DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTÀNDARD ESCRIT DE LA LLENGUA CATALANA Codi 12111008
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, OLGA
Adreça electrònica silvia.guell@urv.cat
olga.cubells@urv.cat
Professors/es
GÜELL SEGARRA, SILVIA
CUBELLS BARTOLOMÉ, OLGA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén que l'alumnat consolidi els coneixements de la llengua catalana escrita, atenent a la diversitat lingüística i l'ús que se'n fa en els MCM i en la publicitat, i capacitar l'alumnat per redactar diferents tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en català, tenint en compte la correcció i l'adequació al seu univers comunicatiu i reflexionar sobre l'ús de la llengua en els MCM, centrant també l'atenció en els llibres d'estil d'aquests mitjans.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer els trets bàsics del català estàndard i les varietats de la llengua catalana B3
B15
C5
Conèixer les característiques específiques de la llengua catalana als mitjans de comunicació i a la publicitat A10
C5
Consolidar els coneixements ortogràfics, gramaticals i lèxics de la llengua catalana estàndard B7
C5
Capacitar l'alumnat per redactar diferents tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en català, tenint en compte la correcció i l'adequació al seu univers comunicatiu A10
B4
B15
C5
Reflexionar sobre l'ús de la llengua en els mitjans de comunicació escrits, centrant l'atenció, també, en els llibres d'estil d'aquests mitjans B3
C5
Escriure textos usant la varietat i el registre estàndards, que siguin adequats també des del punt de vista normatiu B3
B4
C5
Identificar i corregir els problemes ortogràfics en textos escrits formals C5
Identificar i corregir els problemes morfològics i sintàctics en textos escrits de caràcter formal i neutre A10
C5
Identificar i corregir els problemes lexicosemàntics en textos escrits de caràcter formal i neutre A10
C5
Prendre consciència de la importància d'una bona expressió escrita per al seu creixement professional i personal B1
B7
B11
C5
Prendre consciència de la importància d'un bon domini de la llengua estàndard i normativa per al seu creixement professional i personal B1
B7
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
1. L’estàndard i la diversitat lingüística
1.1 Tipologies lingüístiques
1.2 La varietat dialectal comuna: la llengua estàndard
1.3 La variació estilística
1.4 L'adequació lingüística

2. La variació lingüística i la tradició escrita
2.1 El procés de normalització lingüística i l'estandardització de la llengua catalana
2.2 El català abans de Pompeu Fabra i els principis de la codificació fabriana
3. Els mitjans de comunicació escrits, un reflex de la diversitat lingüística 3.1 La varietat estàndard als MCE
3.2 Els llibres d'estil dels MCE: le4s opcions lingüístiques escollides
4. El discurs escrit 4.1 Característiques lingüístiques de la llengua escrita
4.2 Anàlisi dels diferents usos del discurs escrit



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
8 12 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0.25 0.75
Proves pràctiques
1.25 1.875 3.125
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats inicials per copsar el nivell que tenen els alumnes sobre gramàtica catalana, sobre aspectes normatius.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractas a les sessions magistrals elaborades pels alumnes fora de l'aula i comentari dels resultats.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne/a serà atès per la professora per resoldre els dubtes i problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà, si ho necessita, sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Els exercicis pràctics que els alumnes hauran de lliurar periòdicament puntuaran percentualment a la nota total.
També hi pot haver un o dos exercicis pràctics a l'examen que es farà amb la data de la primera convocatòria i de la segona.
30%
Proves pràctiques A cada examen teòric hi ha algun exercici pràctic (un o dos, segons les pràctiques que s'hagin anat lliurant durant el quadrimestre) similar al de les pràctiques realitzades fora de l'aula o a l'aula. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Les preguntes curtes són part de l'examen de les sessions magistrals, per tant només representen la manera com s'interroga sobre els continguts exposats a les sessions magistrals. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'avaluaran els continguts teòrics exposats en les sessions magistrals, a través d'un examen que es farà amb la data de la primera convocatòria. Els estudiants que al final de la primera convocatòria hagin suspès, hauran de presentar-se a la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura, en la qual hauran de realitzar un examen teòric que podrà incloure, també, preguntes pràctiques. Per als alumnes que hagin anat lliurant les pràctiques durant el curs, aquest examen valdrà només la part proporcional que els resti per arribar al 100% de la nota; la nota de les pràctiques que hagin lliurat els serà guardada, tant si les han aprovat com si no. En el cas dels estudiants que no hagin presentat cap pràctica, hauran de realitzar uns exercicis addicionals de l'examen i aquest examen valdrà 10 punts.


Fonts d'informació

Bàsica Beltran, J.; Panisello, J., Aïnes. Exercicis de llengua i claus de correcció, Editorial Alambor, 2002
Aragonés, A.; Duran, J.; Ingla, M-, Català per a periodistes de les Terres de l'Ebre, Cossetània edicions, 2004
Beltran, J.; Panisello, J., Cruïlla. Curs de llengua, Editorial Alambor, 2002
Institut d'Estudis Catalans, Diccionari de la llengua catalana, IEC, 1995
Coromina, Eusebi, El 9 nou. Manual de redacció i estil, Eumo editorial, 1991
Solà, Joan, Gramàtica del català contemporani, Empúries, 2002
Enciclopèdia Catalana, Gran diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia catalana, 1998
Torrent, A.M., La llengua de la publicitat, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999
Bibiloni, Gabriel, Llengua estàndard i variació lingüística, Editorial 3i4, 1997
Premsa catalana, Llibre d'estil del diari AVUI, Empúries, 1997
Mestres, J.M.; Costa, J.; Oliva, M.;Fité, R., Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Eumo i Universitat de Barcelona, 1995
Marí, Isidor, "Registres i varietats de la llengua". COM ensenyar català als adults, 3, Direcció General de Política Lingüística, 1983
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, http://www2.iec.cat/institucio/seccions/Filologica/gramatica/default.asp,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent