DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ESTÀNDARD ORAL DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12111011
Ensenyament
Publicitat i Relacions Publiques (2001)
Periodisme (2004)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretèn estimular l'alumne davant la importància del domini del sistema fònic de la llengua estàndard. A més d'ajudar al desenvolupament de la competència oral de l'alumne, per evitar possibles problemes d'expressió.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions A10
A19
B3
C5
Distingir els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions A10
A19
B3
C5
Oralitzar textos escrits A10
A19
B3
Dominar el sistema fònic de la llengua estàndard A10
A19
B3
Utilitzar la llengua oral a nivell fònic correctament A10
A19
B3
Desenvolupar la seva competència oral A10
A19
B3
Identificar els problemes d'expressió oral més comuns A10
A19
B3
Corregir els problemes d'expressió oral més comuns A10
A19
B3
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal B7
Apreciar el treball en equip B1
B5
B7

Continguts
Tema Subtema
1. Comunicación oral y oralización
1.1. Diferencias entre la lengua oral y la lengua escrita
1.2. Situaciones de la comunicación oral
1.3. Comunicación verbal y no verbal

2. Articulación y pronunciación del español 2.1. Sonidos y fonemas del español
2.2. Variantes e influencias dialectales
2.3. La sílaba en español
2.4. Problemas de pronunciación
3. Análisis lingüístico del estándar oral de la lengua española 3.1. Elementos fónicos
3.2. Elementos morfosintácticos
3.3. Anacolutos y discordancias
3.4. Elementos léxicos
4. Lenguaje y comunicación 4.1. La competencia comunicativa
4.2. Análisis pragmático de la comunicación
4.3. Registros de los medios audiovisuales (entrevista, tertulia, debate, etc.)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves objectives de tipus test
0.25 0.0625 0.3125
Proves pràctiques
0.35 0.1225 0.4725
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prova inicial de nivell de llengua
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals, elaborades pels alumnes fora de l'aula, i comentaris dels resultats.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis S'avaluarà cada pràctica individual i, especialment, la pràctica de grup. Representen el 40% total de la nota final de l'assignatura.
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes teòriques de resposta curta. Compten dins del 60% de la nota final.
Proves objectives de tipus test Preguntes tipus test amb resposta múltiple. Compten dins del 60% de la nota final.
Proves pràctiques Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. Compten dins del 60% de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els percentatges de qualificació indicats s'apliquen a l'avaluació contínua. En aquests casos, serà condició indispensable per a fer la mitjana haver superat l'examen final de l'assignatura. D'altra banda, quan no es faci seguiment de l'avaluació contínua, la nota de l'assignatura correspondrà, principalment, a la de l'examen final. Tot i així, s'exigirà el lliurament de les pràctiques dins els terminis establerts.


Fonts d'informació

Bàsica Seco, M., Diccionario de dudas de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas, 2005, Santillana
Romero Gualda, M.V., El español en los medios de comunicación, 1993, Arco/Libros
Poyatos, F., La comunicación no verbal, 1994, Istmo
Alcoba, S. (Coord.), La expresión oral, 2000, Ariel
Alcoba. S. (Coord.), La oralización, 1999, Ariel
Calsamiglia, H. y Tusón, A., Las cosas del decir, 1999, Ariel
Gregory, M. y Carroll, S., Lenguaje y situación. Variedades del lenguaje y sus contextos sociales., 1978, Fondo de cultura económica
Alcoba Rueda, S., Léxico periodístico español, 1987, Ariel
Ignacio Bosque (dir.), REDES. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, 2002, Ediciones SM
Fontanillo, E. y Riesco, M.I., Teleperversión de la lengua, 1994, Barcelona
Blecua, J.M., ¿Qué es hablar?, 1982, Salvat

Complementària

Recomanacions