DATOS IDENTIFICATIVOS 2008_09
Asignatura Código 12111011
Titulación
Publicitat i Relacions Publiques (2001)
Periodisme (2004)
Ciclo 1er y 2º
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 3 3 Troncal Primer Segundo
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Correo-e joseantonio.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretèn estimular l'alumne davant la importància del domini del sistema fònic de la llengua estàndard. A més d'ajudar al desenvolupament de la competència oral de l'alumne, per evitar possibles problemes d'expressió.

Competencias
Código  

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Reconèixer els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions A10
A19
B3
C5
Distingir els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions A10
A19
B3
C5
Oralitzar textos escrits A10
A19
B3
Dominar el sistema fònic de la llengua estàndard A10
A19
B3
Utilitzar la llengua oral a nivell fònic correctament A10
A19
B3
Desenvolupar la seva competència oral A10
A19
B3
Identificar els problemes d'expressió oral més comuns A10
A19
B3
Corregir els problemes d'expressió oral més comuns A10
A19
B3
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal B7
Apreciar el treball en equip B1
B5
B7

Contenidos
tema Subtema
1. Comunicación oral y oralización
1.1. Diferencias entre la lengua oral y la lengua escrita
1.2. Situaciones de la comunicación oral
1.3. Comunicación verbal y no verbal

2. Articulación y pronunciación del español 2.1. Sonidos y fonemas del español
2.2. Variantes e influencias dialectales
2.3. La sílaba en español
2.4. Problemas de pronunciación
3. Análisis lingüístico del estándar oral de la lengua española 3.1. Elementos fónicos
3.2. Elementos morfosintácticos
3.3. Anacolutos y discordancias
3.4. Elementos léxicos
4. Lenguaje y comunicación 4.1. La competencia comunicativa
4.2. Análisis pragmático de la comunicación
4.3. Registros de los medios audiovisuales (entrevista, tertulia, debate, etc.)

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
30 30 60
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
30 30 60
Resolución de problemas/ejercicios
8 16 24
 
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
1 1 2
Pruebas objetivas de tipo test
0.25 0.0625 0.3125
Pruebas prácticas
0.35 0.1225 0.4725
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Prova inicial de nivell de llengua
Sesión magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Resolución de problemas/ejercicios Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals, elaborades pels alumnes fora de l'aula, i comentaris dels resultats.

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Resolución de problemas/ejercicios
Atención personalizada
descripción
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios S'avaluarà cada pràctica individual i, especialment, la pràctica de grup. Representen el 40% total de la nota final de l'assignatura.
Pruebas objetivas de preguntas cortas Preguntes teòriques de resposta curta. Compten dins del 60% de la nota final.
Pruebas objetivas de tipo test Preguntes tipus test amb resposta múltiple. Compten dins del 60% de la nota final.
Pruebas prácticas Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. Compten dins del 60% de la nota final.
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els percentatges de qualificació indicats s'apliquen a l'avaluació contínua. En aquests casos, serà condició indispensable per a fer la mitjana haver superat l'examen final de l'assignatura. D'altra banda, quan no es faci seguiment de l'avaluació contínua, la nota de l'assignatura correspondrà, principalment, a la de l'examen final. Tot i així, s'exigirà el lliurament de les pràctiques dins els terminis establerts.


Fuentes de información

Básica Seco, M., Diccionario de dudas de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas, 2005, Santillana
Romero Gualda, M.V., El español en los medios de comunicación, 1993, Arco/Libros
Poyatos, F., La comunicación no verbal, 1994, Istmo
Alcoba, S. (Coord.), La expresión oral, 2000, Ariel
Alcoba. S. (Coord.), La oralización, 1999, Ariel
Calsamiglia, H. y Tusón, A., Las cosas del decir, 1999, Ariel
Gregory, M. y Carroll, S., Lenguaje y situación. Variedades del lenguaje y sus contextos sociales., 1978, Fondo de cultura económica
Alcoba Rueda, S., Léxico periodístico español, 1987, Ariel
Ignacio Bosque (dir.), REDES. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, 2002, Ediciones SM
Fontanillo, E. y Riesco, M.I., Teleperversión de la lengua, 1994, Barcelona
Blecua, J.M., ¿Qué es hablar?, 1982, Salvat

Complementária

Recomendaciones