Objetivos |
Competencias |
Reconèixer els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Distingir els trets bàsics de la oralitat i les seves funcions
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Oralitzar textos escrits |
A10 A19
|
B3
|
|
Dominar el sistema fònic de la llengua estàndard
|
A10 A19
|
B3
|
|
Utilitzar la llengua oral a nivell fònic correctament
|
A10 A19
|
B3
|
|
Desenvolupar la seva competència oral
|
A10 A19
|
B3
|
|
Identificar els problemes d'expressió oral més comuns
|
A10 A19
|
B3
|
|
Corregir els problemes d'expressió oral més comuns
|
A10 A19
|
B3
|
|
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal
|
|
B7
|
|
Apreciar el treball en equip
|
|
B1 B5 B7
|
|
tema |
Subtema |
1. Comunicación oral y oralización
|
1.1. Diferencias entre la lengua oral y la lengua escrita
1.2. Situaciones de la comunicación oral
1.3. Comunicación verbal y no verbal
|
2. Articulación y pronunciación del español |
2.1. Sonidos y fonemas del español
2.2. Variantes e influencias dialectales
2.3. La sílaba en español
2.4. Problemas de pronunciación |
3. Análisis lingüístico del estándar oral de la lengua española |
3.1. Elementos fónicos
3.2. Elementos morfosintácticos
3.3. Anacolutos y discordancias
3.4. Elementos léxicos |
4. Lenguaje y comunicación |
4.1. La competencia comunicativa
4.2. Análisis pragmático de la comunicación
4.3. Registros de los medios audiovisuales (entrevista, tertulia, debate, etc.) |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sesión magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
30 |
30 |
60 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
1 |
1 |
2 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
0.25 |
0.0625 |
0.3125 |
Pruebas prácticas |
|
0.35 |
0.1225 |
0.4725 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Prova inicial de nivell de llengua |
Sesión magistral |
Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals. |
Resolución de problemas/ejercicios |
Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals, elaborades pels alumnes fora de l'aula, i comentaris dels resultats. |
Atención personalizada |
|
|
Sesión magistral |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Resolución de problemas/ejercicios |
Atención personalizada |
|
descripción |
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. |
|
|
descripción |
Peso |
Resolución de problemas/ejercicios |
S'avaluarà cada pràctica individual i, especialment, la pràctica de grup. |
Representen el 40% total de la nota final de l'assignatura. |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
Preguntes teòriques de resposta curta. |
Compten dins del 60% de la nota final. |
Pruebas objetivas de tipo test |
Preguntes tipus test amb resposta múltiple. |
Compten dins del 60% de la nota final. |
Pruebas prácticas |
Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. |
Compten dins del 60% de la nota final. |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els percentatges de qualificació indicats s'apliquen a l'avaluació contínua. En aquests casos, serà condició indispensable per a fer la mitjana haver superat l'examen final de l'assignatura. D'altra banda, quan no es faci seguiment de l'avaluació contínua, la nota de l'assignatura correspondrà, principalment, a la de l'examen final. Tot i així, s'exigirà el lliurament de les pràctiques dins els terminis establerts. |
Básica |
Seco, M., Diccionario de dudas de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas, 2005, Santillana
Romero Gualda, M.V., El español en los medios de comunicación, 1993, Arco/Libros
Poyatos, F., La comunicación no verbal, 1994, Istmo
Alcoba, S. (Coord.), La expresión oral, 2000, Ariel
Alcoba. S. (Coord.), La oralización, 1999, Ariel
Calsamiglia, H. y Tusón, A., Las cosas del decir, 1999, Ariel
Gregory, M. y Carroll, S., Lenguaje y situación. Variedades del lenguaje y sus contextos sociales., 1978, Fondo de cultura económica
Alcoba Rueda, S., Léxico periodístico español, 1987, Ariel
Ignacio Bosque (dir.), REDES. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, 2002, Ediciones SM
Fontanillo, E. y Riesco, M.I., Teleperversión de la lengua, 1994, Barcelona
Blecua, J.M., ¿Qué es hablar?, 1982, Salvat
|
|
Complementária |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|