DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12111014
Ensenyament
Publicitat i Relacions Publiques (2001)
Periodisme (2004)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
bernat.lopez@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A4 Coneixement de l’actualitat i de l’evolució història de les modalitats i tradicions periodístiques espanyoles, europees i internacionals contemporànies, així com de les teories, els conceptes i els corrents que les estudien
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B11 Motivació per la qualitat
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i situar històricament els actors, les tecnologies i els processos comunicatius i estudiar l'evolució del seu paper social A4
A7
B1
B3
B4
B6
B11
C3
Desenvolupar les habilitats de treball en equip mitjançant l'elaboració i la redacció d'un treball col·lectiu. B3
B4
B5
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema I. La comunicació social a l’Antiguitat 1. Escriptura i alfabet: la primera revolució comunicativa.
2. La comunicació a la Mediterrània antiga: el llegat grec i romà.
Tema II. Comunicació i control social a l’Edat Mitjana 1. Alta Edad mitjana: desarticulació sociocomunicativa i auge de l'Església com a articuladora social.
2. Tècniques comunicatives de control social dels poders feudals.
3. El paper de la comunicació social en l'auge urbà de la baixa Edat Mitjana.
Tema III. La cultura tipogràfica a l’Edat Moderna i el segle XIX 1. La impremta: la segona revolució de la informació.
2. El paper de la imprenta en les lluites ideològico-religioses dels segles XVI i XVII.
3. El naixement del periodisme regular.
4. Els usos de la imatge.
Tema IV. Els orígens de la comunicació de masses (segles XVIII i XIX) 1. Revolució, contrarrevolució, propaganda i llibertat de premsa.
2. Els primers diaris durant el segle XVIII.
3. Segle XIX: sorgiment de la premsa de masses.
4. La fotografia: funcions socioculturals i comunicatives.
5. Les primeres telecomunicacions: el telègraf òptic i elèctric, la telefonia.
Tema V. La cultura elèctrica contemporània del segle XX 1. El sorgiment de la ràdio com a mitjà de masses.
2. El cinema: del mut al sonor.
3. Propaganda i mitjans de comunicació entre les dues guerres mundials.
4. La televisión.
5. Evolució de la premsa de masses.
6. Naixement d'internet.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis
0 24 24
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de les metodologies de treball i del sistema d'avaluació. Presentació de les fonts d'informació.
Sessió Magistral Explicació a classe, per part del professor, dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis L'alumnat haurà de llegir tres llibres d'una llista que el professor proporcionarà a principi de curs. De cada lectura se'n farà una prova.
Treballs Elaboració i redacció d'un treball en grup consistent en la comparació entre cinc entrevistes en profunditat fetes a persones de més de 65 anys i centrades en l'evolució dels seus consums culturals i comunicatius al llarg de la seva vida.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Treballs
Proves objectives de tipus test
Descripció
Es faran tutories de seguiment del treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Es farà una prova de lectura de cada un dels llibres que l'alumnat haurà de llegir 10%
Treballs S'avaluarà el treball de grup amb una nota individual i una de col·lectiva. També es demanarà a cada estudiant una qualificació de la resta de companys de grup. La nota final de cada estudiant resultarà de la mitjana ponderada de les tres notes. 50%
Proves objectives de tipus test S'avaluaran els continguts exposats a les sessions magistrals, juntament amb les lectures recomanades, amb una prova tipus test. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria l'estudiant haurà de recuperar la part o parts que no hagi superat en avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 

Briggs, Asa i Peter Burke: De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus

Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.

De la Peña, José (2003): Historias de las telecomunicaciones. Barcelona: Ariel.

Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marin Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.

Vázquez Montalbán, Manuel (1997): Historia y comunicación social. Barcelona: Crítica.

Williams, Raymond (ed.) (1992): Historia de la Comunicación. 2 vols. Barcelona: Bosch.

Complementària

Recomanacions