DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL Codi 12111205
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ARAUNA BARO, NURIA
Adreça electrònica nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
ARAUNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant Específicament, es proposa un recorregut pels mitjans audiovisuals des de finals del segle XIX fins als nostres dies; des de la fotografia i fins a la plataforma Youtube, passant pel cinema, la ràdio i la televisió. S'analitzarà l'evolució tecnològica dels mitjans en relació a les estructures de producció i l'impacte sociològic que tindran. A més, s'abastaran algunes de les principals formes expressives dels diferents audiovisuals i contexts, així com les representacions que proposaran al llarg de la seva història. L'objectiu de l'assignatura és que els alumnes comprenguin les formes audiovisuals actuals com el resultat d'una evolució històrica i, per tant, qüestionin la naturalitat i transparència que es pressuposa als formats consolidats actualment. Així mateix, l'assignatura vol proveïr d'instruments i diferents elements de reflexion social i plàstica als quals puguin recórrer els alumnes a l’hora de dur a terme els seus productes audiovisuals.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar l'evolució de les indústries discogràfica, cinematogràfica, radiofònica, televisiva i vídeogràfica de forma interconnectada des de finals del segle XIX i fins a l'actualitat. A3
A4
B2
B3
B4
B11
C3
Identificar i situar qualsevol producte audiovisual en el seu context històric de producció i difusió, des de la perspectiva de la individualitat creadora (autors) com la industrial i també col·lectiva. A3
B1
B2
B3
C3
Comprendre el significat social i cultural de les diferents produccions audiovisuals en el seu context històric, en tant que agents de socialització específics que contribueixen a les maneres d'entendre el món de diferents contexts sociohistòrics. ent. A9
A10
B3
C3
C5
Entendre que el llenguatge audiovisual consolidat actualment no és transparent ni unívoc sinó que respon a un procés d'evolució de les formes d'explicar històries o bé d'entretenir-se, sempre mitjançant sons i imatges. A3
A9
A10
B4
B5
C3
C5
Estudiar i valorar els productes audiovisuals de forma documentada, amb el recurs a estètiques i creadors pertanyents a cada època històrica. A8
A16
A22
B1
B3
B11
B15
C3
Oferir recursos visuals i sonors específics i el coneixement de les seves codificacions culturals -així com desplaçament d'aquests significats al llarg del temps- per proveir els alumnes d'un bagatge que els ajudi a realitzar els seus productes audiovisuals. B1
B2
B3
B4
B5
B11

Continguts
Tema Subtema
1- Orígens de la reproducció mecànica del so, de la imatge, i de la imatge-moviment (cinema). 1. La reproductibilitat tècnica de la imatge: invents pre-cinematogràfics, l'aura i les masses.
2. De la camera lucida a la fixació de la imatge mecànica.
3. La captació i reproducció del so: de Tin Pan Alley al cilindre i al disc de Berliner i Edison. 1895, indústria establerta.
4. Audiovisuals sincronitzats: Illustrated Songs.
5. Thomas A. Edison, i el film de consum individualitzat.
6. Naixement del cinema com a espectacle col·lectiu: els germans Lumière.
7. La ciència ficció i la màgia de les imatges de Georges Méliès i Segundo de Chomón.
8. L'explotació industrial del cinema: Gaumont i Pathé.
9. Les Films d'Art, adaptacions cultes per a un públic burgès.
10. La recuperació de la memòria americana: el western i els muntatges de Porter i Ince.
2- La institucionalització del llenguatge i la indústria cinematrogràfiques.l 1. David W. Griffith i la consolidació del Mode de Representació Institucional
2. Edison apreta i els independents funden la Meca del Cine: Hollywood.
3. Sistema d'estudis, star system, i Zuckor.
4. El cinema còmic i slapstick. Consolidació dels gèneres.
5. Monopolis a Europa i super-produccions italianes.
3- Cinemes des de la perspectiva artística. 1. Cinema soviètic, muntatge: Kulechov, Vertov i Eisenstein.
2. L'Expressionisme alemany, kammerspiel i futurisme: Murnau i Lang.
3. Escola Impressionista francesa: Epstein, Dulac, l'Herbier, Clair i Gance.
4. Nord i natura, cinemes d'exteriors: Von Stroheim, Dreyer i Schiller.
4- Funcionament del sistema d'Estudis. La popularització del jazz i l'experimentació en suports sonors.
1. Warner Bros aposta per la transició al sonor; renovació de l'star system.
2. Anys 20-30, Època Daurada de Hollywood i recessió europea.
3. Cinema de productors i revolta dels stars: United Artists.
4. L'establiment dels gèneres cinematogràfics clàssics.
5. Persecució política de McCarthy als cineastes (1950-1957).
6. Indústria musical: desaparició del cilindre, consolidació del disc, experimentació amb les cintes magnètiques (1935-36).
7. Expansió de la ràdio i auge del jazz.
8. Primers experiments televisius: BBC, CBS i NBC.
5- Cinemes durant la guerra i la postguerra: activació de militàncies. La postguerra del rock'n roll: arriben els LP's i la tele. 1. Cinemes feixistes. El cas d'Espanya.
2. Refer el país: el Neorrealisme italià i la tornada de l'austeritat cinematogràfica.
3. Pel·lícules per a la Guerra Freda.
4. Legitimitat intel·lectual del cinema com a mitjà d'expressió, i de la seva pertinència com a objecte acadèmic (instituts, universitats).
5. Exponencial millora de l'enregistrament sonor i aparició de l'LP (microgroove). La cultura del rock'n'roll.
6. Desenvolupament de la televisió, distribució de l'espai, i normatives internacionals. Comença la cultura catòdica.
6- Modernitat i nous cinemes. Documental i discursos de la modernitat. La indústria musical consolida el casette.
1. Nous cinemes europeus: Free Cinema, Nouvelle Vague, New American Cinema, Nou Cinema Alemany.
2. A casa nostra: Nou Cinema Espanyol i Escola de Barcelona
3. Expansió de la televisió i adaptació dels llenguatges audiovisuals
4. Hollywood fagocita el cinema independent. Dinàmiques de fragmentació-integració al mainstream.
5. Música en suport portable. Phillips treu el casette al mercat. Beat, pop, punk.
7- Postmodernitat i noves formes d'expressió audiovisual. Dinàmiques de concentració i nous circuits de distribució. Auge i límits dels indies.
1. Crisi del cinema d'autor europeu.
2. L'última teoria ontològica del cinema: El Dogma 95.
3. Derives del cinema documental: subjectivisme, interactivitat, resignificacions.
4. Noves plataformes, altres llenguatges: videoclip, videojoc, productes multiplataforma.
5. La televisió digital, l'apagada analògica. Neotelevisió i noves formes de consum: a la carta.
6. L'Oligopoli discogràfic dels 80-90 (EMI, CBS, BMG, MCA, WEA i PolyGram) i el posterior impacte d'Internet en la fragmentació de la indústria: l'auge de l'indie.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
29 0 29
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
30 10 40
Treballs
1 27 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 10 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Presentació assignatura i bibliografia.
2. Avaluació inicial.
Sessió Magistral A través dels materials audiovisuals facilitats pel professor a l'aula o a través del Moodle es treballa l'evolució dels mitjans audiovisuals. Les classes magistrals estan plantejades per a crear una dinàmica interactiva entre professora i alumnes a través dels exemples audiovisuals que es projectaran a classe. També organitzarem alguna xerrada amb professionals o acadèmics de l'audiovisual a mesura que anem avançant amb el temari.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir de fragments de films, programes de radio i telelivisió, música popular que es projecten/escolten a classe s'expliquen els diversos aspectes del desenvolupament històric dels mitjans audiovisuals.
Treballs 1. Elaboració d'un treball específic d'història d'un artefacte audiovisual o memòria de consum.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1. Exercici de contextualització, descripció i anàlisi d'un producte audiovisual.
2. Reflexió sobre les qüestions tractades a la part teòrica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Descripció
Es faran tutories de seguiment del treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària 1. Exercici de contextualització, descripció i anàlisi d'un producte audiovisual.
2. Reflexió sobre les qüestions tractades a la part teòrica de l'assignatura.
20%
Treballs 1. Elaboració d'un treball específic d'història d'un artefacte audiovisual o memòria de consum. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1. Anàlisi de productes audiovisuals relatius a la teoria de l'assignatura.
2. Debats documentats.
40%
Altres

Seguiment per tutories i participació activa als debats.

bonificació/penalització
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'aconsella seguir l'avaluació continuada per a un bon aprofitament de l'assignatura, atès que es visionaran i comentaran molts materials a classe.

Els alumnes només podran faltar a una de les pràctiques per a seguir l'avaluació continuada, però podran acollir-s'hi a totes dues convocatòries.

Per als alumnes que no vulguin seguir l'avaluació continuada, l'examen ('Resolució de problemes, exercicis') comptarà un 60% de la nota i inclourà diverses preguntes per a desenvolupar.


Fonts d'informació

Bàsica

Aumont, Jacques (2002) Les théories des cinéastes. Paris: Nathan.                                  

Benet, Vicente J (2004) La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine. Barcelona: Paidós.

Benjamin, Walter (1989) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, a Discursos interrumpidos I, Buenos Aires

Epstein, Jean (1946) L’intelligence d’une machine, Paris: Jacques Melot.

Fecé, José Luis (1997 [1992]) ‘Prólogo’, en Lagny, Michele: Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch (Pp: 11-15).

Gubern, Romà (1973) Historia del Cine, Barcelona: Lumen.

Herbert, Stephen (2000) A history of pre-cinema. Volume 1. London and New York: Routledge.

Ituarte, Leire y Letamendi, Jon (2002) Los inicios del cine. Desde los espectáculos precinematrogràficos hasta 1917, Barcelona: Serbal.

Lagny, Michele (1997 [1992]) Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch.

Macgowan, Kenneth (1965) Behind the screen. The history and techniques of the motion picture. New York: Delacorte Press.

Talens, Jenaro y Zunzúnegui, Santos (1998) Prólogo, en Jenaro Talens y Santos Zunzúnegui (Eds.) Historia general del cine. Vol. II. EEUU (1908 - 1915). Madrid: Cátedra.

Epstein, Jean (1946) L’intelligence d’une machine, Paris: Jacques Melot.

Fecé, José Luis (1997 [1992]) ‘Prólogo’, en Lagny, Michele: Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch (Pp: 11-15).

Herbert, Stephen (2000) A history of pre-cinema. Volume 1. London and New York: Routledge.

Ituarte, Leire y Letamendi, Jon (2002) Los inicios del cine. Desde los espectáculos precinematrogràficos hasta 1917, Barcelona: Serbal.

Lagny, Michele (1997 [1992]) Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch.

Macgowan, Kenneth (1965) Behind the screen. The history and techniques of the motion picture. New York: Delacorte Press.

Talens, Jenaro y Zunzúnegui, Santos (1998) Prólogo, en Jenaro Talens y Santos Zunzúnegui (Eds.) Historia general del cine. Vol. II. EEUU (1908 - 1915). Madrid: Cátedra.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I CRÍTICA DEL FILM/12111212

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004
HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ/12111014
TEORIA DE LA IMATGE/12112228
 
Altres comentaris
Recomanable que vingueu amb les lectures de 'El tragaluz del infinito' (Noel Burch) i 'La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica' (Walter Benjamin).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent