DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TALLER DE GABINETS DE COMUNICACIÓ Codi 12111214
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BAS SARRÀ, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francescxavier.bas@urv.cat
Professors/es
BAS SARRÀ, FRANCESC XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura vol oferir una visió integral sobre l’activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant si formen part d’organitzacions àmplies (empreses i institucions) com des d’empreses especialitzades, així com facilitar el coneixement i la pràctica de les eines de comunicació més habituals.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Oferir una visió integral sobre l'activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant si formen part d'organitzacions àmplies (empreses i institucions) com des d'empreses especialitzades. A1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
C2
C3
C5
Descriure i practicar amb les eines de comunicació exterior més habituals. A3
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B12
B13
B14
C2
C3
C5
Descriure i practicar amb les eines de comunicació interior més habituals. A3
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B12
B14
C2
C5
Iniciar en la comunicació de crisi. A3
B6
B8
C2
C5
Iniciar en l'àmbit dels actius intangibles (marca, reputació, etc.) i la seva importància per a la comunicació de l'empresa. A1
B6
B11
B12
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. La importància de la comunicació en les organitzacions 1.1. La comunicació en la cultura empresarial actual
1.2. Els valors intangibles: marca, reputació, responsabilitat social empresarial, etc.
1.3. El responsable integral de la comunicació en les organitzacions
1.4. Empreses de comunicació corporativa
2. El periodisme de fonts 2.1. Una nova especialitat professional.
2.2. Criteris de bones pràctiques professionals.
3. La comunicació cap a l’exterior de l'organització 3.1. Concepte i objectius
3.2. El coneixement de l’exterior
3.3. Canals de relació: digitals, en paper i presencials.
3.4. Eines de comunicació externa:
a) La nota de premsa
b) La roda de premsa
c) El dossier de premsa
d) Articles, publireportatges, entrevistes, reunions
e) Publicacions pròpies
f) Les xarxes socials
g) Exclusives, filtracions, rumors, off the record.
4. La comunicació en l’interior de l'organització 4.1. Concepte i objectius
4.2. Comunicació ascendent/descendent/horitzontal
4.3. Comunicació formal/informal
4.4. Suports: electrònics, en paper, presencials
4.4. Eines de comunicació interna:
a) Circulars i fulls informatius
b) Intranet/Portal de l'empleat
c) Dossier de premsa
d) Manual de benvinguda
e) Publicacions pròpies
f) Canals interactius: bústies, reunions no presencials
g) Activitats presencials: convencions, portes obertes, lúdiques, familiars, etc.
h) Ús de les xarxes socials
5. El pla de comunicació de l'organització 5.1. Concepte
5.2. Definició d'objectius
5.3. Identificació de públics
5.4. Planificació d'actuacions
5.5. Indicadors de seguiment
5.6. Metodologia de seguiment i revisió
6. Introducció a la comunicació de crisi 6.1. Concepte de crisi
6.2. Principis bàsics d'actuació davant d’una crisi
6.3. El pla de comunicació de crisi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Treballs
15 60 75
Presentacions / exposicions
1 4 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
2 4 6
Proves de desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 75% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura.
Treballs Realització de treballs pràctics encarregats immediatament després del desenvolupament de la part corresponent del programa.
Presentacions / exposicions Exposició a classe d'un treball pràctic realitzat en grup, relacionat amb una part del programa de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció permanent i directa a través del correu electrònic, especialment en relació al desenvolupament dels treballs pràctics. Sessions presencials de tutoria, prèviament acordades de forma individual amb l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Cinc treballs de caràcter individual realitzats sobre aspectes del temari. Poden ser iniciats a l'aula, però hauran de ser revisats/acabats fora de l'aula i enviats en el termini establert al professor per a la seva avaluació. Serà obligatòria la realització d'almenys quatre treballs per tenir avaluació d'aquesta part. 35 %
Presentacions / exposicions Exposició a classe d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa), preparada prèviament. Prova en grup (tres alumnes). De realització obligatòria per tenir avaluació d'aquesta part. 10 %
Proves pràctiques S'avaluarà l'assistència a l'aula per a la realització de les pràctiques. Per tenir avaluació d'aquesta part serà necessària la presència durant almenys el 80% de les classes pràctiques. 5 %
Proves de desenvolupament Prova de desenvolupament sobre el temari de l'assignatura. 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Requisits mínims per optar a l'avaluació continuada:

  • Realitzar i aprovar la prova de desenvolupament.
  • Tenir avaluació de la part "Treballs" (haver realitzat un mínim de quatre treballs).
  • Participar a l'aula en la presentació/exposició d'una prova pràctica (simulació d'una roda de premsa).

Els alumnes que no puguin optar a l'avaluació continuada, aniran a la segona convocatòria. Aquesta es desenvoluparà en dues parts:

  • Prova de desenvolupament sobre el temari (50% del valor total)
  • Prova pràctica (50% del valor total) plantejada a partir del temari de l'assignatura..

Fonts d'informació

Bàsica

Arroyo, Luis i Yus, Magali (2003), Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, ESIC Editorial, Madrid

Barquero, José Daniel i Barquero, Mario (coord.) (2003), Manual de relaciones públicas.Comunicación y publicidad, Gestión 2000.com, Barcelona

Benavides et al. (2001), Dirección de comunicación empresarial e institucional, Gestión 2000.com, Barcelona

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009), Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Publicat a la pàgina web (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Costa, Joan (2004), DirCom on line. El master de Dirección de Comunicación a distancia, Editorial Design, La Paz (Bolívia)

Elias, Joan i Mascaray, José (2003), Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación, Gestión 2000.com, Barcelona

Fita, Jaume (1999), Comunicación de programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona

Losada Díaz, José Carlos (coord.) (2004), Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel Comunicación, Barcelona

Palau, Goretti (2003), Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista, Pòrtic, Barcelona

Ramos, Fernando (2002), La comunicación corporativa e institucional. De la imagen al protocolo, Editorial Universitas, SA, Madrid

Villafañe, Justo (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas, Piràmide, Madrid  

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMUNICACIÓ DE CRISI I DE RISC/12111213


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GÈNERES INFORMATIUS ESCRITS I AUDIOVISUALS I/12111005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent