DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12112021
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Teoria i tècnica de les Relacions Públiques introdueix els conceptes bàsics de les relacions públiques estratègies mitjançant l'ensenyament dels seus models, la seva història i l'aproximació a les diferents tàctiques segons els públics a qui van dirigides.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L’objectiu de l’assignatura és donar unes nocions bàsiques i introductòries sobre les Relacions Públiques, els seus conceptes, estratègies i tàctiques; a fi que l’alumne adquireixi uns coneixements amplis, generals i alhora pràctics sobre la matèria. A8
A11
A14
A21
B6
B9
B11
B12
B13
Un altre objectiu és que l’alumne aprengui a redactar missatges i documents de relacions públiques. A14
B3
B15
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Concepte de Relacions Públiques (RR.PP.)
Definicions.
Diferències entre Relacions Públiques, periodisme, publicitat i marketing.
Objectius i finalitats de la seva pràctica.
Ètica professional.
Tema 2. L’evolució de les Relacions Públiques Les arrels de les Relacions Públiques.
L’evolució de les funcions (models).
Història de les Relacions Públiques a Espanya.
Tema 3. Els públics i les Relacions Públiques Definició de públics.
Mapa de públics.
Tipologies de Relacions Públiques.
Tema 4. Comunicació interna Concepte.
Comunicació interna i motivació.
Tipologia de tècniques i accions de relacions públiques internes:
- Convocatòries de reunió.
- Actes de reunió.
- Carta de benvinguda dels nous treballadors.
- El manual de l’empleat o manual de benvinguda.
- Butlletins informatius i revistes internes.
- Intranet.
Tema 5. Relacions públiques financeres Concepte i característiques de les relacions públiques financeres.
Eines per relacionar-se amb els accionistes:
- La memòria anual o memòria financera.
- Carta de benvinguda dels nous accionistes.
- Convocatòria a junta general d’accionistes.
Tema 6. Relacions amb els mitjans El paper de les relacions amb els mitjans.
La comunicació en situacions de crisi.
L’agenda de contactes.
Tècniques per relacionar-se amb els mitjans:
- El comunicat de premsa.
- La convocatòria de premsa.
- La roda o conferència de premsa.
- El dossier de premsa.
Tema 7. Relacions Públiques i el consumidor Definició i característiques.
La força emocional de les marques: la imatge i identitat corporatives.
Eines tradicionals de relació amb el consumidor:
- Folletons, díptics, tríptics i catàlegs.
- Carta comercial.
- Patrocini i mecenatge.
- Organització d’events: exposició, les fires comercials, llançament d’un producte, festa, roadshow, concurs...
Tema 8. Relacions Públiques i democràcia Definició i característiques.
Lobbisme.
Les relacions públiques i els governs.
Tema 9. Relacions Públiques Online De la Web 1.0 a la Web 2.0: la cultura de la participació.
Les Relacions Públiques 2.0.
Eines de comunicació online:
- La pàgina web corporativa.
- El gabinet de comunicació online.
- Els blogs corporatius i polítics.
- Newsletters.
- Xarxes socials: creació de comunitats corporatives.
- Accions de relacions públiques d’origen online: Flashmobs i Lip dubs.
Tema 10. Relacions Públiques Internacionals Definició i característiques.
La visió glocal.

Tema 11. La campanya Fases d’elaboració d’una campanya de Relacions Públiques:
- Investigació.
- Definició del projecte.
- Planificació i redacció.
- Implementació, seguiment i control.
- Finalització i evaluació.
Tema 12. El sector professional Definició dels grups empresarials globals més importants.
Definició de les caracterítiques de les petites i mitjanes empreses de RP.
Definició dels perfils professionals tradicionals i noves tendències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Presentacions / exposicions
10 10 20
Sessió Magistral
30 0 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
20 0 20
Treballs
0 16 16
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves pràctiques
5 20 25
Proves de desenvolupament
2 28 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aquesta activitat presentarà els objectius de l'assignatura, la bibliografia recomanada i explicarà detalladament les metodologies d'avaluació.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de realitzar dues exposicions i presentacions orals a classe dels treballs que se'ls requereixi
Sessió Magistral Les classes teòriques que introduiran uns coneixements als alumnes perquè siguin capaços de realitzar satisfactòriament les pràctiques que se'ls hi demana
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Les sessions pràctiques plantejarà diversos casos reals de relacions públiques que els alumnes hauran de resoldre i exposar a l'aula.
Treballs Els treballs tant en grup com individuals ensenyaran a l'alumne a ser creatiu en les seves estratègies de relacions públiques i a dur-les a terme adequadament mitjançant la redacció i disseny de les seves tàctiques. També s'inclourà una ressenya individual que fomenta l'esperit crític i analític de l'alumnat.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
A més de la sessió personalitzada a l'aula per a l'orientació per al desenvolupament del treball final, l'alumne pot demanar cita prèvia amb la professora per correu electrònic (natalia.lozano@urv.cat) amb una antelació de 24h.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques

Opció 1. Avaluació continuada : Lliurament al llarg del curs de sis pràctiques proposades per les professores. Quatre d’aquestes pràctiques seran en grup i la seva mitjana suposarà un 50% de la nota final. El 50% restant serà la mitjana aritmètica de les dues pràctiques individuals.

Opció 2 . Avaluació final: Lliurament de tres pràctiques individuals proposades per les professores i realització d’un examen. La mitjana de les tres pràctiques suposarà el 50% de la nota final.
100% (avaluació continuada)

50 % (avaluació final)
Proves de desenvolupament Opció 2 . Avaluació final : Realització d’un examen teòric. 50 % (avaluació final)
Altres

En ambdós tipus d'opcions d'avaluació, la nota mínima per a la realització de les mitjanes és de 5.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Opció 1. Avaluació continuada: Es podran entregar els treballs com a segona convocatòria.

Opció 2 . Avaluació final : Es realitzarà la segona convocatòria de l'examen i es permetrà una segona entrega d'aquells treballs suspesos o no presentats.


Fonts d'informació

Bàsica

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox,D.L. 2001. Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Madrid: AddisonWesley.

Arceo, J.L. 1999. Tratado de Publicidad yRelaciones Públicas. Madrid: ICIE.

Breakenridge, D.2008. PR 2.0 New Media, New Tools,New Audiences. New Jersey: FT Press.

Center, A. H. & Jackson, P. 2003. PublicRelations Practices. Managerial Case Studies and Problems. New Jersey : Prentice Hall.

Davis , A. 2004. MasteringPublic Relations. New York:Palgrave Macmillan.

Fernández Cavia,J. i Huertas, A. 2009. Redacción en Relaciones Públicas. Madrid: Pearson/PrenticeHall.

Grunig, J.E. i Hunt, T. 2003. Dirección deRelaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000.

Harrison, S. 2002. Relaciones Públicas: unaintroducción. Australia: Thomson.

L’Etang, J. &Pieczka, M. 2006. Public Relations. Critical Debates andContemporary Practice. New Jersey : LaurenceErlbaum Associates.

Meerman Scott,D. 2009. The New Rules of Marketing & PR. 2ª ed. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Morley, M. 2002.How to manage your Global Reputation. A guide to the dynamics ofInternational Public Relations. 2ª ed. Bristol: Palgrave.

Safko, L. andBrake, D.K. 2009. The Social Media Bible. Tactics, tools & strategies for business success. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Tench, R. and Yeomans, L. 2006. Exploring Public Relations. Essex: Pearson Education Limited.

Theaker, A. 2001. The Public Relations Handbook. London: Routledge.

Wilcox, D.; Cameron, G.& Xifra, J. (2006). Relaciones Públicas. Estrategias y Tácticas. Madrid: Pearson/Addison Wesley.

Xifra, J. 2007. Técnicas de las Relaciones Públicas. Barcelona: UOC.

Complementària

ADECEC (1997): El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas. Folio, Barcelona.

Atkin, C.K. i Rice, R.E. (2001): Public communication campaigns. SAGE, Thousand Oaks.

Black, S. (1994): Las relaciones públicas. Un factor clave de gestión. Ed. Hispano Europea, Barcelona.

(1999): ABC de las relaciones públicas. Todos los secretos y fundamentos de las relaciones públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Elías Monclús, J. (1990): Modelos sobre relaciones públicas antes del megamárketing. Vicens-Vives, Barcelona.

Green, A. (2001): Creativity in Public Relations. Kogan Page, London.

Heath, R.L. (2000): Handbook of Public Relations. SAGE, California.

Kendall, R. (1996): Public Relations Campaign Strategies. Planning for implementation. HarperCollinsCollege Publishers. University of Florida.

Lozano, F. (1991): Manual práctico de relaciones públicas. Revista Internacional de Comunicación, Madrid.

Middleberg, D. (2001): Relaciones Públicas en un mundo interconectado. Estrategias de comunicación para triunfar en el espacio digital. Deusto, Bilbao.

Oliver, S. (2001): Public Relations Strategy. The Institute of Public Relations, London.

Pavlik, J.V. (1999): La investigación en Relaciones Públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Phillips, D. (2001): Online Public Relations. The Institute of Public Relations, London.

Ries, A. (2002): The Fall of Advertising and the rise of PR. HarperBusiness, New York.

Seitel, F.P. (2002): Teoría y práctica de las relaciones públicas. Prentice Hall, Madrid.

Solano, L. (1999): Tratado de Relaciones Públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Sotelo, C. (2001): Introducción a la comunicación institucional. Ariel, Barcelona.

Turner, S. (1989): Guía de Relaciones Públicas. Deusto, Madrid.

Uribe, C.E. de (2002): Metodología i gestió de crisi en el context de les relacions publiques: anàlisi i aplicació de la Future Search Conference. UAB, Fac. Comunicació, Barcelona.

Xifra, J. (1999): Les RRPP. Ciència del diàleg. Universitat de Girona. Girona.

Xifra, J. (2000): Teories i models de les Relacions Públiques. Ed. Comunicació Edicions, València.

Xifra, J. (2003): Teorías y estructura de las relaciones públicas. McGraw-Hill, Madrid.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
IMATGE CORPORATIVA/12111108
COMUNICACIÓ DE CRISI I DE RISC/12111213
TALLER DE GABINETS DE COMUNICACIÓ/12111214
PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES EN L'ÀMBIT LOCAL/12112022
PATROCINI I MECENATGE/12112230


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12111012
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent