DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DRET DE LA INFORMACIÓ Codi 12152001
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
CASADO CASADO, LUCÍA
PUIG CASAÑAS, CESAR
Adreça electrònica aitana.delavarga@urv.cat
lucia.casado@urv.cat
cesar.puig@urv.cat
Professors/es
DE LA VARGA PASTOR, AITANA
CASADO CASADO, LUCÍA
PUIG CASAÑAS, CESAR
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a objecte l’anàlisi dels trets bàsics del sistema jurídico-polític, de la regulació constitucional del dret i de la llibertat d’informació i de l’estudi de la normativa relativa als diferents mitjans de comunicació.

Competències
Codi  
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
A6 Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
A13 Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i comprendre els trets bàsics del sistema juridicopolític espanyol i català A5
B1
B4
B5
C5
Analitzar i entendre des d'una perspectiva teòrica i pràctica la regulació constitucional del dret i la llibertat d'informació A5
A6
A8
B1
B2
B3
B4
B5
C5
Analitzar i comprendre els trets generals del model espanyol de mitjans de comunicació A6
A7
B1
B4
C5
Conèixer els sistemes de control dels mitjans de comunicació A6
A7
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B11
C2
C5
Conèixer, analitzar i comprendre l'actual règim jurídic de la televisió, la radiodifusió i la premsa A5
A6
A8
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Introducció. Tema 1. La Constitució Espanyola de 1978
Tema 2. L'Estat Espanyol com a estat social i democràtic de Dret
Tema 3. L'Estat autonòmic i l'Estatut d'Autonomia de Catalunya
Tema 4. El Tribunal Constitucional
Tema 5. Les institucions de l'Estat
Tema 6. Els drets i els deures constitucionals
Tema 7. El Dret internacional i la Unió Europea
2. Regulació constitucional del dret de la informació. Tema 8. Introducció. Fonament del dret a la informació: pluralisme, democràcia i opinió pública
Tema 9. Reconeixement constitucional de les llibertats d'expressió. La llibertat d'expressió i la llibertat d'informació
Tema 10. La llibertat d'informació
Tema 11. Garanties i suspensió del dret a la informació
Tema 12. Els límits del dret a la llibertat d'informació. Els drets de la personalitat com a límits. El dret a l'honor. El dret a la intimitat personal i familiar. El dret a la pròpia imatge
Tema 13. Altres límits. La seguretat nacional. L'Administració de justícia. La moral i la protecció de la joventut i de la infància. Els missatges racistes o xenòfobs
Tema 14. L'estatut constitucional del periodista. La clàusula de conciència. El secret professional
3. Dret dels mitjans de comunicació. Primera part. Els mitjans de comunicació: plantejament general

Tema 15. El model espanyol de mitjans de comunicació
Tema 16. L'Administració pública i els mitjans de comunicació. La distribució de competències entre Estat i Comunitats Autònomes. L'organització administrativa estatal i autonòmica. El marc reguladro dels mitjans de comunicació

Segona part. El control dels mitjans de comunicació

Tema 17. La regulació dels continguts audiovisuals. Límits
Tema 18. La intervenció i supervisió administrativa sobre els continguts audiovisuals: el Consell de l'Audiovisual de Catalunya

Tercera part. El règime jurídic de la televisió, la radiodifusió i la premsa

Tema 19. La televisió i la radiodifusió sonora: plantejament general
Tema 20. El model de televisió i radiodifusió de titularitat estatal. La Corporació RTVE
Tema 21. La televisió de cobertura autonòmica i local
Tema 22. La televisió digital terrestre
Tema 23. La televisió per cable
Tema 24. La televisió per satèl·lit
Tema 25. La radiodifusió sonora
Tema 26. La premsa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
48 0 48
Presentacions / exposicions
14 30 44
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 50 70
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
2 25 27
Proves objectives de preguntes curtes
2 25 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor. Es potenciarà la participació activa dels alumnes en aquestes sessions magistrals
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves objectives de tipus test
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Els alumnes disposaran d'atenció personalitzada per facilitar el seguiment de l'assignatura, la preparació de les exposicions, exercicis pràctics..., en l'horari establert pels professors de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Realització d'una exposició oral sobre un tema del tercer bloc de l'assignatura (dret dels mitjans de comunicació), prèvia presentació escrita del treball corresponent S'especifica en els comentaris que es realitzen al final d'aquest apartat d'avaluació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de diferents exercicis pràctics durant el curs, alguns dels quals s'hauran de lliurar per escrit al professor S'especifica en els comentaris que es realitzen al final d'aquest apartat d'avaluació
Proves objectives de tipus test Realització d'una prova tipus test dels dos primers blocs de l'assignatura S'especifica en els comentaris que es realitzen al final d'aquest apartat d'avaluació
Proves objectives de preguntes curtes Realització d'una prova de preguntes del tercer bloc de l'assignatura S'especifica en els comentaris que es realitzen al final d'aquest apartat d'avaluació
Altres S'especifica en els comentaris que es realitzen al final d'aquest apartat d'avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura es divideix en dues parts: una de Dret constitucional (dos primers blocs del programa) i una altra de Dret administratiu (tercer bloc del programa). A efectes d'avaluació, es procedirà de la manera següent: Sistema d'avaluació de la part de Dret constitucional: La part de Dret Constitucional, que es desenvoluparà des del mes de setembre fins al mes de desembre, s'avaluarà de la forma següent. Pel Bloc I: Introducció. A l'hora de pràctiques, es faran dues activitats: 1) esquema resum del tema (individual) i 2) cinc preguntes tipus test amb 4 respostes alternatives (en grup). Pel Bloc II: Dret de la Informació. Caldrà llegir Sentències del Tribunal Constitucional relatives al dret a la informació. Es faran comentaris a classe i un breu resum de la jurisprudencia constitucional. Treball en grup. Hi haurà dos supòsits pràctics per a resoldre, basats en la jurisprudencia constitucional, que caldrà lliurar. Individual. Al final del curs, es realitzarà un examen tipus test de 60 preguntes, 30 basades en les preguntes elaborades a classe i les 30 restants en el bloc del dret a la informació. Criteris d'avaluació: 60% per la realització correcta de les pràctiques 30% per la superació de l'examen tipus test 10% per l'assistència activa a classe. Sistema d'avaluació de la part de Dret administratiu: La part de Dret administratiu, que es desenvoluparà des de febrer fins al maig, s'avaluarà de la forma següent: -10% per l'assistència activa a classe (per obtenir aquest 10% caldrà assistir, com a mínim, al 80 % de les classes presencials). -30% per la realització d'un examen sobre el contingut d'aquesta part de l'assignatura. L'examen estarà integrat per 6 preguntes curtes (cada pregunta val 1 punt) i 2 preguntes a desenvolupar sobre aspectes del programa (cada pregunta val 2 punts). -60 % per la realització d'activitats pràctiques. Dins d'aquest apartat, el 40% es calcularà a partir de l'avaluació d'un treball que els alumnes realitzaran (en grup) sobre un dels temes proposats al principi del quadrimestre, relacionats amb l'assignatura, i de la seva exposició a classe. L'altre 20% derivarà de la realització d'altres activitats pràctiques que es realitzaran durant el desenvolupament del curs. Recordeu que la part de Dret Administratiu fa mitja amb la nota de la part de Dret constitucional. Si una part se suspèn i l'altra s'aprova, caldrà examinar-se només de la part suspesa, en la segona convocatòria. Cal tenir en compte que l'avaluació de l'assignatura es farà en primera convocatòria de forma contínua durant el curs, mitjançant les diferents proves teòriques i pràctiques especificades el primer dia de classe. Els alumnes que no superin aquesta primera avaluació podran presentar-se a la segona convocatòria de juny que consistirà en una pregunta teòrica de desenvolupament i un supòsit pràctic per cadascuna de les dues parts de l'assignatura. La teoria comptarà el doble que la pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica AZURMENDI, A., Derecho de la información: guía jurídica para profesionales de la comunicación, 2ª, Ediciones Universidad de Navarra, Pamplona, 2001
BLANCO VALDÉS, R. L., Introducción a la Constitución de 1978, , Alianza Editorial, Madrid, 1998
DE CARRERAS SERRA, L., Règim jurídic de la informació. Periodistes i mitjans de comunicació, , Generalitat de Catalunya, 1996
DE CARRERAS SERRA, L., Régimen jurídico de la información. Periodistas y medios de comunicación, , Ariel, Barcelona, 1996
ESCOBAR DE LA SERNA, L., Derecho de la información, 3ª, Dykinson, Madrid, 2004
LINDE PANIAGUA, E. i VIDAL BELTRAN, J. M., Derecho audiovisual, 2ª, Colex, Madrid, 2007
ORTEGA GUTIÉRREZ, D., Manual de Derecho de la información, , Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, 2003
URÍA, J., Lecciones de derecho de la información, , Tecnos, Madrid, 2003

Per a la preparació de l'assignatura, és fonamental la consulta i l'estudi de la documentació i dels materials que es deixaran, per cada tema del programa, al Campus Virtual de la URV (Moodle).

Complementària

ARNALDO ALCUBILLA, E. i MONTEJO VELILLA, S. (coords.), Telecomunicaciones por cable, La Ley-El Consultor de los Ayuntamientos y de los Juzgados, Madrid, 2000.

BENZO SAINZ, I., Régimen de distribución de competencias entre el Estado y las Comunidades Autónomas. Telecomunicaciones y medios de comunicación social, Ministerio de Administraciones Públicas, Madrid, 1993.

CALVO CHARRO, M., Televisión por cable, Marcial Pons, Madrid, 1997.

CARLÓN RUIZ, M., Régimen jurídico de las telecomunicaciones. Una perspectiva convergente en el Estado de las Autonomías, La Ley, Madrid, 2000.

CARRILLO, M., Los límites a la libertad de prensa en la Constitución Española de 1978.

CHINCHILLA MARÍN, C., La radiotelevisión como servicio público esencial, Tecnos, Madrid, 1988.

CREMADES, J. (coord.), Derecho de las Telecomunicaciones, La Ley-Ministerio de Fomento, Madrid, 1997.

ESTEVE PARDO, J., Régimen jurídico-administrativo de la televisión, Instituto Nacional de Administración Pública, Madrid, 1984.

FERNÁNDEZ FARRERES, G., El Paisaje Televisivo en España. Características e insuficiencias del ordenamiento de la televisión, Aranzadi, Pamplona, 1997.

GARCÍA LLOVET, E., El régimen jurídico de la radiodifusión, Marcial Pons, Madrid, 1991.

GAY FUENTES, C., La televisión ante el Derecho internacional y comunitario, Marcial Pons, Madrid, 1994.

GONZÁLEZ NAVARRO, F., Televisión pública y televisión privada, Civitas, Madrid, 1982.

GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, S., Los mercados de interés general: telecomunicaciones y postales, energéticos y de transportes (Privatización, liberalización, regulación pública y Derecho de la competencia), Comares, Granada, 2001.

LAGUNA DE PAZ, J. C., Régimen jurídico de la televisión privada, Marcial Pons, Madrid, 1994.

LAGUNA DE PAZ, J. C., Televisión y competencia, La Ley, Madrid, 2000.

MARTÍN Y PÉREZ DE NANCLARES, J., La Directiva de Televisión, fundamento jurídico, análisis y transposición al Derecho de los Estados miembros de la Unión Europea, Colex, Madrid, 1995.

LINDE PANIAGUA, E. i VIDAL BELTRÁN, J. M., Derecho Audiovisual, Colex, Madrid, 2003.

MILIAN MASSANA, A., AMENÓS ÁLAMO, J., CASADO CASADO, L., ORRIOLS SALLÈS, M. A. i PONS CÀNOVAS, F., El Consell de l’Audiovisual de Catalunya, Generalitat de Catalunya, Institut d’Estudis Autonòmics, Barcelona, 2004.

MONTERO, J. J. i BROKELMANN, H., Telecomunicaciones y televisión. La nueva regulación en España, Tirant lo Blanch, Valencia, 1999.

MUÑOZ MACHADO, S., Derecho europeo del audiovisual, toms I i II, Escuela Libre Editorial, Madrid, 1997.

MUÑOZ MACHADO, S., Servicio público y mercado, vol. III, La televisión, Civitas, Madrid, 1998.

PÉREZ I VELASCO, M. M., La conflictivitat competencial. Mitjans de comunicació social, Generalitat de Catalunya, Institut d’Estudis Autonòmics, Barcelona, 1992.

RALLO LOMBARTE, A., Pluralismo informativo y Constitución, Tirant lo Blanch, Valencia, 2000.

ROSADO IGLESIAS, G., La televisión pública en España. Régimen jurídico y control, Cedecs, Barcelona, 1999.

ROZADOS OLIVA, M. J., La televisión local por ondas. Régimen jurídico, Comares, Granada, 2001.

SÁNCHEZ GONZÁLEZ, S., Los medios de comunicación en los sistemas democráticos, Marcial Pons, Madrid, 1996.

SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, A. J., Derecho de las telecomunicaciones. Nuevo Derecho y nuevo mercado, Dykinson, Madrid, 2002.

SOUVIRÓN MORENILLA, J. M., Derecho público de los medios audiovisuales: radiodifusión y televisión, Comares, Granada, 1999.

TORNOS MAS, J., Las autoridades de regulación del audiovisual, Marcial Pons, Madrid-Barcelona, 1999.

TORNOS MAS, J. (coord.), Democracia y medios de comunicación, Tirant lo Blanch-Institut de Dret Públic, València, 2002.

VILLAR URÍBARRI, J. M. (dir.), La Nueva Regulación de las Telecomunicaciones, la Televisión e Internet, Thomson-Aranzadi, Cizur Menor, 2003.

Recomanacions