Codi |
|
A1 |
Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu |
A2 |
Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia |
A6 |
Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A10 |
Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social |
A11 |
Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació |
A14 |
Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat. |
A15 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques informatives i comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
A16 |
Capacitat i habilitat per utilitzar els sistemes i els recursos informàtics i les seves aplicacions interactives |
A18 |
Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics |
A19 |
Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment |
A20 |
Capacitat i habiltiat per recuerar, organitzar, analitzar i processar informació i comunicació amb la finalitat de ser difosa, servida o tractada per a usos privats o col·lectius a través de diversos mitjans i suports o en la creació de produccions de qualsevol tipus |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió |
A1 A7 A10
|
B3
|
|
Entendre les característiques d'Internet rellevants per a la producció de continguts informatius |
A2 A14 A15 A16
|
|
C5
|
Explorar les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals |
A6 A7 A14
|
|
|
Aprendre a utilitzar de forma eficient Internet com a font d'informació |
A16
|
B1
|
C1 C2
|
Entendre com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals |
A1 A15 A18 A19 A20
|
B4 B5 B6 B7 B9 B11 B12 B13
|
|
Interpretar els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet |
A10 A16
|
|
|
Aprendre a utilitzar les eines i serveis d'Internet (blogs, gestors de continguts, xarxes socials, RSS, webs audiovisuals) |
A16
|
B1
|
C2
|
Avaluar les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals |
A11
|
|
|
Explorar els reptes de la producció multiplataforma, per a múltiples canals (premsa, ràdio, televisió, internet) |
A14 A15
|
B2
|
|
Entendre els reptes de la gestió de la innovació tecnològica en les redaccions periodístiques |
A1 A10 A15
|
B2 B3
|
|
Conèixer l'estructura dels mitjans de comunicació digitals a Catalunya i el món |
A6 A7
|
|
|
Entendre els nous hàbits de consum de la societat en Xarxa |
A10
|
|
|
Tema |
Subtema |
El periodisme en el nou context comunicatiu |
Internet: un nou mitjà de comunicació
Innovació tecnològica en les empreses periodístiques
Història del periodisme digital
Tendències de la comunicació digital
El rol del periodista en el nou context
Problemes ètics del periodisme digital |
Els llenguatges del periodisme multimèdia |
Els gèneres periodístics multimèdia
Redacció de textos per a Internet
L’enllaç com element informatiu
Producció audiovisual per la web
|
Sistemes de gestió de continguts digitals |
Fonaments tecnològics
Dinàmica i estratègies de funcionament
Diaris digitals, blogs, wikis
Eines i serveis de publicació col.lectiva |
Les rutines productives en un context digital |
Les redaccions dels mitjans digitals
Fonts d’informació en el periodisme multimèdia
Eines i serveis per a la productivitat del periodista
La dinàmica del producte digital
Redaccions multimèdia i multisuport |
L’usuari actiu: interactivitat i participació en el periodisme digital |
Potencialitats interactives d'Internet
La nova audiència digital
Primeres experiències interactives
Blogs i periodisme
Periodisme participatiu als mitjans professionals
Periodisme ciutadà |
Estructura i models de negoci del periodisme multimèdia |
Tipologia de mitjans digitals
Líders d'audiència a Catalunya i als principals mercats mundials
Models de negoci
Propietat intel.lectual i llicències d'ús lliure |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
50 |
100 |
150 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
1 |
10 |
11 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs |
Sessió Magistral |
Durant una hora a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les dues hores setmanals de pràctiques a l'aula d'informàtica serviran per realitzar activitats pràctiques i coordinar el treball de la classe que, organitzada com a una redacció digital, produirà continguts informatius per a Internet de forma regular durant tot el curs. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
En grups de dues persones haureu de preparar un informe sobre un mitjà de comunicació digital o servei d'Internet. Fareu una presentació a classe de l'informe. |
|
Atenció personalitzada |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Descripció |
L'horari d'atenció al despatx estan pensats perquè pugueu consultar dubtes sobre la teoria i les activitats pràctiques a mesura que es desenvolupa el curs. No dubteu a visitar-me durant aquest horari o escriure'm un correu-e (david.domingo@urv.cat) per trobar un altre moment.
Primer semestre: Dijous, de 16 a 19 hores
Segon semestre: Dimarts, de 16 a 19 hores |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Hi haurà dos examens de teoria, que consistiran en preguntes breus i un tema a desenvolupar. Els farem durant la setmana final de classe de cada semestre. |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Inclouran pràctiques puntuals i projectes que desenvolupareu durant tot el curs.
Pràctiques puntuals:
- Redacció de titulars i textos per Internet
- Ús eficient d'enllaços en notícies
- Configuració de servei RSS
- Creació de mapes informatius
- Producció d'un espai informatiu multimèdia
- Avaluació de continguts produïts per periodistes ciutadans
Projectes de curs:
- Portal de notícies: producció de continguts informatius multimèdia.
- Blog especialitzat: producció de continguts setmanals per a un blog. |
70% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Producció (en parelles) d'un informe sobre un mitjà de comunicació digital o servei d'Internet. La presentació a classe formarà també part de l'avaluació de l'estudi de cas. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura es basa en l'avaluació continuada i per aprovar en primera convocatòria és requisit imprescindible haver participat en el 90% de les activitats pràctiques, a més d'aprovar els examens teòrics i presentar el treball d'anàlisi. Durant el període de segona convocatòria hi haurà la possibilitat de recuperar pràctiques o exàmens teòrics suspesos, però en cap cas es podran recuperar activitats no realitzades. |
Bàsica |
|
Manuals de periodisme digital Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa. Manual de redacció de notícies per Internet. Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo. Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet. Història del periodisme digital Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press. Història dels orígens d'Internet. Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial. Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució. Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia. Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols. Rutines de treball del periodisme digital Pere Masip (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos. L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals. Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang. Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països. Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe. Mitjans digitals a Catalunya i Espanya Domingo, D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans. Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social. Característiques dels mitans digitals a Espanya. Periodisme participatiu Allan, Steve (ed.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang. Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món. Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital: http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu. Rojas, Octavio (coor.) (2005) Blogs. La conversación en Internet que está revolucionando medios, empresas y ciudadanos. Madrid: ESIC. També debat sobre Internet com a mitjà participatiu, centrant-se en els weblogs d'àmbit hispanoamericà. |
Complementària |
|
Webs recomanades: actualitat del periodisme digital Àmbit català: Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com Utopies Digitals: http://dutopia.cat Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com Àmbit espanyol: Infotendencias: http://infotendencias.com e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com Àmbit hispanoamericà: digitalismo: http://digitalismo.com Àmbit nordamericà: E-media tidbits: http://www.poynter.org/tidbits Reportr: http://reportr.net Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DISSENY MULTIMÈDIA II/12152202 |
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura se centra en la producció de continguts més que no pas en el disseny web, per tant no és requisit imprescindible que l'alumne tingui coneixements avançats d'HTML. Tot i això, l'assignatura es pot aprofitar millor amb aquests coneixements. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|