DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT EN ENTORNS MULTIMÈDIA Codi 12152002
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 3 6 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Adreça electrònica nereida.carrillo@urv.cat
Professors/es
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén oferir una introducció prou àmplia de les particularitats del periodisme digital, entés principalment pel que s’encarrega de la producció de notícies d’actualitat per a Internet. Els diferents mòduls, a través de les explicacions, exemples i activitats, us permetran produir informació en portals de notícies i weblogs, així com aprofitar al màxim les eines i serveis d'Internet.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A2 Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia
A6 Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A10 Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social
A11 Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació
A14 Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat.
A15 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques informatives i comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
A16 Capacitat i habilitat per utilitzar els sistemes i els recursos informàtics i les seves aplicacions interactives
A18 Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics
A19 Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment
A20 Capacitat i habiltiat per recuerar, organitzar, analitzar i processar informació i comunicació amb la finalitat de ser difosa, servida o tractada per a usos privats o col·lectius a través de diversos mitjans i suports o en la creació de produccions de qualsevol tipus
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió A1
A7
A10
B3
Entendre les característiques d'Internet rellevants per a la producció de continguts informatius A2
A14
A15
A16
C5
Explorar les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals A6
A7
A14
Aprendre a utilitzar de forma eficient Internet com a font d'informació A16
B1
C1
C2
Entendre com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals A1
A15
A18
A19
A20
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B13
Interpretar els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet A10
A16
Aprendre a utilitzar les eines i serveis d'Internet (blogs, gestors de continguts, xarxes socials, RSS, webs audiovisuals) A16
B1
C2
Avaluar les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals A11
Explorar els reptes de la producció multiplataforma, per a múltiples canals (premsa, ràdio, televisió, internet) A14
A15
B2
Entendre els reptes de la gestió de la innovació tecnològica en les redaccions periodístiques A1
A10
A15
B2
B3
Conèixer l'estructura dels mitjans de comunicació digitals a Catalunya i el món A6
A7
Entendre els nous hàbits de consum de la societat en Xarxa A10

Continguts
Tema Subtema
El periodisme en el nou context comunicatiu Internet: un nou mitjà de comunicació
Innovació tecnològica en les empreses periodístiques
Història del periodisme digital
Tendències de la comunicació digital
El rol del periodista en el nou context
Problemes ètics del periodisme digital
Els llenguatges del periodisme multimèdia Els gèneres periodístics multimèdia
Redacció de textos per a Internet
L’enllaç com element informatiu
Producció audiovisual per la web
Sistemes de gestió de continguts digitals Fonaments tecnològics
Dinàmica i estratègies de funcionament
Diaris digitals, blogs, wikis
Eines i serveis de publicació col.lectiva
Les rutines productives en un context digital Les redaccions dels mitjans digitals
Fonts d’informació en el periodisme multimèdia
Eines i serveis per a la productivitat del periodista
La dinàmica del producte digital
Redaccions multimèdia i multisuport
L’usuari actiu: interactivitat i participació en el periodisme digital Potencialitats interactives d'Internet
La nova audiència digital
Primeres experiències interactives
Blogs i periodisme
Periodisme participatiu als mitjans professionals
Periodisme ciutadà
Estructura i models de negoci del periodisme multimèdia Tipologia de mitjans digitals
Líders d'audiència a Catalunya i als principals mercats mundials
Models de negoci
Propietat intel.lectual i llicències d'ús lliure

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 40 70
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
30 50 80
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les dues hores setmanals de pràctiques a l'aula d'informàtica serviran per realitzar activitats pràctiques i coordinar el treball de classe.
Atenció personalitzada Hores dedicades a resoldre els dubtes i les preguntes dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Hores dedicades a resoldre els dubtes i les preguntes dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Hi haurà una prova de coneixements i un treball de curs. També es valoraran els exercicis que es facin a classe. 50%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Hi haurà pràctiques relacionades amb els continguts de l'assignatura. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura es basa en l'avaluació continuada i per aprovar en primera convocatòria és requisit imprescindible haver participat en el 90% de les activitats pràctiques i haver fet totes les pràctiques puntuables, a més d'aprovar l'examen teòric i presentar el treball de curs. Si un alumne no pot seguir l'avaluació continuada, haurà de contactar el professor a principi del semestre per planificar activitats alternatives.


Fonts d'informació

Bàsica

Manuals de periodisme digital
Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa.
    Manual de redacció de notícies per Internet.
Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo.
    Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet.

Història del periodisme digital
Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press.
    Història dels orígens d'Internet.
Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial.
    Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució.
Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia.
    Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols.

Rutines de treball del periodisme digital
Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.
    Tendències actuals en periodisme digital en diversos països.
Pere Masip (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos.
    L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals.
Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.
    Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països.

Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe.

Mitjans digitals a Catalunya i Espanya
Domingo, D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya.
    Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans.
Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social.
    Característiques dels mitans digitals a Espanya.

Periodisme participatiu

Allan, Steve (ed.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang.
     Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món.
Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital:
http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp
    Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu.
Singer, Jane B; Hermida, Alfred; Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten; Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism: Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell.
    Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països.

Complementària

Webs recomanades: actualitat del periodisme digital

Àmbit català:
Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com
Utopies Digitals: http://dutopia.cat
Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com

Àmbit espanyol:
Infotendencias: http://infotendencias.com
e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com
Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com

Àmbit hispanoamericà:
digitalismo: http://digitalismo.com

Àmbit nordamericà:
E-media tidbits: http://www.poynter.org/tidbits
Reportr: http://reportr.net
Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DISSENY MULTIMÈDIA II/12152202

 
Altres comentaris
L'assignatura se centra en la producció de continguts més que no pas en el disseny web, per tant no és requisit imprescindible que l'alumne tingui coneixements avançats d'HTML. Tot i això, l'assignatura es pot aprofitar millor amb aquests coneixements.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent