DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PERIODISME D'OPINIÓ Codi 12152003
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
AMIGUET MOLINA, JOSE LUIS
Adreça electrònica joseluis.amiguet@urv.cat
Professors/es
AMIGUET MOLINA, JOSE LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Lassignatura es proposa apropar l’estudiant a la teoria i la pràctica dels gèneres periodístics d’opinió des de l’anàlisi dels treballs publicats a la premsa diària i des de la redacció i l’autocrítica dels propis treballs.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
A6 Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
A12 Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació
A18 Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B1 Aprendre a aprendre
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Capacitat de lideratge
C1 Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Apropar l'estudiant a la teoria i la pràctica dels gèneres periodístics d'opinió des de l'anàlisi dels treballs publicats a la premsa diària i des de la redacció i l'autocrítica dels propis treballs. A1
A5
A6
A7
A8
A12
A18
A22
B1
B5
B6
B7
B10
C1
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
I. El comentari de l’actualitat 1. Dels fets a la interpretació i a l’opinió: la frontera indefinida entre els gèneres
2. La distància crítica i la crítica a distància: implicació i objectivitat en el punt de vista
3. Ironia lúcida, sarcasme, burla
II. La gestió de l’opinió a la premsa escrita 1. Les seccions d’opinió: l’editorial
2. Les cartes dels lectors
3. La carta de l’editor i del director
III. L’opinió d’autor 1. El perfil
2. La tribuna
3. La columna política
4. Les crítiques de gènere: televisió, cinema, tendències, rosa
5. L’humor gràfic
IV. L’opinió articulada en el temps 1. Campanyes d’opinió
2. Els opinadors en campanya
3. Els lobbies d’opinió
4. La tertúlia radiofònica i el seu reflex imprès
V. El comentari radiofònic i el comentari televisiu. 1. Estratègies de amenitat i de profunditat.
2. La tensió entre banalització i divulgació.
3. El debat, la taula rodona, el programa d´opinió: formats experimentals.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
25 0 25
 
Treballs
0 50 50
 
Atenció personalitzada
50 0 50
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el marc teòric del exercici periodistic i les condicions i requisits que requereix
Treballs Cal ajustarse a les normes definides en les activitats introductòries

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
El professor llegirà els exercicis de forma personal amb cada alumne fent-li veure els defectes i les virtuts del seu treball

Avaluació
  Descripció Pes
Atenció personalitzada Es llegirà l´exercici amb l´alumne i es raonarà la nota amb ell i si cal se li farà repetir. Cada exercici serà qualificat de 1 a 10.
Proves pràctiques O exercicis per escrit a corregir al despatx amb el professor o exposicions a classe al final es farà un promig que serà la nota final d´aval.luació continua
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L´alumne que no hagi presentat tots els exercicis obligatoris haurà de presentar-los per tal de poguer examinar-se de segona convocatòria. L´exàmen consistirà en un exercici teòric i un pràctic.


Fonts d'informació

Bàsica Gomis, Llorenç, Teoria dels gèneres periodístics, Barcelona, Generalitat de Catalunya
Larra, Mariano José , Artículos. Madrid: Cátedra, Madrid, Cátedra
Camba, Julio , Sobre Casi Nada, Madrid , Austral
Camba, Julio, Sobre Casi Todo, Madrid, Austral
Diaris Barcelona, Secció Opinió , Barcelona, Grups de Premsa

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PERIODISME ESPECIALITZAT II/12152217
PERIODISME ESPECIALITZAT II: CULTURA/12152218

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
OPINIÓ PÚBLICA/12152008
ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ACTUALITAT PERIODÍSTICA/12152101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
COMUNICACIÓ POLÍTICA/12152201
INNOVACIÓ EN FORMATS AUDIOVISUALS/12152206
 
Altres comentaris
És obligatòria durant el curs la lectura de la premsa diària: al menys un diari.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent