Codi |
|
A1 |
Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu |
A5 |
Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals) |
A6 |
Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A8 |
Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació |
A12 |
Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació |
A18 |
Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics |
A22 |
Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B10 |
Capacitat de lideratge |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Apropar l'estudiant a la teoria i la pràctica dels gèneres periodístics d'opinió des de l'anàlisi dels treballs publicats a la premsa diària i des de la redacció i l'autocrítica dels propis treballs. |
A1 A5 A6 A7 A8 A12 A18 A22
|
B1 B5 B6 B7 B10
|
C1 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
I. El comentari de l’actualitat |
1. Dels fets a la interpretació i a l’opinió: la frontera indefinida entre els gèneres
2. La distància crítica i la crítica a distància: implicació i objectivitat en el punt de vista
3. Ironia lúcida, sarcasme, burla |
II. La gestió de l’opinió a la premsa escrita |
1. Les seccions d’opinió: l’editorial
2. Les cartes dels lectors
3. La carta de l’editor i del director |
III. L’opinió d’autor |
1. El perfil
2. La tribuna
3. La columna política
4. Les crítiques de gènere: televisió, cinema, tendències, rosa
5. L’humor gràfic |
IV. L’opinió articulada en el temps |
1. Campanyes d’opinió
2. Els opinadors en campanya
3. Els lobbies d’opinió
4. La tertúlia radiofònica i el seu reflex imprès |
V. El comentari radiofònic i el comentari televisiu. |
1. Estratègies de amenitat i de profunditat.
2. La tensió entre banalització i divulgació.
3. El debat, la taula rodona, el programa d´opinió: formats experimentals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
25 |
0 |
25 |
|
Treballs |
|
0 |
50 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
50 |
0 |
50 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà el marc teòric del exercici periodistic i les condicions i requisits que requereix |
Treballs |
Cal ajustarse a les normes definides en les activitats introductòries |
|
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El professor llegirà els exercicis de forma personal amb cada alumne fent-li veure els defectes i les virtuts del seu treball |
|
|
Descripció |
Pes |
Atenció personalitzada |
Es llegirà l´exercici amb l´alumne i es raonarà la nota amb ell i si cal se li farà repetir. |
Cada exercici serà qualificat de 1 a 10. |
Proves pràctiques |
O exercicis per escrit a corregir al despatx amb el professor o exposicions a classe |
al final es farà un promig que serà la nota final d´aval.luació continua |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L´alumne que no hagi presentat tots els exercicis obligatoris haurà de presentar-los per tal de poguer examinar-se de segona convocatòria. L´exàmen consistirà en un exercici teòric i un pràctic. |
Bàsica |
Gomis, Llorenç, Teoria dels gèneres periodístics, Barcelona, Generalitat de Catalunya
Larra, Mariano José , Artículos. Madrid: Cátedra, Madrid, Cátedra
Camba, Julio , Sobre Casi Nada, Madrid , Austral
Camba, Julio, Sobre Casi Todo, Madrid, Austral
Diaris Barcelona, Secció Opinió , Barcelona, Grups de Premsa
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PERIODISME ESPECIALITZAT II/12152217 | PERIODISME ESPECIALITZAT II: CULTURA/12152218 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
OPINIÓ PÚBLICA/12152008 | ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ACTUALITAT PERIODÍSTICA/12152101 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
COMUNICACIÓ POLÍTICA/12152201 | INNOVACIÓ EN FORMATS AUDIOVISUALS/12152206 |
|
|
Altres comentaris |
És obligatòria durant el curs la lectura de la premsa diària: al menys un diari. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|