DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ DE PROGRAMES D'ACTUALITAT Codi 12152004
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 3 6 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu d'aquesta assignatura és aconseguir que l'alumnat adquireixi les eines i els conceptes necessaris per a conèixer a fons i analitzar la programació televisiva. D'altra banda, l'alumnat ha de ser capaç de configurar una graella de televisió i cadascun dels programes d'actualitat que la conformen, tant pel que fa a la realització com a la producció.
Les pràctiques d'aquesta assignatura són de tres tipus:
1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d'un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat.
2.- Producció i realització d'un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l'ús adequat del llenguatge audiovisual.
3.- Creació d'un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d'estil de realització: disseny d'espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l'espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals.

Continguts
Tema Subtema
El programa de l’assignatura conté dos blocs. El primer està dedicat a la programació televisiva, en especial dels programes d’actualitat que configuren les graelles de televisió. Així doncs, es defineix el paper de l’actualitat en les produccions històriques i actuals. Tot seguit, es treballa els conceptes de programació i graella com a principals fonts identitàries de les cadenes de televisió, les lògiques programàtiques i el funcionament dels departaments de programes i les tasques dels programadors. Aquests conceptes s’apliquen a la televisió generalista, on s’explora la ubicació de l’actualitat a les graelles, així com els hàbits de consum dels espectadors. També s’apliquen a la televisió temàtica, amb especial incidència en els canals de notícies. Finalment, s’aborden les estratègies de programació.
Pel que fa al segon bloc, consisteix en la introducció dels conceptes de format i estil aplicats als programes i en l’estudi dels principals gèneres televisius des del punt de vista de producció, realització, format i estil. Per fer-ho, d’una banda es treballen els productes de la paleotelevisió i, amb especial incidència, els de la neotelevisió, explorant la incidència del reality al gruix de la programació televisiva d’actualitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Pràctiques a laboratoris
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Pràctiques a laboratoris
Les pràctiques d’aquesta assignatura són de tres tipus:

1.- Creació i presentació escrita i oral de projectes televisius (documental). Els alumnes han de presentar un projecte de programa de televisió de creació pròpia i una bíblia d’un documental, també de creació pròpia. Es valora especialment la capacitat per concebre i vendre el producte creat.

2.- Producció i realització d’un projecte televisiu (informatiu). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa informatiu, sobre el qual crearan el seu propi informatiu. Es valora especialment la planificació, la producció i l’ús adequat del llenguatge audiovisual.

3.- Creació d’un estil de realització (nou format). Els alumnes han de lliurar un projecte de programa de nou format, sobre el qual treballaran la tots els aspectes d’estil de realització: disseny d’espai, reproducció de plató a escala, story-board, etc. Es valora especialment la capacitat de representació de l’espai tridimensional i el domini absolut dels recursos audiovisuals.

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Existeixen dues maneres de superar el curs: - Avaluació continuada: l'alumnat ha de superar un examen teòric (4 punts) i les tres parts pràctiques (2 punts cadascuna). És obligatori aprovar ambdues parts. - Examen final: l'alumnat han¡ de superar un examen teòric (4 punts) i un de pràctic (6 punts). És obligatoris aprovar ambdues parts.


Fonts d'informació

Bàsica

Balsebre, Armand et al. (1998). La entrevista en radio, televisión y prensa. Madrid: Cátedra.

Barroso, Jaime (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.

Langford, Michael (1997). La fotografía paso a paso.Madrid: Hermann Blume.

Rodríguez Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas: una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.

Saló, Glòria (2003). ¿Qué es eso del formato?. Barcelona: Gedisa.

De la Torre, Blanca i Esther Llauradó (1999). Una imatge val més. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent