DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CREACIÓ I GESTIÓ D'EMPRESES DE COMUNICACIÓ Codi 12152005
Ensenyament
Publicitat i Relacions Publiques (2001)
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
ROQUER ZARAGOZA, JOSE
Adreça electrònica jose.roquer@urv.cat
Professors/es
ROQUER ZARAGOZA, JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu fonamental de l'assignatura és proporcionar a l'alumne els coneixements bàsics dels conceptes i la metodologia de creació i gestió d'empreses de comunicació. Per tal d'assolir aquest objectiu, resulta fonamental conèixer i entendre la mecànica de funcionament del nou marc empresarial inclòs a la societat del coneixement, el paper de les empreses de comunicació, constitutives de les diverses indústries culturals, així com les noves oportunitats de negoci que se'n poden derivar. Es tracta de sensibilitzar l'alumne que la creació i gestió d'empreses de comunicació es fonamenta en el coneixement, els hàbits de treball i les habilitats analítiques. L'assignatura analitzarà també les característiques especifiques de les empreses de comunicació, com desenvolupen el seu negoci, l'organització interna (àrees funcionals), el seu portafoli de productes i serveis, la comercialització, les accions de màrqueting, la gestió financera. En definitiva, s'espera que els alumnes aprenguin a elaborar un projecte de creació d'empresa que, òbviament, inclou el seu pla de negoci: definició, anàlisi, pla de màrqueting, pla financer, recursos humans… Com a part important de la metodologia de l'assignatura, els alumnes hauran de presentar públicament el seu projecte i competir per aconseguir-ne la viabilitat. La metodologia docent de l'assignatura està pensada per garantir una bona comprensió dels coneixements i per fomentar una actitud interactiva amb l'alumne i col•laborativa entre ells, donat que el treball en equip és bàsic per a la creació d'un projecte d'aquesta envergadura: • Hi haurà classes teòrico-pràctiques conduïdes pel professor consistents en presentació, anàlisi i debat de casos pràctics, simulacions practiques. • Elaboració d'un pla de negoci per a la creació d'un projecte d'empresa i presentació pública en grup.
El pes fonamental de les pràctiques serà l'elaboració del pla de negoci, pla que es realitzarà en grup. Per tal d'assegurar-ne una correcta realització, els grups hauran de passar pel control d'unes tutories obligatòries que fixarà el profesor d'acord amb ells. A finals de curs, els grups hauran de fer la defensa pública del treball. Paral•lelament a la realització del pla de negoci, es faran algunes pràctiques més senzilles, per tal d'anar practicant i entenent diversos conceptes (per exemple, el balanç).

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’empresa de comunicació 1. L’empresa de comunicació
1.1 Definició i conceptes bàsics. Què entenem per empresa de comunicació.
1.2 Tipologia d’estructura organitzativa de les empreses de comunicació.
1.3 Formes jurídiques bàsiques.

2. El sector de la comunicació a l’era de la convergència
2.1. El reptes i oportunitats de l’economia del coneixement.
2.2 Panorama del sector: el pes del sector audiovisual en el global d’indústries culturals.
2.3. Transformacions empresarials: les estratègies i el posicionament dels grans grups de comunicació.
2.4 Qui és qui en els mercats locals, regionals, nacional i internacional.

3. La gestió de l’empresa de comunicació
3.1 Titularitat empresarial: sector públic vs. sector privat
3.2 Marc legal en el sector de la comunicació: marc legal en premsa, ràdio, televisió, internet, telecomunicacions. Règim de concessions i concursos administratius.
3.3 Models organitzatius.
3.4 La visió estratègica: missió i objectius.
3.5 Organització empresarial: àrees funcionals.
3.6 Eines de gestió i control: el balanç i el compte d’explotació. Ràtios de control.
3.7 La direcció: perfil, estils, lideratge.
3.8 Política de RRHH.

4. Comercialització i Màrqueting
4.1 Direcció Comercial: organització, gestió, anàlisi d’oportunitats, creació i gestió d’equips, marginalitat, variable preu.
4.2 Màrqueting: pla de màrqueting, investigació, consumidor, promoció.
Mòdul 2: Creació d’una empresa de comunicació 1. La idea de negoci
1.1 De la idea a l’oportunitat de negoci.
1.2 Viabilitat de la idea.
1.3 L’empresari: perfil de l’empresari emprenedor.

2. El pla d’empresa
2.1 Introducció: per què serveix?
2.2 Estructura bàsica del pla d’empresa.
2.3 Elaboració i fases del pla d’empresa.
2.4 Aspectes formals del pla: metodologia, redacció, presentació.

3. El projecte d’empresa I: Definició de negoci. Investigació de mercats
3.1 Descripcions bàsiques del projecte: definició del negoci, descripció dels productes o serveis.
3.2 Investigació de mercats:
3.2.1 Anàlisi del macroentorn: factors socials, demogràfics, polítics, econòmics, tecnològics.
3.2.2. Anàlisi del microentorn: identificació del mercat potencial, anàlisi de la competència, anàlisi dels proveïdors, anàlisi de la intermediació, estimació de la quota de mercat.
3.3 Anàlisi interna: producte o servei, finançament i organització general.
3.4 El disseny de l’empresa: dimensió de l’empresa, localització, estructura organitzativa i recursos humans.

4. El projecte d’empresa II: Màrqueting i Comercialització
4.1 Introducció: conceptes bàsics.
4.2 Objectius comercials: quota de mercat i xifra de vendes.
4.3 Posicionament: proposta de posicionament.
4.4 Investigació: segments, nínxols de mercat.
4.5 El pla de màrqueting: màrqueting mix, producte, preu, distribució i comunicació.
4.6 El control del pla de màrqueting.
4.7 Organització comercial.

5. El projecte d’empresa III: Viabilitat econòmica-financera
5.1 El pla d’inversions.
5.2 El pla de finançament: recursos propis, recursos aliens, ajudes i subvencions financeres.
5.3 El compte de resultats: a curt, mig i llarg termini.
5.4 El compte de tresoreria: Cobraments i pagaments del primer any.
5.5 El balanç: evolució patrimonial.

6. El projecte d'empresa IV: La forma jurídica
6.1 Persones físiques: concepte.
6.2 Persones físiques, formes: Empresari individual, comunitat de béns, societat civil.
6.3 Persones jurídiques: concepte.
6.4 Persones jurídiques, formes: Societat de Responsabilitat Limitada, Societat Anònima, Societat Anònima Laboral, Societat de Responsabilitat Limitada Laboral, Societat Col•lectiva, Societat Cooperativa. Societat Comanditària Simple i per accions.

7. El projecte d’empresa V : constitució
7.1 Tràmits de constitució.
7.2 Tràmits administratius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Sempre i quan s'esculli l'avaluació continuada, l'avaluació final resultarà de la suma d'un examen final i la presentació pública del projecte final del pla de negoci en la següent proporció: • 50% de la nota: examen final teòric. • 50% de la nota: presentació pública del projecte final del pla de negoci. A més, comptarà (per apujar o abaixar la nota) la participació a les classes i la resolució d'exercicis. És imprescindible una nota mínima de 5 punts a cadascuna de les parts. Els alumnes que optin per a l'avaluació no continuada hauran de fer un examen final que serà teoricopràctic i de caràcter individual.


Fonts d'informació

Bàsica

Amat, O. 1995. Contabilidad y finanzas para no financieros. Bilbao: Ediciones Deusto.

Bermejo, M. 1994. La Creación de la empresa propia. Madrid: McGraw-Hill.

Bustamante, E. 1999. La Televisión económica. Financiación, estrategias y mercados. Barcelona: Gedisa.

- (ed.) 2002. Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa. Multimedia, 24.

- (ed.) 2003. Hacia un nuevo sistema mundial de comunicaciones. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa. Multimedia, 25.

Castells, M. 2000. La era de la información. La sociedad Red, vol. I, Madrid: Alianza.

Cornella, A. 2003. Hacia la empresa en red. Barcelona: Gestión 2000.

Chías, J. 1993. El mercado son personas. Barcelona: McGraw-Hill.

Delgado, E. “Empleo digital: de la cultura a la comunicación”. Telos.

Díaz de Castro, E.C. 1991. Gestión de la fuerza de ventas. Editorial Deusto.

Drucker, P. 2000. La gestió en temps de grans canvis. Barcelona: Ediuoc. Pòrtic.

- 2003. La empresa en la sociedad que viene: los seis factores que están

transformando el mundo que conocemos. Barcelona: Urano.

Kotler,P. 2003. El Marketing según Kotler. Barcelona: Paidós.

Majó, J. 1998. “La societat de la informació a Catalunya l’any 2000”. Treballs de comunicació, núm. 9. (revista de la Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans).

Maqueda, F.J. 1996. Creación y direccion de empresas. Barcelona: Ariel.

Martí, J.M. 1999. “Adecuación de los perfiles profesionales”. A: Comunicar en la era digital, editado por Rosa Franquet y Gemma Larrègola (edició en tres idiomes). Barcelona: Societat Catalana de Comunicació.

Maslow, A. 2005. El management según Maslow. Barcelona: Paidós.

Muñoz, A.; Sanz, I. 2000. “Las infocomunicaciones y la nueva cultura organizativa. La importancia de la persona y del trabajo en equipo”. Economía Industrial, núm. 331. En línea: www.mcyt.es/asp/publicaciones/ revista/num331/11.ANDRES%20MUNOZ.pdf

Nieto, A. 2000 (2ª ed.). Empresa informativa. Barcelona: Ariel Comunicación.

Población, J. I., García-Alonso, P. 1997. Organización y gestión de la empresa informativa. Madrid: CIE.

Punset, E. 2004. Adaptarse a la marea, la selección natural en los negocios. Madrid: Espasa Calpe.

Rajadell, M. 2002. Creación de empresas. Barcelona: UPC-Virtuals.

Ries, A.; Troust, J. 2002. Posicionamiento. Madrid: McGraw-Hill.

Rubio, E. 2001. Cómo crear, organizar, dirigir y motivar un equipo de ventas. Madrid: Fundación Confemetal, 2001.

Ruiz, M. 2001. Dirección de la empresa informativa : prensa, radio, televisión, cine. Madrid: Paraninfo.

Santesmases, M. 1996. Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide.

Tremblay, G. “La Sociedad de la Información y la nueva economía. Promesas, realidades y faltas de un modelo ideológico”.

http://www.campusred.net/telos/articuloperspectiva.asp?idarticulo=1

Vilaseca, J.; Torrent, J. 2001. "La nova economia: evolució o revolució? La realitat econòmica de la indústria de la informació". Perspectiva Económica de Catalunya, núm. 211, pág. 67-80. Barcelona: Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona.

Complementària

Recomanacions