DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CREACIÓ I GESTIÓ D'EMPRESES DE COMUNICACIÓ Codi 12152005
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura preten donar als alumnes eines teorico-pràctiques per tal de poder tenir uns coneixements que els permetin crear una empresa informativa

Competències
Codi  
A11 Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació
A20 Capacitat i habiltiat per recuerar, organitzar, analitzar i processar informació i comunicació amb la finalitat de ser difosa, servida o tractada per a usos privats o col·lectius a través de diversos mitjans i suports o en la creació de produccions de qualsevol tipus
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Que els/les alumnes adquireixin els coneixements bàsics dels conceptes i la metodologia de creació i gestió d'empreses de comunicació. A11
Sensibilitzar l'alumne que la creació i gestió d'empreses de comunicació es fonamenta en el coneixement, els hàbits de treball i les habilitats analítiques. B1
B5
Que els alumnes sàpiguin elaborar un projecte de creació d’empresa de comunicació. A11
B3
B9
Que els alumnes sàpiguen exposar públicament un treball prèviament elaborat A20
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’empresa de comunicació 1.1. Concepte d’empresa
1.2. L’empresa de comunicació: definició i conceptes bàsics
1.3. L’emprenedor – empresari
1.4. Fases de la creació d’una empresa
1.5. El punt de partida: la idea
1.6. El Pla d’empresa
Mòdul 2: Creació d’una empresa de comunicació 2. El pla d’empresa
2.1 Introducció: per què serveix?
2.2 Estructura bàsica del pla d’empresa.
2.3 Elaboració i fases del pla d’empresa.
2.4 Aspectes formals del pla: metodologia, redacció, presentació.

3. El projecte d’empresa I: Definició de negoci. Investigació de mercats
3.1 Descripcions bàsiques del projecte: definició del negoci, descripció dels productes o serveis.
3.2 Investigació de mercats:
3.2.1 Anàlisi del macroentorn: factors socials, demogràfics, polítics, econòmics, tecnològics.
3.2.2. Anàlisi del microentorn: identificació del mercat potencial, anàlisi de la competència, anàlisi dels proveïdors, anàlisi de la intermediació, estimació de la quota de mercat.
3.3 Anàlisi interna: producte o servei, finançament i organització general.
3.4 El disseny de l’empresa: dimensió de l’empresa, localització, estructura organitzativa i recursos humans.

4. El projecte d’empresa II: Màrqueting i Comercialització
4.1 Introducció: conceptes bàsics.
4.2 Objectius comercials: quota de mercat i xifra de vendes.
4.3 Posicionament: proposta de posicionament.
4.4 Investigació: segments, nínxols de mercat.
4.5 El pla de màrqueting: màrqueting mix, producte, preu, distribució i comunicació.
4.6 El control del pla de màrqueting.
4.7 Organització comercial.

5. El projecte d’empresa III: Viabilitat econòmica-financera
5.1 El pla d’inversions.
5.2 El pla de finançament: recursos propis, recursos aliens, ajudes i subvencions financeres.
5.3 El compte de resultats: a curt, mig i llarg termini.
5.4 El compte de tresoreria: Cobraments i pagaments del primer any.
5.5 El balanç: evolució patrimonial.

6. El projecte d'empresa IV: La forma jurídica
6.1 Persones físiques: concepte.
6.2 Persones físiques, formes: Empresari individual, comunitat de béns, societat civil.
6.3 Persones jurídiques: concepte.
6.4 Persones jurídiques, formes: Societat de Responsabilitat Limitada, Societat Anònima, Societat Anònima Laboral, Societat de Responsabilitat Limitada Laboral, Societat Col•lectiva, Societat Cooperativa. Societat Comanditària Simple i per accions.

7. El projecte d’empresa V : constitució
7.1 Tràmits de constitució.
7.2 Tràmits administratius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 0 30
Treballs
45 5 50
Presentacions / exposicions
6 3 9
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 0 7
 
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de tipus test
10 30 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Per tal de presentar als/les alumnes l'assignatura, els objectius, continguts, metodologia de treball i sistema d'avaluació
Sessió Magistral Amb ajuda dels power point s'explicaran els diferents temes que integren els continguts de l'assignatura
Treballs Els alumnes hauran de presentar, individualment o en petit grup, un treball consistent en la realització d'un Pla d'empresa informativa.
Presentacions / exposicions Al final del quadrimestre els alumnes hauran de fer la presentació del treball realitzat individualment o en petit grup
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A les hores de Pràctiques es realitzaran exercicis a classe per tal que els alumnes puguin desenvolupar el treball que han de presentar i resoldre els dubtes que els vagin sorgint
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de facilitar l'elaboració del Pla d'empresa, el professor marcarà una sèrie de sessions per tal que cada alumnes rebi una atenció personalitzada que li permeti rebre feedback sobre el procés de treball i el contingut del Pla.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria caldra presentar un Pla d'empresa realitzat individualment o en petit grup 40%
Presentacions / exposicions Per aprovar l'assignatura caldrà superar la presentació oral davant del grup classe segons uns criteris establerts prèviament 10%
Proves objectives de tipus test La part teòrica s'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A més, comptarà (per apujar) la participació a les classes i la resolució d'exercicis. És imprescindible una nota mínima de 5 punts a cadascuna de les parts. Els alumnes que optin per a l'avaluació no continuada hauran de fer un examen final que serà teoricopràctic i de caràcter individual.

Per a la segona convocatòria, caldrà superar un examen teòrico-pràctic sobre els continguts exposats a classe.


Fonts d'informació

Bàsica

Amat, O. 1995. Contabilidad y finanzas para no financieros. Bilbao: Ediciones Deusto.

Bermejo, M. 1994. La Creación de la empresa propia. Madrid: McGraw-Hill.

Bustamante, E. 1999. La Televisión económica. Financiación, estrategias y mercados. Barcelona: Gedisa.

- (ed.) 2002. Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa. Multimedia, 24.

- (ed.) 2003. Hacia un nuevo sistema mundial de comunicaciones. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa. Multimedia, 25.

Castells, M. 2000. La era de la información. La sociedad Red, vol. I, Madrid: Alianza.

Cornella, A. 2003. Hacia la empresa en red. Barcelona: Gestión 2000.

Chías, J. 1993. El mercado son personas. Barcelona: McGraw-Hill.

Delgado, E. “Empleo digital: de la cultura a la comunicación”. Telos.

Díaz de Castro, E.C. 1991. Gestión de la fuerza de ventas. Editorial Deusto.

Drucker, P. 2000. La gestió en temps de grans canvis. Barcelona: Ediuoc. Pòrtic.

- 2003. La empresa en la sociedad que viene: los seis factores que están

transformando el mundo que conocemos. Barcelona: Urano.

Kotler,P. 2003. El Marketing según Kotler. Barcelona: Paidós.

Majó, J. 1998. “La societat de la informació a Catalunya l’any 2000”. Treballs de comunicació, núm. 9. (revista de la Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans).

Maqueda, F.J. 1996. Creación y direccion de empresas. Barcelona: Ariel.

Martí, J.M. 1999. “Adecuación de los perfiles profesionales”. A: Comunicar en la era digital, editado por Rosa Franquet y Gemma Larrègola (edició en tres idiomes). Barcelona: Societat Catalana de Comunicació.

Maslow, A. 2005. El management según Maslow. Barcelona: Paidós.

Muñoz, A.; Sanz, I. 2000. “Las infocomunicaciones y la nueva cultura organizativa. La importancia de la persona y del trabajo en equipo”. Economía Industrial, núm. 331. En línea: www.mcyt.es/asp/publicaciones/ revista/num331/11.ANDRES%20MUNOZ.pdf

Nieto, A. 2000 (2ª ed.). Empresa informativa. Barcelona: Ariel Comunicación.

Población, J. I., García-Alonso, P. 1997. Organización y gestión de la empresa informativa. Madrid: CIE.

Punset, E. 2004. Adaptarse a la marea, la selección natural en los negocios. Madrid: Espasa Calpe.

Rajadell, M. 2002. Creación de empresas. Barcelona: UPC-Virtuals.

Ries, A.; Troust, J. 2002. Posicionamiento. Madrid: McGraw-Hill.

Rubio, E. 2001. Cómo crear, organizar, dirigir y motivar un equipo de ventas. Madrid: Fundación Confemetal, 2001.

Ruiz, M. 2001. Dirección de la empresa informativa : prensa, radio, televisión, cine. Madrid: Paraninfo.

Santesmases, M. 1996. Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide.

Tremblay, G. “La Sociedad de la Información y la nueva economía. Promesas, realidades y faltas de un modelo ideológico”.

http://www.campusred.net/telos/articuloperspectiva.asp?idarticulo=1

Vilaseca, J.; Torrent, J. 2001. "La nova economia: evolució o revolució? La realitat econòmica de la indústria de la informació". Perspectiva Económica de Catalunya, núm. 211, pág. 67-80. Barcelona: Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent