DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) CREACIÓ I GESTIÓ D'EMPRESES DE COMUNICACIÓ Codi 12152005
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura preten donar als alumnes eines teorico-pràctiques per tal de poder tenir uns coneixements que els permetin crear una empresa informativa
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’empresa de comunicació 1.1. Concepte d’empresa
1.2. L’empresa de comunicació: definició i conceptes bàsics
1.3. L’emprenedor – empresari
1.4. Fases de la creació d’una empresa
1.5. El punt de partida: la idea
1.6. El Pla d’empresa
Mòdul 2: Creació d’una empresa de comunicació 2. El pla d’empresa
2.1 Introducció: per què serveix?
2.2 Estructura bàsica del pla d’empresa.
2.3 Elaboració i fases del pla d’empresa.
2.4 Aspectes formals del pla: metodologia, redacció, presentació.

3. El projecte d’empresa I: Definició de negoci. Investigació de mercats
3.1 Descripcions bàsiques del projecte: definició del negoci, descripció dels productes o serveis.
3.2 Investigació de mercats:
3.2.1 Anàlisi del macroentorn: factors socials, demogràfics, polítics, econòmics, tecnològics.
3.2.2. Anàlisi del microentorn: identificació del mercat potencial, anàlisi de la competència, anàlisi dels proveïdors, anàlisi de la intermediació, estimació de la quota de mercat.
3.3 Anàlisi interna: producte o servei, finançament i organització general.
3.4 El disseny de l’empresa: dimensió de l’empresa, localització, estructura organitzativa i recursos humans.

4. El projecte d’empresa II: Màrqueting i Comercialització
4.1 Introducció: conceptes bàsics.
4.2 Objectius comercials: quota de mercat i xifra de vendes.
4.3 Posicionament: proposta de posicionament.
4.4 Investigació: segments, nínxols de mercat.
4.5 El pla de màrqueting: màrqueting mix, producte, preu, distribució i comunicació.
4.6 El control del pla de màrqueting.
4.7 Organització comercial.

5. El projecte d’empresa III: Viabilitat econòmica-financera
5.1 El pla d’inversions.
5.2 El pla de finançament: recursos propis, recursos aliens, ajudes i subvencions financeres.
5.3 El compte de resultats: a curt, mig i llarg termini.
5.4 El compte de tresoreria: Cobraments i pagaments del primer any.
5.5 El balanç: evolució patrimonial.

6. El projecte d'empresa IV: La forma jurídica
6.1 Persones físiques: concepte.
6.2 Persones físiques, formes: Empresari individual, comunitat de béns, societat civil.
6.3 Persones jurídiques: concepte.
6.4 Persones jurídiques, formes: Societat de Responsabilitat Limitada, Societat Anònima, Societat Anònima Laboral, Societat de Responsabilitat Limitada Laboral, Societat Col•lectiva, Societat Cooperativa. Societat Comanditària Simple i per accions.

7. El projecte d’empresa V : constitució
7.1 Tràmits de constitució.
7.2 Tràmits administratius.

Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de facilitar l'elaboració del Pla d'empresa, el professor marcarà una sèrie de sessions per tal que cada alumnes rebi una atenció personalitzada que li permeti rebre feedback sobre el procés de treball i el contingut del Pla.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació contemplarà dues parts: prova tipus test (50%) i preguntes de caire més pràctic sobre el contingut d'un pla d'empresa (50%). Per tal d'aprovar l'assignatura caldrà superar ambdues proves. Només es farà mitja a partir del 4,5.


Fonts d'informació
Bàsica

Amat, O. 1995. Contabilidad y finanzas para no financieros. Bilbao: Ediciones Deusto.

Bermejo, M. 1994. La Creación de la empresa propia. Madrid: McGraw-Hill.

Bustamante, E. 1999. La Televisión económica. Financiación, estrategias y mercados. Barcelona: Gedisa.

- (ed.) 2002. Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa. Multimedia, 24.

- (ed.) 2003. Hacia un nuevo sistema mundial de comunicaciones. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa. Multimedia, 25.

Castells, M. 2000. La era de la información. La sociedad Red, vol. I, Madrid: Alianza.

Cornella, A. 2003. Hacia la empresa en red. Barcelona: Gestión 2000.

Chías, J. 1993. El mercado son personas. Barcelona: McGraw-Hill.

Delgado, E. “Empleo digital: de la cultura a la comunicación”. Telos.

Díaz de Castro, E.C. 1991. Gestión de la fuerza de ventas. Editorial Deusto.

Drucker, P. 2000. La gestió en temps de grans canvis. Barcelona: Ediuoc. Pòrtic.

- 2003. La empresa en la sociedad que viene: los seis factores que están

transformando el mundo que conocemos. Barcelona: Urano.

Kotler,P. 2003. El Marketing según Kotler. Barcelona: Paidós.

Majó, J. 1998. “La societat de la informació a Catalunya l’any 2000”. Treballs de comunicació, núm. 9. (revista de la Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans).

Maqueda, F.J. 1996. Creación y direccion de empresas. Barcelona: Ariel.

Martí, J.M. 1999. “Adecuación de los perfiles profesionales”. A: Comunicar en la era digital, editado por Rosa Franquet y Gemma Larrègola (edició en tres idiomes). Barcelona: Societat Catalana de Comunicació.

Maslow, A. 2005. El management según Maslow. Barcelona: Paidós.

Muñoz, A.; Sanz, I. 2000. “Las infocomunicaciones y la nueva cultura organizativa. La importancia de la persona y del trabajo en equipo”. Economía Industrial, núm. 331. En línea: www.mcyt.es/asp/publicaciones/ revista/num331/11.ANDRES%20MUNOZ.pdf

Nieto, A. 2000 (2ª ed.). Empresa informativa. Barcelona: Ariel Comunicación.

Población, J. I., García-Alonso, P. 1997. Organización y gestión de la empresa informativa. Madrid: CIE.

Punset, E. 2004. Adaptarse a la marea, la selección natural en los negocios. Madrid: Espasa Calpe.

Rajadell, M. 2002. Creación de empresas. Barcelona: UPC-Virtuals.

Ries, A.; Troust, J. 2002. Posicionamiento. Madrid: McGraw-Hill.

Rubio, E. 2001. Cómo crear, organizar, dirigir y motivar un equipo de ventas. Madrid: Fundación Confemetal, 2001.

Ruiz, M. 2001. Dirección de la empresa informativa : prensa, radio, televisión, cine. Madrid: Paraninfo.

Santesmases, M. 1996. Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide.

Tremblay, G. “La Sociedad de la Información y la nueva economía. Promesas, realidades y faltas de un modelo ideológico”.

http://www.campusred.net/telos/articuloperspectiva.asp?idarticulo=1

Vilaseca, J.; Torrent, J. 2001. "La nova economia: evolució o revolució? La realitat econòmica de la indústria de la informació". Perspectiva Económica de Catalunya, núm. 211, pág. 67-80. Barcelona: Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent