Codi |
|
A2 |
Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia |
A14 |
Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat. |
A15 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques informatives i comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
A16 |
Capacitat i habilitat per utilitzar els sistemes i els recursos informàtics i les seves aplicacions interactives |
A17 |
Capacitat i habilitat per al disseny dels aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals i digitals, així com l’ús de tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics |
A18 |
Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics |
A19 |
Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Que l'alumnat es familiaritzi amb les diverses tècniques de disseny de la informació. |
A14 A17 A18 A19
|
B1 B3 B9 B11 B13
|
C2
|
Obtenir les habilitats tècniques bàsiques per generar productes informatius en qualsevol suport que tinguin present l'adaptació del disseny a la finalitat comunicativa. |
A2 A14 A15 A16
|
B2 B3 B4 B5 B12 B13
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció al disseny de la informació. Aproximació terminològica. |
Infodisseny, infografia, infonomia, arquitectura de la informació, disseny d'experiències. |
Del pensament a la representació: |
L'estructura del llenguatge icònic i graus d'iconocitat. Signes, marques, senyals i símbols. Fluxos, direccions, accions i objectes. |
El disseny de la informació a la comunicació interpersonal. |
Instruments i tècniques. El guionatge i la visualització del discurs. La presentació com instrument eficaç de transmissió d'idees i conceptes. |
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la televisió. |
Disseny a la informació televisiva. L'ús de la imatge sintètica. Eines i tipologies de creació.Us i eficàcia de la imatge sintètica. Integració a les rutines de producció televisiva.Instruments i tècniques. El guionatge i la visualització del discurs. |
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la premsa escrita. |
Disseny a la informació a la premsa escrita. Eines i tipus d'infogràfics. Processos de selecció i creació infogràfica. |
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació als suports multimèdia. |
Disseny a la informació als suports multimèdia. Criteris d'usabilitat i navegació. Interactivitat i animació com a factors de construcció de la realitat. Eines i tècniques de disseny. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
22 |
22 |
44 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Treballs |
|
4 |
25 |
29 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessions a l'aula que pretenen amb el suport d'exemples identificar i donar claus de les diferents tècniques del disseny de la informació. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'exercicis pràctics dins de l'aula |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions pràctiques destinades a l'aprenentatge d'eines i software de creació d'aplicacions d'infodisseny. |
Presentacions / exposicions |
Davant públic real, farem una presentació on optimitzarem al màxim totes les tècniques possibles del disseny de la informació. |
Treballs |
Realització de 4 pràctiques que desenvolupen els coneixements adquirits a l'aula i les habiltats d'aprenentatge d'eines realitzada als laboratoris. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
|
Descripció |
Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Valoració a l'aula d'una pràctica que introdueix als alumnes dins l'assignatura |
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Petits exercicis destinats a la comprensió de conceptes treballats a les sessions magistrals |
0 |
Presentacions / exposicions |
Visionat, anàlisi i avaluació de l'exposició realitzada davant públic real. |
30 |
Treballs |
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne |
55 |
Atenció personalitzada |
Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació de cadascú dels treballs de l'alumne. |
0 |
Proves de Desenvolupament |
Prova escrita de desenvolupament de continguts destinada a tots aquells alumnes que no han superat o seguit l'avaluació continua.
Per la seva realització es necessari presentar totes les pràctiques
|
0 |
Altres |
Participació i actitud general de l'alumne |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BOUNFORD, TREVOR, DIAGRAMAS DIGITALES: COMO DISEÑAR Y PRESENTAR INFORMACION GRAFICA, Gustavo Gili, 2001
PABLOS, JOSE MANUEL DE, INFOPERIODISMO: EL PERIODISTA COMO CREADOR DE INFOGRAFIA, Ed. Sintesis, 1999
de VALERO SANCHO, JOSE LUIS, LA INFOGRAFIA: TECNICAS, ANALISIS Y USOS PERIODISTICOS, UAB, 2002
Holmes, NIGEL, Nigel Holmes: Perfiles de la Comunicación Gráfica. , Jorge Pinto Books Inc., 2006
ROAM, DAM, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures, Portfolio Hardcover, 2008
REYNOLDS, GARR, Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders Press, 2008
McAdams, Mindy , Flash Journalism: How to Create Multimedia News Packages, Focal Press, 2005
Juan Carlos Dürsteler, Infovis, http://www.infovis.net/, 2004-08
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PERIODISME ESPECIALITZAT EN ENTORNS MULTIMEDIA/12152002 | COMPAGINACIÓ I EDICIÓ DE PUBLICACIONS IMPRESSES/12152007 | DISSENY MULTIMÈDIA II/12152202 | INNOVACIÓ EN FORMATS AUDIOVISUALS/12152206 |
|
|