DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFODISSENY Codi 12152006
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Assignatura destinada a que l'alumnat conegui i domini les tècniques bàsiques de redacció per a mitjans escrits i audiovisuals, i de locució per a mitjans audiovisuals.

Competències
Codi  
A2 Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia
A14 Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat.
A15 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques informatives i comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
A16 Capacitat i habilitat per utilitzar els sistemes i els recursos informàtics i les seves aplicacions interactives
A17 Capacitat i habilitat per al disseny dels aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals i digitals, així com l’ús de tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics
A18 Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics
A19 Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Que l'alumnat es familiaritzi amb les diverses tècniques de disseny de la informació. A14
A17
A18
A19
B1
B3
B9
B11
B13
C2
Obtenir les habilitats tècniques bàsiques per generar productes informatius en qualsevol suport que tinguin present l'adaptació del disseny a la finalitat comunicativa. A2
A14
A15
A16
B2
B3
B4
B5
B12
B13
C5
Que l'alumnat conegui i domini les tècniques bàsiques de redacció per a mitjans escrits i audiovisuals, i de locució per a mitjans audiovisuals. Es tracta d'una assignatura introductòria, que fonamentarà el treball d'assignatures posteriors, com Gèneres Informatius Escrits i Audiovisuals I i II.

Continguts
Tema Subtema
Bloc de redacció per a premsa 1. Característiques bàsiques del llenguatge per a mitjans escrits
2. Introducció als gèneres periodístics escrits
3. Criteris bàsics d'estructuració dels textos periodístics per a mitjans escrits
4. L'edició en premsa
5. Ètica del llenguatge periodístic
6. Fonaments de titulació en premsa
7. Citacions i acreditació de les fonts en mitjans escrits
8. Criteris bàsics de compaginació: la relació entre el text i la resta d’elements visuals de la pàgina
9. La redacció en relacions públiques: la correspondència de cortesia
Bloc de redacció i locució per a mitjans audiovisuals: 1. La veu com a eina de comunicació. Aspectes fisiològics i expressius
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual
5. Principis bàsics de la locució amb música
6. Redacció i locució amb imatge: la televisió
7. La improvisació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràctiques a laboratoris
50 60 110
Treballs
1 20 21
Sessió Magistral
30 10 40
 
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
12 12 24
Proves de desenvolupament
11 11 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) i escrites (Laboratori de processament de textos) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució.
Treballs Redacció de ressenyes de bibliografia guiada
Sessió Magistral Sessions a l'aula que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la redacció i de la locució.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals que tracten el seguiment de l'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Avaluació continuada de les pràctiques realitzades dins del laboratori . La qualificació de les pràctiques es reparteix al 50% entre el bloc de locució i el de redacció 70
Treballs Avaluació de les ressenyes redactades per l'alumne 0
Atenció personalitzada Tutories individuals que tracten el seguiment de l'avaluació continuada dins el bloc de locució. 0
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació d'una prova teòrica final de redacció 15
Proves de desenvolupament Avaluació d'una prova teòrica final del bloc de locució. 15
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura sortirà de la mitjana aritmètica entre la qualificació de la part de redacció per a mitjans escrits i la de redacció i locució per a mitjans audiovisuals. La nota de cada una de les parts serà la mitjana ponderada entre la nota teòrica (30%), aconseguida amb un examen final, i la nota pràctica (70%), aconseguida per avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura caldrà superar cadascun d'aquests blocs per separat.


Fonts d'informació

Bàsica

Bloc de redacció per a mitjans escrits

Cassany, D.: Descriure escriure. Barcelona: Empúries.

Cassany, D.: La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.

Gomis, Ll. (1989): Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: Centre d'Investigació de la Comunicació.

Grijelmo, A. (2001): El estilo del periodista. Madrid: Taurus.

Lázaro Carreter, Fernando: El dardo en la palabra. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Núñez Ladevèze, L (1993): Métodos de redacción periodística y fundamentos de estilo. Madrid: Síntesis.

 

Bloc de redacció i locució per a mitjans audiovisuals

Agost, Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona: Ariel.

Alons, Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos y locutores publicitarios. Barcelona: Ariel.

Guevara, Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapulta editores.

Huertas, A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.

Polo de Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Rodero, Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia.

Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locución radiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004
GÈNERES INFORMATIUS ESCRITS I AUDIOVISUALS I/12111005
GENERES II -duplicat-/12119999

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I DE LA XARXA/12111003
ESTÀNDARD ESCRIT DE LA LLENGUA CATALANA/12111008
ESTÀNDARD ORAL DE LA LLENGUA CATALANA/12111009
ESTÀNDARD ESCRIT DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12111010
ESTÀNDARD ORAL DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12111011

 
Altres comentaris
Els alumnes treballaran en subgrups de 20 persones els diferents aspectes aplicats de la redacció i la locució per a mitjans de comunicació. Així, cada alumne farà tres hores de pràctiques setmanals, en què anirà alternant aula d'informàtica (per a redacció de textos), locutori de ràdio i plató de TV.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent