DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura OPINIÓ PÚBLICA Codi 12152008
Ensenyament
Publicitat i Relacions Publiques (2001)
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar les arrels de la noció d'opinió pública amb una avaluació de les aportacions conceptuals més recents aplicades al context i les condicions actuals. Aprofundir en els models i procediments metodològics per a l'estudi de les relacions simbiòtiques entre el periodisme i política com a actors crucials per al bon funcionament democràtic així com per a la socialització política i el reforçament de la cultura cívica.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A2 Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia
A3 Coneixement i capacitat d'expressió en altres llengües estrangeres a part de l'anglès (en particular les de major difusió internacional)
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
A6 Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
A9 Coneixement de les teories sobre la publicitat, les relacions públiques i la comunicació corporativa, a partir de l’aplicació del pensament creador i mitjançant les seves manifestacions i activitats
A11 Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació
A12 Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació
A13 Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari
A14 Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat.
A20 Capacitat i habiltiat per recuerar, organitzar, analitzar i processar informació i comunicació amb la finalitat de ser difosa, servida o tractada per a usos privats o col·lectius a través de diversos mitjans i suports o en la creació de produccions de qualsevol tipus
A21 Comprensió de les dades i de les operacions matemàtiques realitzades amb algunes d’elles d’ús corrent en els mitjans de comunicació i capacitat i habiltiat per utilitzar dades i estadístiques de manera correcta i comprensible per a la divulgació majoritària
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la tradició clàssica de l'opinió pública en relació al pensament polític A1
A3
A5
A6
A7
A13
B1
B3
C1
Aplicar la interpretació de les dades de l'opinió pública empírica a partir dels sondejos d'opinió A1
A2
A6
A8
A11
A12
B2
B5
B6
C2
Comparar les principals aportacions dels autors més rellevants en l'estudi de l'opinió pública en la societat de la informació A1
A5
A9
A13
A22
B1
B3
B11
C1
C4
Implicar en l'anàlisi de les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania A2
A6
A14
A20
A21
B2
B4
B7
B13
C2
C3
Valorar les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiosos A1
A8
A12
A21
B1
B2
B6
B12
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - L'opinió pública a finals del segle XX
Tema 2. L’opinió pública empírica L'estudi de l'opinió pública en el marc de la recerca comunicativa – Les ciències socials aplicades al coneixement de l'opinió pública - Els mèdia com a impulsors de l'opinió pública empírica
Tema 3. L’opinió pública al segle XXI El retorn a la recerca dels aspectes col•lectius – La redefinició de l’esfera pública a l’era d’Internet - Ciutadania i democràcia sota els fenòmens de la globalització: el neoliberalisme després de la caiguda del Mur de Berlín – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S.
Tema 4. La ciberdemocràcia, mite o realitat? Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació

Tema 5. Els comunicadors en el procés de formació de l’opinió pública
La informació política: rutines professionals i influència en la percepció política. L’agenda temàtica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
15 15 30
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Visionatge de materials audiovisuals
Debats

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
virtual i presencial

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La forma d'avaluació és de caràcter individual amb la suma de la participació de l'alumne a classe (exposicions de lectures, discussió de texts, intervencions d'anàlisi de les pràctiques...). Es basa fonamentalment en l'examen o en el treball teòric de curs i en una bona assimilació dels texts de referència. El criteri d'avaluació resulta de la ponderació personalitzada de l'actitud a classe i les aptituds en l'examen i els treballs pràctics de l'estudiant, individuals i en grup.


Fonts d'informació

Bàsica

Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic.

Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch.

Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age.

Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili.

Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos.

Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social.

Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós.

Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos.

Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo

Complementària

Recomanacions