Codi |
|
A1 |
Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu |
A2 |
Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia |
A3 |
Coneixement i capacitat d'expressió en altres llengües estrangeres a part de l'anglès (en particular les de major difusió internacional) |
A5 |
Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals) |
A6 |
Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A8 |
Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació |
A9 |
Coneixement de les teories sobre la publicitat, les relacions públiques i la comunicació corporativa, a partir de l’aplicació del pensament creador i mitjançant les seves manifestacions i activitats |
A11 |
Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació |
A12 |
Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació |
A13 |
Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari |
A14 |
Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat. |
A20 |
Capacitat i habiltiat per recuerar, organitzar, analitzar i processar informació i comunicació amb la finalitat de ser difosa, servida o tractada per a usos privats o col·lectius a través de diversos mitjans i suports o en la creació de produccions de qualsevol tipus |
A21 |
Comprensió de les dades i de les operacions matemàtiques realitzades amb algunes d’elles d’ús corrent en els mitjans de comunicació i capacitat i habiltiat per utilitzar dades i estadístiques de manera correcta i comprensible per a la divulgació majoritària |
A22 |
Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer la tradició clàssica de l'opinió pública en relació al pensament polític
|
A1 A3 A5 A6 A7 A13
|
B1 B3
|
C1
|
Aplicar la interpretació de les dades de l'opinió pública empírica a partir dels sondejos d'opinió
|
A1 A2 A6 A8 A11 A12
|
B2 B5 B6
|
C2
|
Comparar les principals aportacions dels autors més rellevants en l'estudi de l'opinió pública en la societat de la informació
|
A1 A5 A9 A13 A22
|
B1 B3 B11
|
C1 C4
|
Implicar en l'anàlisi de les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
|
A2 A6 A14 A20 A21
|
B2 B4 B7 B13
|
C2 C3
|
Valorar les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiosos
|
A1 A8 A12 A21
|
B1 B2 B6 B12
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública |
Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - L'opinió pública a finals del segle XX. La formació de l'opinió pública. |
Tema 2. L’opinió pública empírica |
L'estudi de l'opinió pública en el marc de la recerca comunicativa – Les ciències socials aplicades al coneixement de l'opinió pública - Els mèdia com a impulsors de l'opinió pública empírica. La teoria de l'espiral del silenci. |
Tema 3. L’opinió pública al segle XXI |
El retorn a la recerca dels aspectes col•lectius – La redefinició de l’esfera pública a l’era d’Internet - Ciutadania i democràcia sota els fenòmens de la globalització: el neoliberalisme després de la caiguda del Mur de Berlín – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S. |
Tema 4. L'opinió pública, més enllà de la política? Les expectatives de les TIC: mites i realitat. |
Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació. L'espiral del cinisme, els escàndols polítics i les noves formes d'expressió política. |
Tema 5. Els comunicadors en el procés de formació de l’opinió pública |
La informació política: rutines professionals i influència en la percepció política. L’agenda temàtica. De l'agenda setting a la mediació a través dels cicles d'atenció institucional. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
0 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
0 |
20 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
26 |
28 |
Proves pràctiques |
|
1 |
30 |
31 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i activitats i exemples per a introduir cadascun dels temes de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats pràctiques que es realitzaran individualment o en grups petits, a l'aula, per tal de clarificar i exemplificar els conceptes exposats. |
Debats |
Activitat a l'aula en els alumnes, en grup o individualment, debaten els diferents aspectes sobre un tema determinat. |
|
Sessió Magistral |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic (jordi.farre@urv.cat) al despatx 3.22. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Es realitzaran diverses proves i activitats pràctiques individuals, obligatòries, guiades pel professorat, que es lliuraran al llarg del quadrimestre. |
50% |
Proves de desenvolupament |
Es programaran una prova de desenvolupament sobre el temari teòric que l'estudiant haurà d'elaborar de forma autònoma i sota la supervisió de la professora o professor. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'avaluarà la teoria i la pràctica amb proves, treballs de curs i examen. |
Bàsica |
|
Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic. Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I. Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch. Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili. Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos. Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós. Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos. Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|