Codi |
|
A1 |
Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu |
A2 |
Coneixement i aplicació de les tecnologies i dels sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació, així com per expressar i difondre creacions o ficcions, i en particular el disseny gràfic i la infografia |
A3 |
Coneixement i capacitat d'expressió en altres llengües estrangeres a part de l'anglès (en particular les de major difusió internacional) |
A5 |
Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals) |
A6 |
Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A8 |
Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació |
A9 |
Coneixement de les teories sobre la publicitat, les relacions públiques i la comunicació corporativa, a partir de l’aplicació del pensament creador i mitjançant les seves manifestacions i activitats |
A11 |
Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació |
A12 |
Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació |
A13 |
Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari |
A14 |
Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat. |
A20 |
Capacitat i habiltiat per recuerar, organitzar, analitzar i processar informació i comunicació amb la finalitat de ser difosa, servida o tractada per a usos privats o col·lectius a través de diversos mitjans i suports o en la creació de produccions de qualsevol tipus |
A21 |
Comprensió de les dades i de les operacions matemàtiques realitzades amb algunes d’elles d’ús corrent en els mitjans de comunicació i capacitat i habiltiat per utilitzar dades i estadístiques de manera correcta i comprensible per a la divulgació majoritària |
A22 |
Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer la tradició clàssica de l'opinió pública en relació al pensament polític
|
A1 A3 A5 A6 A7 A13
|
B1 B3
|
C1
|
Aplicar la interpretació de les dades de l'opinió pública empírica a partir dels sondejos d'opinió
|
A1 A2 A6 A8 A11 A12
|
B2 B5 B6
|
C2
|
Comparar les principals aportacions dels autors més rellevants en l'estudi de l'opinió pública en la societat de la informació
|
A1 A5 A9 A13 A22
|
B1 B3 B11
|
C1 C4
|
Implicar en l'anàlisi de les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
|
A2 A6 A14 A20 A21
|
B2 B4 B7 B13
|
C2 C3
|
Valorar les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiosos
|
A1 A8 A12 A21
|
B1 B2 B6 B12
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública |
Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - L'opinió pública a finals del segle XX. La formació de l'opinió pública. |
Tema 2. L’opinió pública empírica |
L'estudi de l'opinió pública en el marc de la recerca comunicativa – Les ciències socials aplicades al coneixement de l'opinió pública - Els mèdia com a impulsors de l'opinió pública empírica. La teoria de l'espiral del silenci. |
Tema 3. L’opinió pública al segle XXI |
El retorn a la recerca dels aspectes col•lectius – La redefinició de l’esfera pública a l’era d’Internet - Ciutadania i democràcia sota els fenòmens de la globalització: el neoliberalisme després de la caiguda del Mur de Berlín – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S. |
Tema 4. L'opinió pública, més enllà de la política? Les expectatives de les TIC: mites i realitat. |
Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació. L'espiral del cinisme, els escàndols polítics i les noves formes d'expressió política. |
Tema 5. Els comunicadors en el procés de formació de l’opinió pública |
La informació política: rutines professionals i influència en la percepció política. L’agenda temàtica. De l'agenda setting a la mediació a través dels cicles d'atenció institucional. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
0 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
5 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
20 |
20 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
28 |
30 |
Proves pràctiques |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i activitats i exemples per a introduir cadascun dels temes de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitat a l'aula en els alumnes, en grup o individualment, debaten els diferents aspectes sobre un tema determinat. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic segons el docent:
Jordi Farré: jordi.farre@urv.cat al despatx 3.35.
Jan Gonzalo: juanluis.gonzalo@urv.cat al despatx 3.22. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
La participació obligatòria de l'estudiant en les activitats que es proposen a classe en forma de debats o resolució de problemes |
10% |
Proves pràctiques |
Es plantejaran dos treballs pràctics individuals per relacionar els conceptes apresos amb la seva plasmació professional. |
40%
(20+20)
|
Proves de desenvolupament |
Es programaran dues proves de desenvolupament que l'estudiant haurà de realitzar a l'aula sota la supervisió de la professora o professor. |
50%
(25+25)
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que vulguin ser avaluats en primera convocatòria hauran d'entregar o realitzar totes les proves programades dintre del calendari establert i participar en mínim del 50% de la Resolució de problemes i exercicis a l'aula. Per fer mitjana s'hauran d'haver aprovat cadascuna de les parts amb un 5. Els alumnes que hagin suspès en primera convocatòria una de les parts, l'hauran de superar en segona convocatòria. Els alumnes que es presentin de tota l'assignatura a segona convocatòria hauran de presentar les dues proves pràctiques i fer la prova de desenvolupament del conjunt de la matèria en la data que estableixi el calendari. El pes es repartirà entre un 50% per la prova de desenvolupament i un 50% per les proves pràctiques (20% + 20%). |
Bàsica |
|
Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic. Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I. Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch. Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili. Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos. Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós. Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos. Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|