Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
Objectius |
Competències |
Analitzar i interpretar l'actualitat periodística, des d'un punt de vista crític, a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum. |
A1 A7 A8 A10 A13 A22
|
B3 B6 B11 B12
|
|
Conèixer els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d'actualitat (organització, modes i rutines de producció), i el resultat d'aquest procés (productes culturals en l'àmbit de l'actualitat periodística en un sentit ampli).
|
A1 A7 A8 A10 A13 A22
|
B3 B6 B11
|
|
Adquirir el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de massa a partir de les eines i metodologies bàsiques de l'estudi de la comunicació.
|
A1 A7 A8 A10 A13 A22
|
B3 B5 B6 B9 B11
|
|
Analitzar i saber estudiar en equip un producte periodístic, planificant la recerca, avaluant els objectius en relació als seus recursos i co-responsabilitzant-se dels resultats finals
|
A1 A7 A8 A10 A13 A22
|
B3 B5 B6 B9 B11
|
|
Tema |
Subtema |
1. Bases teòriques |
1.1. Anàlisi de l’actualitat periodística. Introducció.
1.2. La sociologia del coneixement. La construcció social de la realitat
1.3. Els Estudis Culturals. Autoritat del text i l’audiència activa.
1.4. Economia Política de la Comunicació. La determinació del procés productiu.
|
2. Entre el fet i la ideologia |
2.1. Conceptes bàsics
2.2. La notícia com a discurs
2.3. El mitjà com a actor polític
2.4. Biaix informatiu |
3. La producció de l’actualitat (newsmaking)
|
3.1. El procés productiu de l’actualitat
3.2. Estructura i organització de les redaccions
3.3. Les rutines de producció
3.4. Les fonts d’informació
3.5. Establiment de l’agenda temàtica |
4. Propietat i control dels mitjans |
4.1. Influència de la propietat
4.2. Mitjans públics: control polític i finançament
4.3. Mitjans privats: control polític i negoci |
5. El consum de l’actualitat |
5.1. L’audiència: consumidor, usuari, client... ciutadà.
5.2. Quina audiència? Es coneix l’audiència?
5.3. El ‘market-driven jourlanism’
5.4. Free-lance, B2B i B2C |
6. Tendències |
6.1. Producció
6.2. Productes
6.3. Consum |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Treballs |
|
5 |
25 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
7 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
25 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, planificació i formació de grups |
Sessió Magistral |
Exposició a classe del contingut de l'assignatura |
Treballs |
Realització d'un treball en grup. El treball està tutoritzat pel professor per mitjà de sessions personalitzades. Planificació, execució i presentació dels resultats han de ser tutoritzats. |
Presentacions / exposicions |
Exposició d'un treball |
Resolució de problemes, exercicis |
Preparació de temes, tractament i estudi de casos periodístics, debats sobre aquests casos. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es tracta d'assistir a tutories que el professor establirà per a realitzar el treball. L'assistència és obligatòria. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
L'estudiant realitzarà un treball en grup seguint la planificació que proposarà el professor. La realització del treball és obligatòria per seguir l'avaluació continuada. El treball avança de forma esglaonada mitjançant l'aconseguiment de fites per part de l'estudiant: planificació, seguiment i execució. El professor aprovarà cadascún dels passos, donant pas al següent. |
30% |
Presentacions / exposicions |
L'estudiant haurà d'exposar el treball en grup, col·laborar en la preparació de materials d'exposició i en la seva presentació oral. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
L'estudiant haurà de realitzar lectures, participar en exercicis a classe i en debats sobre diverses temàtiques. |
15% |
Atenció personalitzada |
Els estudiants que segueixen l'avaluació continuada seran citats pel professor per parlar sobre el treball. Aquestes tutories són imprescindibles per a realitzar el treball en grup. |
5% |
Proves de Desenvolupament |
Hi haurà una prova teòrica obligatòria adreçada només als estudiants que hagin seguit l'avaluació continuada. Els estudiants que no hagin seguit l'avaluació continuada no podran presentar-s'hi. Per aprovar l'avaluació continuada l'estudiant ha d'aprovar aquest examen teòric. |
40% |
Altres |
El professor avaluarà i tindrà en compte l'actitud de l'estudiant a l'hora de resoldre problemes, de treballar en grup i de superar dificultats en clau constructiva. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura compta amb dues avaluacions: 1. Avaluació continuada (gener): L'estudiant ha de fer un seguiment 'regular' de l'avaluació continuada. S'entén com a seguiment 'regular' el següent: realització d'un 80% de les activitats, exercicis o debats proposats pel professor durant el curs; realització i presentació del treball de curs en grup amb el seguiment de l'atenció personalitzada per part del professor; realització de l'examen de la prova teòrica (si l'estudiant suspén aquest examen s'haurà de presentar a l'avaluació final). 2. Avaluació final (febrer): Els estudiants que no facin un seguiment 'regular' o que suspenguin l'avaluació continuada podran presentar-se a l'avaluació final. Consistirà en dos exàmens, un teòric i un pràctic, en què l'estudiant haurà de demostrar els coneixements que transmet l'assignatura. Aquestes proves s'han d'aprovar per separat (5). El professor pot estudiar la situació dels estudiants que hagin fet un seguiment 'regular' de l'avaluació continuada però hagin suspés alguna de les parts i proposar que aquests estudiants només es presentin a alguna de les parts de l'examen final. |
Bàsica |
BORRAT, Hector, El periódico, actor político, Barcelona: Gustavo Gili, 1989
STROKES, Jane, How to do Cultural Studies, London: Sage, 2003
BERGER, Peter L. i LUCKMANN, Thomas, La construcció social de la realitat, Barcelona: Herder, 1988
RODRIGO ALSINA, Miquel, La construcción de la noticia, Barcelona: Paidós, 2005
TUCHMAN, Gaye, La construcción de la noticia, Barcelona: Gustavo Gili, 1983
VAN DIJK, Teun A, La noticia como discurso, Barcelona: Paidós, 1990
CULLAGH, Ciaran, Media Power. A Sociological Introduction, Palgrave: Nova York, 2002
BERGER, Arthur A, Media Research Techniques., Sage Publications, 1998
GRANDI, Roberto, Texto y contexto en los medios de comunicación, Barcelona: Bosch, 1995
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per fer un seguiment de l'avaluació continuada l'estudiant haurà de llegir i entendre els textos en anglés.
Per a profitar al màxim l'assignatura es recomana seguir l'avaluació continuada. |
|