DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ACTUALITAT PERIODÍSTICA Codi 12152101
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web http://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1468
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és dotar l’estudiant dels elements bàsics per a la interpretació i l’anàlisi de l’actualitat a través de l’anàlisi de la producció, la circulació i el consum de l’actualitat periodística des d’un punt de vista crític. El contingut de l’assignatura transmet coneixements sobre els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d’actualitat (organització, modes i rutines de producció), i el resultat d’aquest procés (productes culturals en l’àmbit de l’actualitat periodística en un sentit ampli i consum). Al llarg de l’assignatura, l’estudiant adquirirà coneixement i habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació a partir de les eines i metodologies bàsiques de l’estudi de la comunicació.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
A10 Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social
A13 Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar i interpretar l'actualitat periodística, des d'un punt de vista crític, a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum. A1
A7
A8
A10
A13
A22
B3
B6
B11
B12
Conèixer els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d'actualitat (organització, modes i rutines de producció), i el resultat d'aquest procés (productes culturals en l'àmbit de l'actualitat periodística en un sentit ampli). A1
A7
A8
A10
A13
A22
B3
B6
B11
Adquirir el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de massa a partir de les eines i metodologies bàsiques de l'estudi de la comunicació. A1
A7
A8
A10
A13
A22
B3
B5
B6
B9
B11
Analitzar i saber estudiar en equip un producte periodístic, planificant la recerca, avaluant els objectius en relació als seus recursos i co-responsabilitzant-se dels resultats finals A1
A7
A8
A10
A13
A22
B3
B5
B6
B9
B11

Continguts
Tema Subtema
1.Bases teòriques 1.1 Introducció a l’estudi dels mitjans periodístics
1.2 La construcció social de la notícia
1.3 Economia política de la comunicació. Anàlisi productiva
1.4 L’estudi cultural dels mitjans.
1.5 Estudi textual i del contingut
2. Del fet a la notícia 2.1 Fets i notícies: el gatekeeping i l’agenda setting
2.2 Informació, interpretació i opinió
2.3 El principi d’objectivitat
2.3 Imparcialitat i biaix
3. La producció de l’actualitat 3.1 El procés productiu de l’actualitat: newsgathering i newsmaking
3.2 Estructura i organització de les redaccions periodístiques
3.3 Les rutines de producció
3.4 Les fonts d’informació
3.5 Framing informatiu
4. Anàlisi de textos informatius 4.1. L’estructura dels diaris i les notícies en premsa
4.2. Programes informatius en ràdio
4.3. Actualitat televisiva
4.4. Webs informatives

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 24 36
Treballs
5 25 30
Presentacions / exposicions
1 7 8
Resolució de problemes, exercicis
5 25 30
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, planificació i formació de grups
Sessió Magistral Exposició a classe del contingut de l'assignatura
Treballs Realització d'un treball en grup. El treball està tutoritzat pel professor per mitjà de sessions personalitzades. Planificació, execució i presentació dels resultats han de ser tutoritzats.
Presentacions / exposicions Exposició d'un treball
Resolució de problemes, exercicis Preparació de temes, tractament i estudi de casos periodístics, debats sobre aquests casos.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Es tracta d'assistir a tutories que el professor establirà per a realitzar el treball. L'assistència és obligatòria.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs L'estudiant realitzarà un treball en grup seguint la planificació que proposarà el professor. La realització del treball és obligatòria per seguir l'avaluació continuada. El treball avança de forma esglaonada mitjançant l'aconseguiment de fites per part de l'estudiant: planificació, seguiment i execució. El professor aprovarà cadascún dels passos, donant pas al següent. 30%
Presentacions / exposicions L'estudiant haurà d'exposar el treball en grup, col·laborar en la preparació de materials d'exposició i en la seva presentació oral. 5%
Resolució de problemes, exercicis L'estudiant haurà de realitzar lectures, participar en exercicis a classe i en debats sobre diverses temàtiques. 15%
Atenció personalitzada Els estudiants que segueixen l'avaluació continuada seran citats pel professor per parlar sobre el treball. Aquestes tutories són imprescindibles per a realitzar el treball en grup. 5%
Proves de Desenvolupament Hi haurà una prova teòrica obligatòria adreçada només als estudiants que hagin seguit l'avaluació continuada. Per aprovar l'avaluació continuada l'estudiant ha d'aprovar aquest examen teòric. 40%
Altres

El professor avaluarà i tindrà en compte l'actitud de l'estudiant a l'hora de resoldre problemes, de treballar en grup i de superar dificultats en clau constructiva.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants poden acollir-se a dues avaluacions durant el curs: avaluació continuada (1a convocatòria) i l'avaluació final (2a convocatòria). Avaluació continuada (AC) La millor forma d'aprofitar el curs és seguir l'AC; l'assignatura està plantejada perquè l'estudiant segueixi les tutories i les activitats plantejades cada setmana. L'AC de l'assignatura és la primera convocatòria d'avaluació. Per acollir-s'hi l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits: - El 75% de les pràctiques amb assistència a classe: lectures i anàlisi de casos. - Treball en grup i assistència a tutories per a la seva realització. - Examen teòric (1a convocatòria) La nota d'AC es composarà d'una nota de pràctica (60% = nota mitjana ponderada dels exercicis pràctics i el treball) i una de teoria (40% = nota de l'examen). El percentatge de seguiment de les pràctiques incidirà en la nota final de l'estudiant. Avaluació final (AF) Els estudiants que no segueixin o no superin l'AC hauran de demostrar els coneixements transmesos en l'assignatura a l'AF. L'AF és la segona convocatòria d'avaluació. Per a acollir-s'hi l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits: - Treball concertat amb el professor (els estudiants que hagin fet el treball d'AC se'ls convalidarà aquest apartat). - Examen final pràctic (2a convocatòria) - Examen final teòric (2a convocatòria) La nota d'AF es composarà d'una nota de pràctica (60% = nota ponderada del treball i l'examen final pràctic) i una de teoria (40% = nota de l'examen). Totes dues parts (teoria i pràctica) s'han d'aprovar per separat.


Fonts d'informació

Bàsica

[Es renovarà a principi de curs]

Nota: l’assignatura implica la lectura de textos en tres llengües: català, castellà i anglès.

Baggini, Julian (2004) Más allá de la noticia. La filosofía detrás de los titulares. Madrid: Cátedra.

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988), La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Burguet, Francesc (1997), Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social. Barcelona: Edicions de la UOC i Proa.

Curran, James and Morley, David (eds.) (2006) Media and cultural theory. Routledge: New York.

Fishman, Mark (1980), La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Grandi, Roberto (1995), Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

López, Manuel (2004), Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós.

Louw, Eric P. (2005) The Media and Political Process. Londres: Sage.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Matheson, Donald (2005) Media discourse. Analysing Media Text. Maidenhead (UK): Open University.

Richardson, John (2007) Analysing newspapers. An Approach from critical discourse. Nova York: Palgrave.

Rodrigo Alsina, Miquel (2005), La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.

Tuchman, Gaye (1983), La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per fer un seguiment de l'avaluació continuada l'estudiant haurà de llegir i entendre els textos en anglés. Per a profitar al màxim l'assignatura es recomana seguir l'avaluació continuada.