DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ACTUALITAT PERIODÍSTICA Codi 12152101
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ARAUNA BARO, NURIA
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ARAUNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és dotar l’estudiant dels elements bàsics per a la interpretació i l’anàlisi de l’actualitat a través de l’estudi crític de la producció de l'actualitat periodística i els seus textos (escrits i audiovisuals). El contingut de l’assignatura transmet coneixements sobre els condicionants de la professió periodística (econòmics, polítics i culturals), els processos mediàtics de producció d’actualitat (organització, modes i rutines de producció) i el resultat d’aquests processos (productes culturals en l’àmbit de l’actualitat periodística en un sentit ampli). Al llarg de l’assignatura, l’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per analitzar els mitjans de comunicació a partir de les eines i metodologies bàsiques de l’estudi de la comunicació. Al llarg de l’assignatura, l’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per analitzar els mitjans de comunicació a partir de les eines i metodologies bàsiques de l’estudi de la comunicació.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
A10 Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social
A11 Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació
A13 Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar i interpretar l'actualitat periodística, des d'un punt de vista crític, a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum. A1
A7
A8
A11
B3
B4
B6
C3
Conèixer els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d'actualitat (organització, modes i rutines de producció), i el resultat d'aquest procés (productes culturals en l'àmbit de l'actualitat periodística en un sentit ampli). A1
A7
A8
A10
A11
A22
B3
B6
B11
C3
Adquirir el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de massa a partir de les eines i metodologies bàsiques de l'estudi de la comunicació. A1
A7
A8
A13
A22
B3
B4
B5
B6
B9
B11

Continguts
Tema Subtema
1. Bases teòriques 1.1. La construcció social de la notícia i de l'actualitat. Codificacions i descodificacions.

1.2. Periodisme, objectivitat, imparcialitat i biaix.

2. La producció d'actualitat 2.1. L’economia política del periodisme.

2.2. Newsgathering i newsmaking.

2.3. Redaccions: estructura i rutines.

2.4. Les fonts d’informació.

3. Anàlisi de ‘textos’ informatius 3.1. Contingut, textos, discursos, narratives i representació
3.2. Análisi del discurs, frame building i frame analysis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
4 38 42
Sessió Magistral
12 24 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 27 29
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i planificació
Treballs Realització d'un treball individual de curs.
Sessió Magistral Exposició a classe del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'anàlisi de casos / pràctiques en aula

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor farà de guia en el treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs L'estudiant ha de realitzar un treball de curs de tipus individual. Es tracta d'un assaig escrit entre 3.000 i 3.500 paraules. L'assaig ha de basar-se en un dels models oferits pel professor durant el curs (conflictes, representació, producció o gèneres). 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'estudiant haurà de resoldre una sèrie de problemes pràctics plantejats a classe 40%
Proves de desenvolupament Hi ha una prova de coneixements amb preguntes test i de desenvolupament 30%
Altres

Els estudiants que no segueixen l'Avaluació Continuada han de fer un Examen, un treball i una prova de lectura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota d'AC es calcula amb el 70% de pràctica (treball més pràctiques) i el 30% de teoria (prova de coneixements).

Els estudiants de segona convocatòria han de fer un examen (50%); un treball (30%) i una prova de lectura (20%).


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social. Barcelona: Edicions de la UOC i Proa.

Casero, Andreu (2009) La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid: Editorial Fragua.

Castelló, Enric (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOCPress.

Downing, John i Charles Husband (2005) Representing Race. Racism, Ethnicities and Media. Londres: Sage.

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCPress.

López, Manuel (2004) Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós.

Lakoff, George (2004) No pienses en un elefante. Lenguage y debate político. Madrid: Editorial Complutense.

Louw, Eric P. (2005) The Media and Political Process. Londres: Sage.

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Matheson, Donald (2005) Media Discourse. Analysing Media Text. Maidenhead: Open University.

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

O’Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. Londres: Routledge.

Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Richardson, John (2007) Analysing newspapers. An approach from critical discourse. Nova York: Palgrave.

Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.

Sampedro, Víctor (ed.) (2003) La pantalla de las identidades. Medios de comunicación, políticas y mercados de identidad. Barcelona: Icaria.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Salmon, Christian (2007) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.

Street, John (2001) Mass Media, Politics and Democracy. Palgrave: Nova York.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
OPINIÓ PÚBLICA/12152008

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ DE PROGRAMES D'ACTUALITAT/12152004

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRET DE LA INFORMACIÓ/12152001
ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL EN LES SOCIETATS AVANÇADES/12152102
 
Altres comentaris
Per a profitar al màxim l'assignatura es recomana seguir l'avaluació continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent