DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ACTUALITAT PERIODÍSTICA Codi 12152101
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ARAÜNA BARO, NURIA
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és dotar l’estudiant dels elements bàsics per a la interpretació i l’anàlisi de l’actualitat a través de l’estudi crític de la producció de l'actualitat periodística i els seus textos (escrits i audiovisuals). El contingut de l’assignatura transmet coneixements sobre els condicionants de la professió periodística (econòmics, polítics i culturals), els processos mediàtics de producció d’actualitat (organització, modes i rutines de producció) i el resultat d’aquests processos (productes culturals en l’àmbit de l’actualitat periodística en un sentit ampli). Al llarg de l’assignatura, l’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per analitzar els mitjans de comunicació a partir de les eines i metodologies bàsiques de l’estudi de la comunicació. Al llarg de l’assignatura, l’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per analitzar els mitjans de comunicació a partir de les eines i metodologies bàsiques de l’estudi de la comunicació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Bases teòriques 1.1. La construcció social de la notícia i de l'actualitat. Codificacions i descodificacions.

1.2. Periodisme, objectivitat, imparcialitat i biaix.

2. La producció d'actualitat 2.1. L’economia política del periodisme.

2.2. Newsgathering i newsmaking.

2.3. Redaccions: estructura i rutines.

2.4. Les fonts d’informació.

3. Anàlisi de ‘textos’ informatius 3.1. Contingut, textos, discursos, narratives i representació
3.2. Análisi del discurs, frame building i frame analysis

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta assignatura té dret a examen. L'estudiant ha de contactar amb el professor al principi de curs per tal d'establir i acordar els termes en què es realitzarà l'avaluació. Al llarg del curs es poden fer tutories personalitzades o on-line, també s'usa la plataforma Moodle.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tant en la primera com en la segona convocatòria es tracta de realitzar i superar la següent prova:

- Apartat pràctic: Realització d'un treball de curs (30%) i d'una prova de lectura (20%)

- Apartat teòric: Examen de coneixements (50%)


Fonts d'informació
Bàsica , , ,

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social. Barcelona: Edicions de la UOC i Proa.

Casero, Andreu (2009) La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid: Editorial Fragua.

Castelló, Enric (2012) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Barcelona: Laertes.

Castelló, Enric (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOCPress.

Downing, John i Charles Husband (2005) Representing Race. Racism, Ethnicities and Media. Londres: Sage.

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCPress.

López, Manuel (2004) Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós.

Lakoff, George (2004) No pienses en un elefante. Lenguage y debate político. Madrid: Editorial Complutense.

Louw, Eric P. (2005) The Media and Political Process. Londres: Sage.

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Matheson, Donald (2005) Media Discourse. Analysing Media Text. Maidenhead: Open University.

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

O’Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. Londres: Routledge.

Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Richardson, John (2007) Analysing newspapers. An approach from critical discourse. Nova York: Palgrave.

Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.

Sampedro, Víctor (ed.) (2003) La pantalla de las identidades. Medios de comunicación, políticas y mercados de identidad. Barcelona: Icaria.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Salmon, Christian (2007) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.

Street, John (2001) Mass Media, Politics and Democracy. Palgrave: Nova York.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent