Codi |
|
A5 |
Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica.
|
A5
|
B3
|
C3
|
2. Analitzar els debats teòrics actuals sobre l'explicació de les transformacions de la societat avançada. |
A5
|
B1
|
C3
|
3. Treballar una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i emmarcar-los dins del seu procés de construcció social. |
A5
|
B1 B3 B4
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema1. La noció d'estructura social |
1.El concepte d’estructura social.
2.L’estructura social com a xarxa de relacions.
3.El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.
|
Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. |
4. Estructura demogràfica i societat.
5. Indicadors demogràfics.
|
Tema 3. Les transformacions en la família. |
6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
|
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. |
8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
|
Tema 5. Les transformacions en el treball. |
10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
|
Tema 6. Política i estructura social. |
12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
|
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. |
14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
6 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
0 |
24 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria |
Sessió Magistral |
Exposicions per part del professor/a dels continguts del temari amb la utilització de mitjans audiovisuals. |
Treballs |
La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals sobre determinats temes inclosos en el programa de l'assignatura i sobre lectures complementàries. |
|
Descripció |
Oberta als alumnes en el despatx. Com a mínim l'alumne ha d'assitir un cop per parlar amb el professor/a de la marxa del curs.
També el professor/a farà un seguiment de la marxa dels treballs individuals.
El professor/a estarà a disposició de l'alumnat també per e-mail. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura. El tema a tractar podrà ser escollit lliurement per part de l’alumnat, una vegada proposat al professor. Aquest article ha de tenir entre 15 i 20 pàgines d’extensió i ha de presentar formalment els apartats d’un article científic d’una revista (s’exposaran a classe en les primeres hores introductòries). Aquest article individual es lliurarà al professor l’últim dia de classe. |
60% |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals/visuals de treballs individuals i/o en grup sobre els continguts del temari. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a l'alumnat que no pot seguir la marxa normal del curs i, per tant, l'avaluació contínua: els alumnes que no puguin venir a classe, hauran de parlar necessàriament amb el professor/a durant les dues primeres setmanes del curs per tal de parlar de les activitats avaluables. Les activitats a realitzar seran les següents: - La lectura obligatòria d'un llibre proposat per la professora i el lliurament d'un treballecensió sobre unes preguntes que indicarà la professora. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 10%. - La realització d'un article científic sobre un dels subtemes de l'assignatura. El tema a tractar podrà ser escollit lliurement per part de l'alumnat, una vegada proposat a la professora. Aquest article ha de tenir entre 15 i 20 pàgines d'extensió i ha de presentar formalment els apartats d'un article científic d'una revista (s'exposaran a classe en les primeres hores introductòries). Aquest article individual es lliurarà a la professora l'últim dia de classe. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 20%. - Una prova final individual escrita que es farà coincidint amb la data de l'examen de la primera convocatòria. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 70%. A banda d'aquestes activitats obligatòries, la professora tindrà en compte, a l'hora de l'avaluació final, l'actitud en classe, la disposició a la participació, la motivació, etc., així com altres activitats complementàries que es puguin desenvolupar al llarg del curs. |
Bàsica |
Anthony Giddens, Sociologia, Alianza Editorial, 1998
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid
|
Altres referències bibliogràfiques:
Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.
Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.
Brunet, I., Pastor, I. (2004): El movimiento incesante de la sociedad global. Un ensayo sobre la crítica y la conformidad. Ed. Síntesis. Madrid.
Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.
De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.
Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.
Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.
Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.
Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.
Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB. Barcelona. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|