DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL EN LES SOCIETATS AVANÇADES Codi 12152102
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
AHEDO SANTISTEBAN, ANGEL MANUEL
Adreça electrònica rosamaria.casas@urv.cat
Professors/es
CASAS VILLODRE, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica. A5
B3
C3
2. Analitzar els debats teòrics actuals sobre l'explicació de les transformacions de la societat avançada. A5
B1
C3
3. Treballar una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i emmarcar-los dins del seu procés de construcció social. A5
B1
B3
B4
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema1. La noció d'estructura social 1.El concepte d’estructura social.
2.L’estructura social com a xarxa de relacions.
3.El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.

Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. 4. Estructura demogràfica i societat.
5. Indicadors demogràfics.
Tema 3. Les transformacions en la família. 6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. 8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
Tema 5. Les transformacions en el treball. 10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
Tema 6. Política i estructura social. 12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. 14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
 
Sessió Magistral
24 0 24
Treballs
0 40 40
Presentacions / exposicions
15 30 45
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria
Sessió Magistral Exposicions per part del professor/a dels continguts del temari amb la utilització de mitjans audiovisuals.
Treballs La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposicions orals sobre determinats temes inclosos en el programa de l'assignatura i sobre lectures complementàries.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Oberta als alumnes en el despatx. Com a mínim l'alumne ha d'assitir un cop per parlar amb el professor/a de la marxa del curs. També el professor/a farà un seguiment de la marxa dels treballs individuals. El professor/a estarà a disposició de l'alumnat també per e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura. El tema a tractar podrà ser escollit lliurement per part de l’alumnat, una vegada proposat al professor. Aquest article ha de tenir entre 15 i 20 pàgines d’extensió i ha de presentar formalment els apartats d’un article científic d’una revista (s’exposaran a classe en les primeres hores introductòries). Aquest article individual es lliurarà al professor l’últim dia de classe. 60%
Presentacions / exposicions Presentacions orals/visuals de treballs individuals i/o en grup sobre els continguts del temari. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a l'alumnat que no pot seguir la marxa normal del curs i, per tant, l'avaluació contínua: els alumnes que no puguin venir a classe, hauran de parlar necessàriament amb el professor/a durant les dues primeres setmanes del curs per tal de parlar de les activitats avaluables. Les activitats a realitzar seran les següents:

- La lectura obligatòria d'un llibre proposat per la professora i el lliurament d'un treballecensió sobre unes preguntes que indicarà la professora. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 10%.

- La realització d'un article científic sobre un dels subtemes de l'assignatura. El tema a tractar podrà ser escollit lliurement per part de l'alumnat, una vegada proposat a la professora. Aquest article ha de tenir entre 15 i 20 pàgines d'extensió i ha de presentar formalment els apartats d'un article científic d'una revista (s'exposaran a classe en les primeres hores introductòries). Aquest article individual es lliurarà a la professora l'últim dia de classe. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 20%.

- Una prova final individual escrita que es farà coincidint amb la data de l'examen de la primera convocatòria. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 70%.

A banda d'aquestes activitats obligatòries, la professora tindrà en compte, a l'hora de l'avaluació final, l'actitud en classe, la disposició a la participació, la motivació, etc., així com altres activitats complementàries que es puguin desenvolupar al llarg del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Anthony Giddens, Sociologia, Alianza Editorial, 1998
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid

Altres referències bibliogràfiques:

 

Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.

Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.

Brunet, I., Pastor, I. (2004): El movimiento incesante de la sociedad global. Un ensayo sobre la crítica y la conformidad. Ed. Síntesis. Madrid.

Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.

De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.

Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.

Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.

Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.

Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB.  Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent