DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) ESTRUCTURA Y CAMBIO SOCIAL EN LAS SOCIEDADES AVANZADAS Código 12152102
Titulación
Periodismo (2004)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
4.5 3 1.5 Obligatoria Primer Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER ., RAFAEL
Correo-e rafael.zavaro@urv.cat
Profesores/as
BÖCKER ., RAFAEL
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Código  
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Conèixer els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica. A5
B3
C3
2. Analitzar els debats teòrics actuals sobre l'explicació de les transformacions de la societat avançada. A5
B1
C3
3. Treballar una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i emmarcar-los dins del seu procés de construcció social. A5
B1
B3
B4
C3

Contenidos
tema Subtema
Tema1. La noció d'estructura social 1.El concepte d’estructura social.
2.L’estructura social com a xarxa de relacions.
3.El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.

Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. 4. Estructura demogràfica i societat.
5. Indicadors demogràfics.
Tema 3. Les transformacions en la família. 6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. 8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
Tema 5. Les transformacions en el treball. 10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
Tema 6. Política i estructura social. 12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. 14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
6 6 12
 
Sesión magistral
24 0 24
Trabajos
0 40 40
Presentaciones/exposiciones
15 30 45
 
Atención personalizada
15 0 15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria
Sesión magistral Exposicions per part del professor/a dels continguts del temari amb la utilització de mitjans audiovisuals.
Trabajos La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura.
Presentaciones/exposiciones Exposicions orals sobre determinats temes inclosos en el programa de l'assignatura i sobre lectures complementàries.

Atención personalizada
 
Sesión magistral
descripción
Oberta als alumnes en el despatx. Com a mínim l'alumne ha d'assitir un cop per parlar amb el professor/a de la marxa del curs. També el professor/a farà un seguiment de la marxa dels treballs individuals. El professor/a estarà a disposició de l'alumnat també per e-mail.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos La realització d’un article científic sobre un dels subtemes de l’assignatura. El tema a tractar podrà ser escollit lliurement per part de l’alumnat, una vegada proposat al professor. Aquest article ha de tenir entre 15 i 20 pàgines d’extensió i ha de presentar formalment els apartats d’un article científic d’una revista (s’exposaran a classe en les primeres hores introductòries). Aquest article individual es lliurarà al professor l’últim dia de classe. 60%
Presentaciones/exposiciones Presentacions orals/visuals de treballs individuals i/o en grup sobre els continguts del temari. 40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a l'alumnat que no pot seguir la marxa normal del curs i, per tant, l'avaluació contínua: els alumnes que no puguin venir a classe, hauran de parlar necessàriament amb el professor/a durant les dues primeres setmanes del curs per tal de parlar de les activitats avaluables. Les activitats a realitzar seran les següents:

- La lectura obligatòria d'un llibre proposat per la professora i el lliurament d'un treballecensió sobre unes preguntes que indicarà la professora. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 10%.

- La realització d'un article científic sobre un dels subtemes de l'assignatura. El tema a tractar podrà ser escollit lliurement per part de l'alumnat, una vegada proposat a la professora. Aquest article ha de tenir entre 15 i 20 pàgines d'extensió i ha de presentar formalment els apartats d'un article científic d'una revista (s'exposaran a classe en les primeres hores introductòries). Aquest article individual es lliurarà a la professora l'últim dia de classe. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 20%.

- Una prova final individual escrita que es farà coincidint amb la data de l'examen de la primera convocatòria. Aquesta activitat puntuarà, en la nota final, amb un 70%.

A banda d'aquestes activitats obligatòries, la professora tindrà en compte, a l'hora de l'avaluació final, l'actitud en classe, la disposició a la participació, la motivació, etc., així com altres activitats complementàries que es puguin desenvolupar al llarg del curs.


Fuentes de información

Básica Anthony Giddens, Sociologia, Alianza Editorial, 1998
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid

Altres referències bibliogràfiques:

 

Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.

Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.

Brunet, I., Pastor, I. (2004): El movimiento incesante de la sociedad global. Un ensayo sobre la crítica y la conformidad. Ed. Síntesis. Madrid.

Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.

De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.

Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.

Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.

Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.

Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB.  Barcelona.

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.