DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA Codi 12152103
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARRERAS ROIG, LLUÍS
Adreça electrònica lluis.carreras@urv.cat
Professors/es
CARRERAS ROIG, LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant L' objectiu es aconseguir donar una visió global de l' Economia, per tal de que l' alumne entengui els processos econòmics principals i les relacions entre les variables econòmiques. És tracta de que sigui capaç d' entendre amb seguretat les pàgines econòmiques dels diaris, revistes, ..., al nivell d' un primer curs d' Economia.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A3 Coneixement i capacitat d'expressió en altres llengües estrangeres a part de l'anglès (en particular les de major difusió internacional)
A5 Coneixement de l’estat del món i de la seva evolució història recent; comprensió dels seus paràmetres bàsics (polítics, econòmics i culturals)
A6 Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
C1 Dominar l’expressió i la comprensió de l'anglès
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer quin és l' objectiu d' estudi d' aquesta disciplina A1
A3
A5
A6
A8
B1
B3
B5
B6
B8
C1
C2
C4
C5
Conèixer els conceptes bàsics necessaris A1
A3
A5
A8
B1
B3
B5
B8
C1
C2
C4
C5
Conèixer com funciona un mercat, amb els seus elements característics A1
A3
A5
A6
A8
B1
B3
B5
B6
B8
C1
C2
C4
C5
Aplicar els coneixements adquirits del mercat a les situacions de la vida real A1
A3
A5
B1
B3
B5
C1
C3
C4
Entendre com es realitza la producció de les empreses i els costos que tenen per tal de produir. A1
A3
A5
B1
B2
B5
B8
C1
C2
C4
C5
Entendre com funciona el mercat de treball i tenir consciència del problema de l' atur i de la necessitat de trobar solucions A1
A3
A5
A6
A8
B1
B3
B5
B6
B8
C1
C2
C4
C5
Conèixer les variables principals de la Macroeconomia i les institucions econòmiques A1
A3
A5
A6
A8
B1
B3
B5
B6
B8
C1
C2
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
PRIMERA PART: MICROECONOMIA
Capítol Primer: Introducció
1. De qué tracta l' Economia?.
2. Conceptes intoductoris.
Capítol Segon: Elements del mercat i tipus de mercats 1.- La Teoria de la Demanda.
2.- La Teoría de la Oferta.
3.- L' Equilibri del Mercat.
4.- L' Elasticitat de l' Oferta i de la
Demanda.
5.- Estructura del Mercat.
6.- Tipus de mercats.
Capítol Tercer: La Producció i els Costos 1.- Teoría de la Producció.
2.- Teoría dels Costos.
Capítol Quart: Treball, Ocupació i Atur 1.- Treball.
2.- Població i Ocupació.
3.- El Mercat de Treball.
4.- Treball i Atur.
5.- Mesura de l' atur.
6.- Tipus d' atur.
7.- Teories sobre l' atur.
8.- Els costos de l' atur.
9.- La lluita contra l' atur.
SEGONA PART: MACROECONOMIA
Capítol Cinquè: Introducció.
1.- De la Micro a la Macroeconomia.
2.- Els sistema financer espanyol
3.- El mercat del diner.
4.- La política monetària.
5.- La Unió Europea i la política
monetària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 0 0
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l' assignatura: exposició de les seves caracterìstiques i de la previsió del desenvolupament del curs.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució a la classe d' exercicis pràctics.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als alumnes en el despatx del professor en hores i dies fixats. Utilització del moodle com a complement.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es farà ,en primera convocatòria, a partir de la qualificació de l'examen teòric final (80%) i de les pràctiques que s'aniran proposant (20%).

En segona convocatòria, es farà un examen teòric que representarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

- Mochón Morcillo, Francisco (2009), Economia: Teoría y Política. Madrid: McGraw Hill (Sexta edición)

- Torres López, J. (2000). Economia Política. Madrid: Pirámide.

- Wonnacott, Paul i Wonnacott, Ronald. Economia. Madrid: Mc Graw Hill (darrera edició).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent