Objectius |
Competències |
Conèixer els principals processos comunicatius implicats en la pràctica política. |
A7 A9 A12
|
|
|
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació política. |
|
B2 B5
|
|
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. |
|
B5
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Què és la comunicació política? |
1.1. Antecendents històrics de la comunicació política: les relacions entre el poder i la comunicació.
1.2. Definicions de la comunicació política.
1.3. Àries d'estudi de la comunicació políitca: estat actual de la recerca. |
Tema 2. La comunicació política en campanya electoral. |
2.1. Els objectius de les campanyes electorals: la persuasió en el centre de la comunicació política.
2.2. El màrqueting electoral. Fases de l'estratègia comunicativa electoral.
2.3. Les estratègies discursives en els missatges electorals. Estudis dels casos espanyol i català. |
Tema 3. La comunicació institucional |
3.1. Tècniques i estratègies per a la comunicació del missatge polític de les institucions.
3.2. Infraestructures comunicatives de les institucions.
3.3. Efectes de la comunicació institucional sobre el sistema polític. |
Tema 4. Els mitjans de comunicació de masses com a actors polítics. |
4.1. Què interessa als mitjans de comunicació de masses?
4.2. Els professionals davant el missatge polític.
4.3. El paper dels diferents mitjans de comunicació en el procés de comunicació política. |
Tema 5. Els ciutadans: els efectes de la comunicació política. |
5.1. El paper de l'opinió pública en el sistema polític i mediàtic: la influència dels ciutadans en els processos polítics.
5.2. Introducció a l'estudi dels efectes de la comunicaió política.
5.3. Paradigmes actuals d'investigació sobre efectes.
5.4. Els efectes dels missatges polítics.
5.5. Fins a quin punt es pot parlar d'efecte en comunicaicó política? |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
0.5 |
2 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
0 |
15 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
16 |
50 |
66 |
Sessió Magistral |
|
36 |
0 |
36 |
Seminaris |
|
12 |
6 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació a classe de les dinàmiques de l'assignatura i del treball que es realitzarà conjutnament |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al llarg de l'assignatura, els alumnes han de presentar un treball que reflecteixi el treball desenvolupat a classe en els sessions de seminari. |
Presentacions / exposicions |
Exposició de la tasca d'anàlisi duta a terme per grups. Discusió pública dels resultats obtinguts. |
Sessió Magistral |
Exposició a classe dels conceptes relacionats amb els processos de comunicació política. Anàlisi i exemplificació dels conceptes amb material extret de la pràctica comunicativa. |
Seminaris |
Plantejament i realització d'una recerca col·lectiva sobre casos extrets de la pràctica comunicativa en la que es vegin implicats polítics, periodistes i opinió pública. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme durant tot el procés d'elaboració i exposició dels resultats de la recerca col·lectiva plantejada. Aquesta es farà de manera presencial i a través del correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
LLiurament d'una memòria individual que reculli les lectures dutes a terme durant la realització de la pràctica així com els principals reultats de l'anàlisi individual, del del grup i de la resta dels grups. |
75 |
Presentacions / exposicions |
Exposició pública per part de cada grup dels resultats obtinguts. |
25 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura té dues possibilitats d'avaluació entre les quals cal escollir-ne una: - Opció A: Avaluació final. Consisteix en la realització de l'examen final. - Opció B: Avaluació continuada. Consisteix en la realització del treball col·lectiu, la qual cosa implica l'assistència i participació en els seminaris i en les exposicions i el lliurament de la memòria individual. |
Bàsica |
MUÑOZ ALÑONSO, A.; ROSPIR, I (Dr.), Comunicación política, Madrid, Universitas, 1995
BERROCAL, S. (Coord.):, Comunicación política en televisión y nuevos medios, Barcelona, Ariel, 2003
CANEL; M. J.:, Comunicación política. Tècnicas y estrategias para la sociedad de la información, Madrid, Tecnos, 1999
GAUTHIER, G.; GOSSELIN, A.; MOUCHON, J. (Comps.), Comunicación y política, Barcelona, Gedisa, 1998
IZURIETA, R.; PERINA, R.; ARTERTON, C., Estrategias de comunicación para gobiernos, Buenos Aires, Crujía, 2002
DEL REY, La comunicación política, Madrid, Eudema, 1989
La era de la propaganda. Uso y PRATKANIS, A.; ARONSON, E., La era de la propaganda. Uso y abuso de la persuasión, Barcelona, Paidos, 1994
PERICOT, J.; CAPDEVILA, A., La evolución del discurso persuasivo electoral en televisión, Barcelona, Revista Formats
CRESPO, I. (dir.), Las campañas electorales y sus efectos en la decisión de voto, Valencia, Tirant Lo Blanc, 2004
BRYABT, J.; ZILLMANN, D. (Comp.), Los efectos de los medios de comunicación, Barcelona, Paidos, 1996
MAAREK, P. J., Marketing político y comunicación, Barcelona, Paidos, 1997
MARTIN, L., Marketing político. Arte y ciencia de la persuasión en democracia, Barcelona, Paidos, 2002
SAMPEDRO, V., opinión pública y emocracia deliberativa. Medios, sondeos y urnas, Madrid, Istmo, 2000
|
|
Complementària |
|
|
|