DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) COMUNICACIÓ POLÍTICA Codi 12152201
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Comunicació Política se centra en que l'alumne adquireixi competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política que, en les societats democràtiques, abasten terrenys del periodisme, la publicitat i les relacions públiques.

Competències
Codi  
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A9 Coneixement de les teories sobre la publicitat, les relacions públiques i la comunicació corporativa, a partir de l’aplicació del pensament creador i mitjançant les seves manifestacions i activitats
A12 Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B5 Treballar de forma col·laborativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals processos comunicatius implicats en la pràctica política. A7
A9
A12
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació política. B2
B5
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. B5
C5
L'objectiu bàsic d'aquesta assignatura és la definició i l'anàlisi dels principals processos implicats en la comunicació política. Al llarg del curs es focalitzarà l'atenció en els tres protagonistes fonamentals d'aquest tipus de comunicació: els polítics —partits polítics, governs, institucions, etcètera—; els mitjans de comunicació de masses —premsa, ràdio, televisió i Internet— i els ciutadans —opinió pública—. En aquesta assignatura s'estudia quin rol desenvolupen cadascun d'aquests actors, les relacions que s'estableixen entre ells així com els efectes que tenen en tots tres les dinàmiques d'actuació conjunta en la societat actual. El curs concentrarà particularment l'atenció en els períodes de campanya electoral, moment fonamental en el que les interaccions entre polítics, mitjans i ciutadans es fan més presents i adquireixen una major rellevància.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Què és la comunicació política? En aquest tema s’aprofundirà en els orígens de la comunicació política i en la definició dels seus trets fonamentals. Es tracta de delimitar aquest tipus de comunicació com a objecte d’estudi.
Tema 2: La comunicació política en campanya electoral Anàlisi de la centralitat dels processos persuasius durant el moment clau que suposa en les societats democràtiques les campanyes electorals. Estudi de casos de Catalunya i de l’Estat espanyol.
Tema 3: La comunicació institucional Els partits polítics com a fonts i protagonistes de la informació. Relacions entre sistema polític i sistema mediàtic: els gabinets de comunicació.
Tema 4: Els mitjans de comunicació de masses com a actors polítics El paper que juguen els mitjans de comunicació de masses en els processos de comunicació política. Especial atenció a la televisió —pseudo-esdeveniments— i als nous mitjans de comunicació —accés i interactivitat—.
Tema 5: Els ciutadans El coneixement dels ciutadans com a element central dels processos persuasius. El paper de l’opinió publica en els procés de la comunicació política. Les influències de la comunicació política sobre els ciutadans. L’estudi dels efectes de la comunicació política: evolució, plantejament i problemes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0.5 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 15 15
Presentacions / exposicions
16 50 66
Sessió Magistral
36 0 36
Seminaris
12 6 18
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació a classe de les dinàmiques de l'assignatura i del treball que es realitzarà conjutnament
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al llarg de l'assignatura, els alumnes han de presentar un treball que reflecteixi el treball desenvolupat a classe en els sessions de seminari.
Presentacions / exposicions Exposició de la tasca d'anàlisi duta a terme per grups. Discusió pública dels resultats obtinguts.
Sessió Magistral Exposició a classe dels conceptes relacionats amb els processos de comunicació política. Anàlisi i exemplificació dels conceptes amb material extret de la pràctica comunicativa.
Seminaris Plantejament i realització d'una recerca col·lectiva sobre casos extrets de la pràctica comunicativa en la que es vegin implicats polítics, periodistes i opinió pública.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant tot el procés d'elaboració i exposició dels resultats de la recerca col·lectiva plantejada. Aquesta es farà de manera presencial i a través del correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària LLiurament d'una memòria individual que reculli les lectures dutes a terme durant la realització de la pràctica així com els principals reultats de l'anàlisi individual, del del grup i de la resta dels grups. 75
Presentacions / exposicions Exposició pública per part de cada grup dels resultats obtinguts. 25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es poden seguir dues estratègies: Presentar-se a un examen que tindrà lloc al final de les classes. Realitzar un treball que es durà a terme en grup i que es desenvoluparà al llarg de les classes pràctiques tutelat per la professora. El treball consta d'una part escrita que es lliurarà al llarg del curs i d'una part oral d'exposició i discussió dels resultats a classe. Cal escollir una de les dues opcions al principi de l'assignatura i no és possible canviar-la. En segona convocatòria només existeix l'opció de l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent