DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ POLÍTICA Codi 12152201
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Comunicació Política se centra en que l'alumne adquireixi competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política que, en les societats democràtiques, abasten terrenys del periodisme, la publicitat i les relacions públiques.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Què és la comunicació política?
En aquest tema s’aprofundirà en els orígens de la comunicació política i en la definició dels seus trets fonamentals. Es tracta de delimitar aquest tipus de comunicació com a objecte d’estudi.
Tema 2: La comunicació política en campanya electoral
Anàlisi de la centralitat dels processos persuasius durant el moment clau que suposen en les societats democràtiques les campanyes electorals. L'aparició de nous mitjans i de nous actors en els campanyes i les transformacions que provoquen en la comunicació electoral. Estudi de casos de Catalunya i de l’Estat espanyol.
Tema 3: La comunicació institucional Els governs i les institucions públiques com a fonts i protagonistes de la informació. Relacions entre sistema polític i sistema mediàtic: els gabinets de comunicació.
Tema 4: Els mitjans de comunicació de masses com a actors polítics
El paper que juguen els mitjans de comunicació de masses en els processos de comunicació política. Especial atenció a la televisió —pseudo-esdeveniments— i als nous mitjans de comunicació —accés i interactivitat—.
Tema 5: Els ciutadans El paper de l’opinió publica en els procés de la comunicació política. Les influències de la comunicació política sobre els ciutadans. La desafecció política com a resltat dels procesos comunicatius (escàndol polític, la política espectacle, la cobertura mediàtica de la política).

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el mes de gener, la professora publicarà via moodle el calendari de les tutories de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura, tant en primera com en segona convocatòria caldrà:

- Lliurar tres ressenyes de tres llibres proposats per la professora (50% de la nota) i realitzar un examen que tindrà lloc al final de les classes (50% de la nota).

Els llibres que s'han de ressenyar són:

1. CANEL, M. J.: (2007): ${1}iComunicación de las instituciones públicas${1}i. Madrid: Tecnos.

2. MNACERA, E.; PANO, A. (2013): ${1}iEl discurso político en twitter${1}i. Barcelona: Divulga!

3. THOMPSON, J. B. (2001): ${1}iEl escándalo político. Poder y visibilidad en la era de los medios de comunicación${1}i. Barcelona: Paidos..


Fonts d'informació
Bàsica McNair, B., An Introduction to Political Communication, 2011, Routledge
Berrocal, S. (coord.), Comunicación política en televisión y nuevos medios, 2003, Ariel Comunicación,
Canel, M.J., Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 1999, Tecnos
Mazzoleni, G., La comunicación política, 2010, Alianza Editorial
Kaid, Lynda Lee , Encyclopedia of political communication , 2008, Sage Publications
Kaid, Lynda Lee , Handbook of political communication research , 2004, Lawrence Erlbaum Associates
Maarek, P.J.: , Markéting político y comunicación, 2009, Paidos
Canel, M. J, Comunicación de las instituciones públicas, 2007, Tecnos
Sampedro, V., Opinión pública y democracia deliberativa. Medios, sondeos y urnas, 2000, Istmo
Laguna, A., Las claves del éxito político. ¿Por qué votan los ciudadanos?, 2010, Península
Mancera, E.; Pano, A., El discurso político en twitter, 2013, Divulga!

 

Complementària Alonso, M.; Adell, A., Marketing político 2.0. Lo que todo candidato necesita saber para ganar las elecciones, 2011, Planeta
Martín, L., Márketing político, Arte y ciencia de la persuasión en democracia, 2002, Paidos
Pericot, J., Capdevila, A. (eds), L'espectre del tripartit. Comuniació política i comportament electoral a les eleccions catalanes de 2006., 2009, Documenta
Aira, T.; Curto, V., Rom, J. , Comunicació política i d'institucions públiques, 2009, Editorial UOC
Izurieta, R.; Perina, R.; Arterton, C. , Estrategias de comunicación para gobiernos, 2002, La Crujía Ediciones
Mora, J.M. (ED.), 10 ensayos de comunciación institucional, 2009, EUNSA
Barranco Sáiz, Francisco Javier , Marketing político y electoral, 2010, Pirámide
Mármol, I., Secretos de campaña, 2011, Laertes
Heilemann, J.; Halperin, M., El juego del cambio. La trastienda de las elecciones estadounidenses, 2010, Planeta
Aira, T., Els Spin doctors : com mouen els fils els assessors dels líders polítics , 2009, Columna
Aira, T., Màrqueting polític : l'art de guanyar eleccions : del cartell a Youtube , 2008, Trípodos
Aira, T., Los guardianes del mensaje. Asesores políticos. Un modelo alternativo a los spin doctors anglosajones, 2011, Editorial UOC
Elizalde, L.H., Gestión de la comunicación pública, 2009, Bosch
Madí, D., Democràcia a sang freda : les interioritats de la política catalana , 2007, Mina
Thompson, John B. , El Escándalo político : poder y visibilidad en la era de los medios de comunicación, 2001, Paidós
Valhondo, J.L., Sátira televisiva y democracia en España. La popularización de la información política a través de la sátira, 2001, Editorial UOC
Llinares, J.; Alarcón, G., Manual del e-líder, 2011, Autoritas
Ortega, F., La política mediatizada, 2011, Alianza Editorial
Joseph N. Cappella, Kathleen Hall Jamieson, Spiral of cynicism : the press and the public good, 1997, Oxford University Press
Aira, T., Los guardianes del mensaje. Asesores políticos. Un modelo alternativo a los spin doctors anglosajones, 2011, Editorial UOC
Sintes, M., Periodistes contra polítics. La lluita pel poder enfronta governs i partits amb els mitjans de comunicació, 2011, L'Arquer

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent