DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DISSENY MULTIMÈDIA II Codi 12152202
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
SANABRE VIVES, CARLES JOAN
Adreça electrònica carles.sanabre@urv.cat
Professors/es
SANABRE VIVES, CARLES JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Enfocament conceptual L'ordinador connectat a Internet és una eina més per al treball, la comunicació, la informació, la formació o l'entreteniment. Internet és un nou mitjà de comunicació i les Tecnologies de la Informació (TU) són unes potents eines que cal aprendre a integrar en els diferents àmbits de l'ecosistema humà. En aquest context, les persones que treballen en el sector dels interactius i la comunicació publicitària, han ser capaços de conjugar els coneixements previs sobre les disciplines que s'han format amb la riquesa comunicativa del multimèdia interactiu, mantenint una actitud altament receptiva cap a les novetats tecnològiques i, sobretot, cap a les aplicacions que tant creadors com usuaris donen a les noves tecnologies. Disseny Multimedia II pretén oferir una perspectiva global de tot el procés de producció d'interactius i especificament de la comunicació publicitària en entorns digitals sempre sota una la visió del context actual en el qual es produeixen: empreses de comunicació interactiva que pertanyen al sector de la indústria multimedia i publicitària i que es dirigeixen a un ampli mercat, amb un llenguatge propi i amb l'ajuda de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L'objectiu de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant el marc conceptual necessari per a abordar els problemes que planteja la direcció i gestió de projectes interactius. Relació amb la resta del pla d'estudis Disseny multimèdia II pretén transmetre a l'estudiant els coneixements i les tècniques necessàries per a ajudar a la seva capacitació en la producció d'interactius, especialment en els productes multimèdia destinats a la indústria de la publicitat. Una de les capacitats més valorades en un equip de treball interdisciplinar és la de tenir una visió global de tot el procés de creació d'una aplicació interactiva, així com la capacitat de valorar en la seva justa mida el treball realitzat pels altres i poder aportar crítiques constructives durant el procés. En Disseny Multimèdia II s'explica el procés de producció d'un interactiu, però no s'estudien a fons processos com la creació de gràfics, la programació i els sistemes d'autor, que ja s'han tractat en Disseny multimèdia I. Las actividades de aprenentatge es basen en dos eixos: • Formació basada en la utilització i treball d'anàlisi de productes multimèdia i campanyes publicitàries en entorns mulitmèdia. • Propostes a l'aula: resolució d'exercicis enunciats pel professor de l'assignatura i proposats segons l'evolució dels estudiants en el seu procés d'aprenentatge. • Disseny, desenvolupament i presentació d'una aplicació publicitària multimèdia com a treball de final de curs. Camps professionals en els quals es projecta Disseny multimèdia II es correspon amb un perfil laboral molt determinat en el món de la comunicació digital: el cap de projectes. Aquest perfil professional rep diversos noms en funció de l'àmbit on realitzi la seva activitat: director o cap de projecte (àmbit dels interactius), realitzador (àmbit audiovisual) o executiu de comptes (àmbit publicitari), director creatiu d'agència interactiva, director d'art d'agència interactiva. Aquest professional és el vehicle de comunicació entre el client i l'empresa, i les seves funcions són: • Definir el projecte junt amb el client • Crear, definir, elaborar l'estrategia i campanya als mitjans digitals. • Formar l'equip humà adequat per a materialitzar el projecte • Elaborar el pla de producció del producte o servei. • Ser el canal d'informació tant del client com de l'equip de professionals que treballen en el projecte • Supervisar el bon desenvolupament del projecte i el compliment dels terminis establerts • Realitzar els reajustaments necessaris en cas de complicacions o imprevists.
Programari: Macromedia MX STUDIO (Dreamweaver, Flash, Fireworks i Freehand)

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a Internet
2. Evolució d’Internet
3. La planificació de mitjans a Internet (models de contractació)
4. Avantatges i inconvenients de la publicitat a Internet
5. Agents del mercat: anunciants, agències, centrals (nous agents)
6. Tipus de suports
7. Usabilitat a la web
8. Tipus de formats
9. Contractació i negociació
10. Seguiments de campanya
11. Creativitat a Internet
12. El guió multimèdia
13. El briefing d’un interactiu
14. El flux de treball en un projecte multimèdia
15. Optimització de cercadors
16. Nous formats
17. Servidors de publicitat. Els ad-servers?
18. La medició d’audiència a Internet
19. Estratègies de màrqueting i publicitat. Casos pràctics
20. Comunicació interactiva: Tv digital, SMS, MSMS, WAP...
21. Comerç electrònic
22. Programes d’afiliats
23. Eines de màrqueting: CRM / MK viral, jocs
24. Blogs i comunitats virtuals
25. Legislació
26. El projecte
27. L’equip humà en els projectes multimèdia
28. Exposició de projectes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'estudiant es farà en funció d'un treball final o projecte, però també amb els exercicis plantejats durant el curs i la seva participació a classe. Examen final.


Fonts d'informació

Bàsica

Alan Cooper & Robert Reimann. About Face 2.0: The essentials of interaction Multimedia,

S.A.

, 1998.

Alan Cooper, Sams Publishing. Los Internados están dirigiendo el Manicomio (The Inmates Are Running the Asylum),

BOU, Guillem. El guión multimedia. Madrid: Anaya. 2004.

Castells, Manuel. El Poder de la identitat

Castells, Manuel. Fin de milenio. Versión castellana de Carmen Martínez Gimeno

Castells, Manuel. La Sociedad red, versión castellana de Carmen Martínez Gimeno.

Construcción de la Interfaz de Usuario con Cartas de Estado (Constructing the User Interface with Statecharts), Ian Horrocks, Addison-Wesley Pub Co,

Desarrollo de Interfaces de Usuario para Microsoft Windows (Developing User Interfaces for Microsoft Windows), Everett McKay, Microsoft Press,

Design.

Indianapolis

: Wiley Publishing, Inc. 2003.

Dirección y gestión de proyectos / Jaime Pereña Brand , prólogo: Octave Gelinier Pereña Brand , Jaime

Gómez Vieites, Álvaro i Carlos Suárez Rey. Sistemas de información  Herramientas prácticas para la gestión empresarial. Madrid: RA-MA Editorial, 2003.

James Webb Young. Una técnica para producir ideas /, prólogo de William Bernbach / traducción y presentación de Julián Bravo

Jeff Johnson, Morgan Kaufmann Publishers.Meteduras de pata en GUI: Lo que se debe y no se debe hacer para desarrolladores de software y diseñadores de Web (GUI Bloopers: Don'ts and Do's for Software Developers and Web Designers),

Jeffrey Veen. Arte y Ciencia del Diseño Web. Ed. Prentice Hall, 2001.

Jesse James Garret. The Elements of User Experience : User-Centered Design for the Web.

Indianapolis

: New Riders Publishing, 2002.

Kelly Goto & Amy; Emily Cotler. Rediseño de sitios web. Ed. Prentice Hall, 2002.

Kristof, Ray & Satran, Amy.Diseño interactivo. Madrid: Ediciones Anaya

Lez Manovich. The Language of New Media.

Massachusetts

: The MIT Press

Cambridge

, 2001.

Mai-Ian Tomsen. Contenidos web: Estrategias para comercio electrónico y creación de contenidos. Madrid: Pearson Educación, S.A, 2000.

Media Vuelta: Elementos esenciales del diseño de Interfaces de usuario (About Face: The Essentials of User Interface Design), Alan Cooper, IDG Books

Microsoft Corporation, Microsoft Press.Experiencia de Usuario de Microsoft Windows (Microsoft Windows User Experience),.

Sherry Turkle. La Vida en la pantalla : la construcción de la identidad en la era de Internet 

Siegel, David. Técnicas avanzadas para el diseño de páginas web. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia, S.A., 1997.

Complementària

Recomanacions