DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DISSENY MULTIMÈDIA II Codi 12152202
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
SANABRE VIVES, CARLES JOAN
Adreça electrònica carles.sanabre@urv.cat
Professors/es
SANABRE VIVES, CARLES JOAN
Web http://www.sanabre.net/hemeroteca
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Enfocament conceptual L'ordinador connectat a Internet és una eina més per al treball, la comunicació, la informació, la formació o l'entreteniment. Internet és un nou mitjà de comunicació i les Tecnologies de la Informació (TU) són unes potents eines que cal aprendre a integrar en els diferents àmbits de l'ecosistema humà. En aquest context, les persones que treballen en el sector dels interactius i la comunicació publicitària, han ser capaços de conjugar els coneixements previs sobre les disciplines que s'han format amb la riquesa comunicativa del multimèdia interactiu, mantenint una actitud altament receptiva cap a les novetats tecnològiques i, sobretot, cap a les aplicacions que tant creadors com usuaris donen a les noves tecnologies. Disseny Multimedia II pretén oferir una perspectiva global de tot el procés de producció d'interactius i especificament de la comunicació publicitària en entorns digitals sempre sota una la visió del context actual en el qual es produeixen: empreses de comunicació interactiva que pertanyen al sector de la indústria multimedia i publicitària i que es dirigeixen a un ampli mercat, amb un llenguatge propi i amb l'ajuda de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L'objectiu de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant el marc conceptual necessari per a abordar els problemes que planteja la direcció i gestió de projectes interactius. Relació amb la resta del pla d'estudis Disseny multimèdia II pretén transmetre a l'estudiant els coneixements i les tècniques necessàries per a ajudar a la seva capacitació en la producció d'interactius, especialment en els productes multimèdia destinats a la indústria de la publicitat. Una de les capacitats més valorades en un equip de treball interdisciplinar és la de tenir una visió global de tot el procés de creació d'una aplicació interactiva, així com la capacitat de valorar en la seva justa mida el treball realitzat pels altres i poder aportar crítiques constructives durant el procés. En Disseny Multimèdia II s'explica el procés de producció d'un interactiu, però no s'estudien a fons processos com la creació de gràfics, la programació i els sistemes d'autor, que ja s'han tractat en Disseny multimèdia I. Las actividades de aprenentatge es basen en dos eixos: • Formació basada en la utilització i treball d'anàlisi de productes multimèdia i campanyes publicitàries en entorns mulitmèdia. • Propostes a l'aula: resolució d'exercicis enunciats pel professor de l'assignatura i proposats segons l'evolució dels estudiants en el seu procés d'aprenentatge. • Disseny, desenvolupament i presentació d'una aplicació publicitària multimèdia com a treball de final de curs. Camps professionals en els quals es projecta Disseny multimèdia II es correspon amb un perfil laboral molt determinat en el món de la comunicació digital: el cap de projectes. Aquest perfil professional rep diversos noms en funció de l'àmbit on realitzi la seva activitat: director o cap de projecte (àmbit dels interactius), realitzador (àmbit audiovisual) o executiu de comptes (àmbit publicitari), director creatiu d'agència interactiva, director d'art d'agència interactiva. Aquest professional és el vehicle de comunicació entre el client i l'empresa, i les seves funcions són: • Definir el projecte junt amb el client • Crear, definir, elaborar l'estrategia i campanya als mitjans digitals. • Formar l'equip humà adequat per a materialitzar el projecte • Elaborar el pla de producció del producte o servei. • Ser el canal d'informació tant del client com de l'equip de professionals que treballen en el projecte • Supervisar el bon desenvolupament del projecte i el compliment dels terminis establerts • Realitzar els reajustaments necessaris en cas de complicacions o imprevists.
Programari: Macromedia MX STUDIO (Dreamweaver, Flash, Fireworks i Freehand)
Enfocament conceptual L'ordinador connectat a Internet és una eina més per al treball, la comunicació, la informació, la formació o l'entreteniment. Internet és un nou mitjà de comunicació i les Tecnologies de la Informació (TU) són unes potents eines que cal aprendre a integrar en els diferents àmbits de l'ecosistema humà. En aquest context, les persones que treballen en el sector dels interactius i la comunicació publicitària, han ser capaços de conjugar els coneixements previs sobre les disciplines que s'han format amb la riquesa comunicativa del multimèdia interactiu, mantenint una actitud altament receptiva cap a les novetats tecnològiques i, sobretot, cap a les aplicacions que tant creadors com usuaris donen a les noves tecnologies. Disseny Multimedia II pretén oferir una perspectiva global de tot el procés de producció d'interactius i especificament de la comunicació publicitària en entorns digitals sempre sota una la visió del context actual en el qual es produeixen: empreses de comunicació interactiva que pertanyen al sector de la indústria multimedia i publicitària i que es dirigeixen a un ampli mercat, amb un llenguatge propi i amb l'ajuda de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). L'objectiu de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant el marc conceptual necessari per a abordar els problemes que planteja la direcció i gestió de projectes interactius.
Camps professionals en els quals es projecta Disseny multimèdia II es correspon amb un perfil laboral molt determinat en el món de la comunicació digital: el cap de projectes. Aquest perfil professional rep diversos noms en funció de l'àmbit on realitzi la seva activitat: director o cap de projecte (àmbit dels interactius), realitzador (àmbit audiovisual) o executiu de comptes (àmbit publicitari), director creatiu d'agència interactiva, director d'art d'agència interactiva. Aquest professional és el vehicle de comunicació entre el client i l'empresa, i les seves funcions són: • Definir el projecte junt amb el client • Crear, definir, elaborar l'estrategia i campanya als mitjans digitals. • Formar l'equip humà adequat per a materialitzar el projecte • Elaborar el pla de producció del producte o servei. • Ser el canal d'informació tant del client com de l'equip de professionals que treballen en el projecte • Supervisar el bon desenvolupament del projecte i el compliment dels terminis establerts • Realitzar els reajustaments necessaris en cas de complicacions o imprevists.
Relació amb la resta del pla d'estudis Disseny multimèdia II pretén transmetre a l'estudiant els coneixements i les tècniques necessàries per a ajudar a la seva capacitació en la producció d'interactius, especialment en els productes multimèdia destinats a la indústria de la publicitat. Una de les capacitats més valorades en un equip de treball interdisciplinar és la de tenir una visió global de tot el procés de creació d'una aplicació interactiva, així com la capacitat de valorar en la seva justa mida el treball realitzat pels altres i poder aportar crítiques constructives durant el procés. En Disseny Multimèdia II s'explica el procés de producció d'un interactiu, però no s'estudien a fons processos com la creació de gràfics, la programació i els sistemes d'autor, que ja s'han tractat en Disseny multimèdia I. Las actividades de aprenentatge es basen en dos eixos: • Formació basada en la utilització i treball d'anàlisi de productes multimèdia i campanyes publicitàries en entorns mulitmèdia. • Propostes a l'aula: resolució d'exercicis enunciats pel professor de l'assignatura i proposats segons l'evolució dels estudiants en el seu procés d'aprenentatge. • Disseny, desenvolupament i presentació d'una aplicació publicitària multimèdia com a treball de final de curs.
Programari: Macromedia MX STUDIO (Dreamweaver, Flash, Fireworks i Freehand) i eines entorn web (blogs, adwords, xarxes socials)

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a Internet
2. Evolució d’Internet
3. La planificació de mitjans a Internet (models de contractació)
4. Avantatges i inconvenients de la publicitat a Internet
5. Agents del mercat: anunciants, agències, centrals (nous agents)
6. Tipus de suports
7. Usabilitat a la web
8. Tipus de formats
9. Contractació i negociació
10. Seguiments de campanya
11. Creativitat a Internet
12. El guió multimèdia
13. El briefing d’un interactiu
14. El flux de treball en un projecte multimèdia
15. Optimització de cercadors
16. Nous formats
17. Servidors de publicitat. Els ad-servers?
18. La medició d’audiència a Internet
19. Estratègies de màrqueting i publicitat. Casos pràctics
20. Comunicació interactiva: Tv digital, SMS, MSMS, WAP...
21. Comerç electrònic
22. Programes d’afiliats
23. Eines de màrqueting: CRM / MK viral, jocs
24. Blogs i comunitats virtuals
25. Legislació
26. El projecte
27. L’equip humà en els projectes multimèdia
28. Exposició de projectes
8.1 La Web Corporativa
8.2. Formats Rich Media
8.3. Behavorial Targeting

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
25 20 45
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
30 30 60
Pràctiques a través de TIC
0 20 20
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
0 20 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classe magistral i treball a l'aula amb resolució d'exercicis al moodle
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Treball individual i en grup amb programari de disseny web i lliurament de les pràctiques
Pràctiques a través de TIC Treball en grup i creació de campanya en entorns digitals. Participació en el concurs internacional Google Online Challenge. (publicitat a Google, amb anunciants reals i pressupost real).

Treball final campanya de comunicació en mitjans digitals

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a través de TIC
Proves pràctiques
Descripció
Seguiment personalitzat a cada alumne de les seves pràctiques

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Pràctiques introductòries al moodle 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques amb programari de disseny i eines de publicació. 10%
Pràctiques a través de TIC Creació de blog i publicació de continguts 15%
Proves pràctiques Campanya google adwords i treball final campanya en entorns digitals 60%
Altres

Participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'estudiant es farà en funció d'un treball final o projecte, però també amb els exercicis plantejats durant el curs i la seva participació a classe.


Fonts d'informació

Bàsica Gordon, S, El Marketing de Permiso, 2001, Ediciones Granica S. A. (col. "Business &
Orihuela, J. L, La Revolución de los blogs: cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente. , 2006, Madrid: La Esfera de los Libros.
Rodríguez Ardura, I, Marketing.com: marketing y comercio electrónico en la sociedad de la información, 2008, Madrid: Pirámide / ESIC, cop.
Villanueva Palacios, P, Televisió interactiva: de televidents a TVnautes, 2000, Barcelona: Generalitat de Catalunya. Institut Cata
Sivera Bello, Silvia, Marketing Viral, 2008, Editorial UOC, Barcelona.
Orihuela, J. L.; Santos, , Introducción al Diseño Digital. Concepción y Desarrollo de Proyectos de Comunicación Interactiva., 1999, Anaya Multimedia.Madrid
Krug, S, No me hagas pensar, 2001, Madrid: Pearson Educación [títol original: Don't m
Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I DE LA XARXA/12111003
PLANIFICACIÓ PUBLICITÀRIA I MITJANS PUBLICITARIS/12112016

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DISSENY MULTIMÈDIA I/12111105
DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL/12111106
DIRECCIÓ D'ART/12112232
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent