DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INNOVACIÓ EN FORMATS AUDIOVISUALS Codi 12152206
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Adreça electrònica eulalia.iglesias@urv.cat
Professors/es
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció als principals casos de nous formats audiovisuals, des de l'infotainment a la nova ficció i el nou documental.

Competències
Codi  
A4 Coneixement de l’actualitat i de l’evolució història de les modalitats i tradicions periodístiques espanyoles, europees i internacionals contemporànies, així com de les teories, els conceptes i els corrents que les estudien
A6 Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A14 Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat.
B1 Aprendre a aprendre

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Reconèixer les diferències i tendències del discurs televisiu actual respecte al de la televisió clàssica. A7
-Identificar les principals característiques dels nous formats audiovisuals. A14
-Situar les tendències de producció dels nous formats dins del mapa de la indústria catalana, espanyola i mundial. A6
-Analitzar els canvis en la producció i recepció d'obres audiovisuals més enllà de la televisió. A4
Al llarg del curs visualitzarem el màxim d'exemples de programes que s'adscriguin a les diferents variables de nous formats. B1

Continguts
Tema Subtema
Introducció Causes i circumstàncies de l’aparició dels nous formats: de la paleotelevisió a la neotelevisió.
Gèneres i formats televisius: la dificultat d’una taxonomia.
Diferents formes de classificació: pels continguts, per les audiències, per la funció, per l’estructura...
La televisió que s’autoalimenta.
Els principals casos de nous formats: Els nous formats informatius. L'infoshow I La renovació dels noticiaris.
La barreja d’entreteniment i informació: els infoshows o infotainment.
El format “tot notícies”.
Els principals casos de nous formats: L'infoshow II El talk show o (chat show): les noves formes de debat i magazin.
El late show, ¿estrella del prime-time?.
Els principals casos de nous formats: L'infoshow III El reality show: una denominació que ha canviat amb els anys: de la tele groga a la telerrealitat.
Els principals casos de nous formats: La telerrealitat. Orígens i característiques.
Com ha canviat la graella televisiva.
Una subtipologia infinita: reality-soaps, reality-games, reality-docu-soaps...
El cas de Gran Hermano.
El cas Operación Triunfo.
Els principals casos de nous formats: Els nous formats musicals El videoclip, una nova peça audiovisual amb entitat pròpia com a element configurador dels nous programes musicals.
La influència del llenguatge del videoclip en altres formats.
El documental musical.
Els principals casos de nous fornats: La nova ficció televisiva. Mestissatge vs recuperació dels gèneres de la ficció.
Principals característiques d'allò que anomenem nova ficció.
L’escola HBO.
La nova comèdia britànica.
Existeix una nova ficció a Catalunya i a Espanya?
Els principals casos de nous formats: Noves formes de documental I Els formats del documental no periodístic: expositiu, interactiu, observacional, reflexiu, performatiu i poètic.
Quan la ficció s'apropia de les formes de documental: el fals documental i la "posada en situació".
La compilació de material d'arxiu: el metratge trobat i el cinema-assaig.
Els principals casos de nous formats: Noves formes de documental II La factoria de Nous Formats de TVC: un model propi? Tendències i variants.
Altres nous formats d'entreteniment: concursos, humor, varietats... - Els concursos que no són de telerrealitat: noves formes de quizs i games
- Noves formes d'humor. El cas Muchachada Nui
-El nou format com a producte. Mapa de la indústria audiovisual a Catalunya i Espanya. Les principals productores de nous formats.
Mercats i festivals de nous formats: Input, Docsbarcelona, Zemos98...
¿Comprar un programa o comprar un format?
La programació com a format Els canals temàtics en general i els canals culturals en particular.
El cas de la televisió pública i la seva implicació en una programació renovadora i de qualitat.
Els nous formats digitals Tendències audiovisuals a Internet: videoblogs, websèries, webdocumentals...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
Treballs
0 15 15
Seminaris
36 45 81
Esdeveniments científics i/o divulgatius
10 0 10
Presentacions / exposicions
4 0 4
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
Proves orals
4 1 5
Proves mixtes
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la matèria:
· Explicació del temari
· Mètode d'avaluació
· Comentari de bibliografia recomenada
· Test sobre coneixements i recursos de l'alumne
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament d'anàlisis de formats per comentar i resoldre entre tots els alumnes a l'aula.
Treballs Dos treballs de curs: veure Avaluació.
Seminaris Classes teòriques amb acompanyament d'exemples audiovisual i participació per part dels alumnes.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assitència al Festival de Nous Formats Miniput (4 de desembre 2010).
Presentacions / exposicions Presentació a classe del treball d'anàlisi de format.
Atenció personalitzada La professora realitzarà tutories per comentar dubtes i problemes respectes els treballs i l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Descripció

La professora durà a terme un seguiment de l'evolució de l'alumne així com un un anàlisi individualitzat dels treballs pràctics. La comunicació amb l'alumne es durà a terme tant a classe, com al despatx i a través del moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Dins de les classes pràctiques es duran a terme breus proves de preguntes curtes després dels diferents blocs teòrics. 45% nota total.
Proves orals Presentació del treball d'anàlisi a classe. 5%
Proves mixtes Treball I: participació en el blog de l'assignatura.

Treball II: treball col·lectiu d'anàlisi de programa o format.

Treball III: crònica del festival miniput o equivalent
Treball 1: 10%

Treball 2: 20%

Treball 3: 15%
Altres

Assistència i participació a classe

5% total
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal presentar i aprovar els tres treballs a més de passar les proves objectives de preguntes curtes per aprovar l'assignatura en qualsevol de les dues convocatòries. Les dates d'entrega es podran consultar al moodle.

El plagi en qualsevol dels treballs o en l'examen comportarà suspendre l'assignatura.

SEGONA CONVOCATÒRIA (per als qui no es presentin o no superin l'avaluació continuada)

- Prova mixta (examen sobre la teoria impartida al llarg del curs)-> 50 %

- Treball individual d'anàlisi d'un programa assignat per la professora. -> 25%

- Crònica del festival Miniput o equivalent -> 15%

- Comentari lliure sobre un format. -> 10%


Fonts d'informació

Bàsica Glen Creeber, The Television Genre Book, BFI,
Jaime Barroso, Realización de los géneros televisivos, Síntesis, Madrid, 2002
José Ángel Cortés, La estrategia de la seducción: la programación en la Neotelevisión, EUNSA, Pamplona, 2001
Gloria Saló, ¿Qué es eso del formato?, Gedisa, Barcelona, 2003
Albert Moran , Understanding the global TV format, Intellect Books, Bristol, 2003
David Chase, Los Soprano, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ DE PROGRAMES D'ACTUALITAT/12152004
PERIODISME ESPECIALITZAT II: CULTURA/12152218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DE LA IMATGE/12152215
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent