Codi |
|
A4 |
Coneixement de l’actualitat i de l’evolució història de les modalitats i tradicions periodístiques espanyoles, europees i internacionals contemporànies, així com de les teories, els conceptes i els corrents que les estudien |
A6 |
Coneixement de la realitat sociocomunicativa de la Comunitat Autònoma (estructura, polítiques i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A14 |
Capacitat i habilitat per comunicar eficaçment i de forma adaptada a les característiques de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, fotografia, ràdio, televisió), en les seves modernes formes combinades (multimèdia) o nous suports digitals (internet), mitjançant la hipertextualitat. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
Objectius |
Competències |
-Reconèixer les diferències i tendències del discurs televisiu actual respecte al de la televisió clàssica. |
A7
|
|
|
-Identificar les principals característiques dels nous formats audiovisuals. |
A14
|
|
|
-Situar les tendències de producció dels nous formats dins del mapa de la indústria catalana, espanyola i mundial. |
A6
|
|
|
-Analitzar els canvis en la producció i recepció d'obres audiovisuals més enllà de la televisió. |
A4
|
|
|
Al llarg del curs visualitzarem el màxim d'exemples de programes que s'adscriguin a les diferents variables de nous formats. |
|
B1
|
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Causes i circumstàncies de l’aparició dels nous formats: de la paleotelevisió a la neotelevisió.
Gèneres i formats televisius: la dificultat d’una taxonomia.
Diferents formes de classificació: pels continguts, per les audiències, per la funció, per l’estructura...
La televisió que s’autoalimenta. |
Els principals casos de nous formats: Els nous formats informatius. L'infoshow I |
La renovació dels noticiaris.
La barreja d’entreteniment i informació: els infoshows o infotainment.
El format “tot notícies”. |
Els principals casos de nous formats: L'infoshow II |
El talk show o (chat show): les noves formes de debat i magazin.
El late show, ¿estrella del prime-time?. |
Els principals casos de nous formats: L'infoshow III |
El reality show: una denominació que ha canviat amb els anys: de la tele groga a la telerrealitat.
|
Els principals casos de nous formats: La telerrealitat. |
Orígens i característiques.
Com ha canviat la graella televisiva.
Una subtipologia infinita: reality-soaps, reality-games, reality-docu-soaps...
El cas de Gran Hermano.
El cas Operación Triunfo. |
Els principals casos de nous formats: Els nous formats musicals |
El videoclip, una nova peça audiovisual amb entitat pròpia com a element configurador dels nous programes musicals.
La influència del llenguatge del videoclip en altres formats.
El documental musical. |
Els principals casos de nous fornats: La nova ficció televisiva. |
Mestissatge vs recuperació dels gèneres de la ficció.
Principals característiques d'allò que anomenem nova ficció.
L’escola HBO.
La nova comèdia britànica.
Existeix una nova ficció a Catalunya i a Espanya? |
Els principals casos de nous formats: Noves formes de documental I |
Els formats del documental no periodístic: expositiu, interactiu, observacional, reflexiu, performatiu i poètic.
Quan la ficció s'apropia de les formes de documental: el fals documental i la "posada en situació".
La compilació de material d'arxiu: el metratge trobat i el cinema-assaig. |
Els principals casos de nous formats: Noves formes de documental II |
La factoria de Nous Formats de TVC: un model propi? Tendències i variants. |
Altres nous formats d'entreteniment: concursos, humor, varietats... |
- Els concursos que no són de telerrealitat: noves formes de quizs i games
- Noves formes d'humor. El cas Muchachada Nui |
-El nou format com a producte. |
Mapa de la indústria audiovisual a Catalunya i Espanya. Les principals productores de nous formats.
Mercats i festivals de nous formats: Input, Docsbarcelona, Zemos98...
¿Comprar un programa o comprar un format? |
La programació com a format |
Els canals temàtics en general i els canals culturals en particular.
El cas de la televisió pública i la seva implicació en una programació renovadora i de qualitat. |
Els nous formats digitals |
Tendències audiovisuals a Internet: videoblogs, websèries, webdocumentals...
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
0 |
4 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Seminaris |
|
36 |
45 |
81 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
10 |
0 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves orals |
|
4 |
1 |
5 |
Proves mixtes |
|
0 |
10 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a la matèria:
· Explicació del temari
· Mètode d'avaluació
· Comentari de bibliografia recomenada
· Test sobre coneixements i recursos de l'alumne |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament d'anàlisis de formats per comentar i resoldre entre tots els alumnes a l'aula. |
Treballs |
Dos treballs de curs: veure Avaluació. |
Seminaris |
Classes teòriques amb acompanyament d'exemples audiovisual i participació per part dels alumnes. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assitència al Festival de Nous Formats Miniput (4 de desembre 2010). |
Presentacions / exposicions |
Presentació a classe del treball d'anàlisi de format. |
Atenció personalitzada |
La professora realitzarà tutories per comentar dubtes i problemes respectes els treballs i l'assignatura. |
|
Activitats Introductòries |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
La professora durà a terme un seguiment de l'evolució de l'alumne així com un un anàlisi individualitzat dels treballs pràctics. La comunicació amb l'alumne es durà a terme tant a classe, com al despatx i a través del moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Dins de les classes pràctiques es duran a terme breus proves de preguntes curtes després dels diferents blocs teòrics. |
45% nota total. |
Proves orals |
Presentació del treball d'anàlisi a classe. |
5% |
Proves mixtes |
Treball I: participació en el blog de l'assignatura.
Treball II: treball col·lectiu d'anàlisi de programa o format.
Treball III: crònica del festival miniput o equivalent |
Treball 1: 10%
Treball 2: 20%
Treball 3: 15% |
Altres |
Assistència i participació a classe |
5% total |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal presentar i aprovar els tres treballs a més de passar les proves objectives de preguntes curtes per aprovar l'assignatura en qualsevol de les dues convocatòries. Les dates d'entrega es podran consultar al moodle. El plagi en qualsevol dels treballs o en l'examen comportarà suspendre l'assignatura. SEGONA CONVOCATÒRIA (per als qui no es presentin o no superin l'avaluació continuada) - Prova mixta (examen sobre la teoria impartida al llarg del curs)-> 50 % - Treball individual d'anàlisi d'un programa assignat per la professora. -> 25% - Crònica del festival Miniput o equivalent -> 15% - Comentari lliure sobre un format. -> 10% |
Bàsica |
Glen Creeber, The Television Genre Book, BFI,
Jaime Barroso, Realización de los géneros televisivos, Síntesis, Madrid, 2002
José Ángel Cortés, La estrategia de la seducción: la programación en la Neotelevisión, EUNSA, Pamplona, 2001
Gloria Saló, ¿Qué es eso del formato?, Gedisa, Barcelona, 2003
Albert Moran , Understanding the global TV format, Intellect Books, Bristol, 2003
David Chase, Los Soprano, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ DE PROGRAMES D'ACTUALITAT/12152004 | PERIODISME ESPECIALITZAT II: CULTURA/12152218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA DE LA IMATGE/12152215 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|