Codi |
|
A4 |
Coneixement de l’actualitat i de l’evolució història de les modalitats i tradicions periodístiques espanyoles, europees i internacionals contemporànies, així com de les teories, els conceptes i els corrents que les estudien |
A10 |
Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social |
A12 |
Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació |
A13 |
Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari |
A16 |
Capacitat i habilitat per utilitzar els sistemes i els recursos informàtics i les seves aplicacions interactives |
A17 |
Capacitat i habilitat per al disseny dels aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals i digitals, així com l’ús de tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics |
A18 |
Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics |
A19 |
Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment |
A22 |
Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Reconèixer en un text donat característiques que el configuren com a tal en lingüística textual. |
A13 A18 A22
|
B3
|
C5
|
Reconèixer en un text donat elements que confegeixen la ideologia del discurs. |
A4 A10 A13 A19 A22
|
B3
|
C5
|
Reconèixer recursos literaris que figuren en un text donat. |
A13 A19 A22
|
B3
|
C5
|
Assajar d'aplicar-los a l'escriptura. |
A12 A16 A17 A18
|
B4 B6
|
C3 C5
|
Conèixer textos d'escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana.
D'Antoni Rovira i Virgili a Quim Mozó. |
A4 A12 A13 A22
|
B1
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. DE L’ESCRIURE |
La lingüística textual: el text i les seves característiques
- l’adequació
- la coherència
- la cohesió
- la correció |
Tema 2. DEL LLEGIR |
Comprendre la ideologia del discurs
Anàlisi del gènere discursiu
|
Tema 3. DELS RECURSOS LITERARIS APLICATS A L’ESCRIPTURA. ESCRIPTORS -PERIODISTES DEL SEGLE XIX AL SEGLE XXI. D’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
|
Les figures retòriques
El punt de vista i la focalització
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
48 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
16 |
32 |
Treballs |
|
0 |
16 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
2 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura, explicació del sistema d'avaluació i recomanació de lectures |
Sessió Magistral |
Explicació teòrica dels temes
1. De l'escriure
2. Del llegir
3. Dels recursos literaris aplicats a l'escriptura
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica específica dels temes 1, 2 i, especialment, del 3
DELS RECURSOS LITERARIS APLICATS A L’ESCRIPTURA
ESCRIPTORS -PERIODISTES DEL SEGLE XIX AL SEGLE XXI D’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
a partir d'articles de premsa d'autors que es corresponen amb l'enunciat del tema.
|
Treballs |
Redacció d'un article (2.500 caràcters amb espais) sobre un tema a fixar prèviament entre alumne/a i docent.
Anàlisi del mateix article seguint continguts dels temes 1, 2 i 3 que haurà fixat prèviament el professorat de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució per part de l'alumnat d'exercicis corresponents als temes 1, 2 i 3 que completarà els fets a l'aula en el decurs del desenvolupament de la classe magistral.
|
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
S'atendrà l'alumnat tant en els plantejaments previs a l'elaboració del Treball (tria de tema, característiques formals, mètode d'elaboració etc.) com en el comentari posterior un cop realitzat, corregit i avaluat.
S'atendrà l'alumnat amb posterioritat a la realització de les Proves de Desenvolupament per tal de valorar-ne i comentar-ne el contingut, la forma i el resultat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball obligatori:
Redacció d'un article (2.500 caràcters amb espais cada un) sobre un tema a fixar prèviament i sempre abans del 30 d'abril, entre alumnat i docent.
Anàlisi del mateix article seguint continguts dels temes 1, 2 i 3 que haurà fixat prèviament el professorat de l'assignatura.
Data límit de presentació del treball: 28 de maig (dilluns)
Els terminis regeixen per a tot alumnat matriculat en l’assignatura.
|
30% |
Proves de desenvolupament |
Exàmens teòrico-pràctics
Temes 1, 2 i 3 a partir d’un article donat
(20% + 20% + 30% respectivament )
|
70% |
Altres |
L'alumnat que assisteixi a classe realitzarà les Proves de Desenvolupamet en acabar cada un dels temes al llarg del curs. El seu resultat junt amb la nota del treball figurarà en l'acta de la Primera Convocatòria. Si no ha superat l'assignatura podrà concórrer, únicament, a la Segona Convocatòria puix que les proves que ja haurà efectuat al llarg del curs es corresponen amb la Primera Convocatòria. L'alumnat que no assisteixi a classe, fixarà el tema i presentarà el treball en els terminis fixats per a cada cas i realitzarà, en la data de presentació -considerada, en aquest cas, 1ª Convocatòria-, les Proves de Desenvolupament. Si no supera l'assignatura, podrà presentar-se a la Segona Convocatòria. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Cabre, Jaume
(1999) El sentit de la ficció. Itinerari
privat. Barcelona, Proa. Calsamiglia Blancafort, Helena
i Tuson Valls, Amparo
(1999) Las cosas del decir. Manual de
análisis del discurso, Barcelona, Editorial Ariel Casasús, Josep Maria, (2011) Crònica d'un país. 15 articles imprescindibles, Barcelona, Dèria Editors. Cassany, Daniel
(1987) Descriure escriure. Com s’aprèn a escriure, Barcelona, Editorial
Empúries. Cassany, Daniel
(2006) Rere les línies. Sobre la lectura
contemporània. Barcelona, Editorial Empúries. Cassany, Daniel
(2007) Esmolar l’eina. Guia de redacció
per a profressionals. Barcelona, Editorial Empúries. Conca, Maria;
Costa, Adela; Cuenca,
M. Josep; Lluch, Gemma
(1998) Text i gramàtica. Teoria i
pràctica de la competència discursiva, Barcelona, Teide. Chillón, Albert
(1999). Literatura y periodismo. Una
tradición de relaciones promiscuas. Bellaterra, Castelló de la Plana,
València. (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
Publicacions de la Universitat Jaume I. Universitat de València. Servei de
Publicacions). Maingueneau, D.; Salvador,
Vicent (1995). Elements de lingüística
per al discurs literari. València: Editorial Tàndem Tuson, Jesús
(2007). Això és (i no és) allò. Barcelona: Ara Llibres. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
És recomanable llegir la premsa diària i revistes o publicacions periòdiques de caire cultural i prestigi reconegut.
Seria desitjable que l'alumnat s'interessés per tenir notícia essencial dels grans escriptors-periodistes en llengua catalana del segle XX.
I també que es fes capaç del plantejament que ha motivat la coneguda obra Xocolata desfeta. Exercicis d’espill de Joan-Lluís Lluís |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|