DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES LITERÀRIES APLICADES AL PERIODISME Codi 12152213
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ANGLES SORONELLAS, JOSEPA
Adreça electrònica fina.angles@urv.cat
Professors/es
ANGLES SORONELLAS, JOSEPA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta de conèixer, sempre en un text escrit, les característiques de la lingüística textual, de copsar-ne la ideologia del discurs, de reconèixer els recursos literaris que hi són presents, de saber d'escriptors-periodistes en llengua catalana del segle XIX al segle XXI i d'aplicar tècniques, coneixements i el mestratge dels especialistes a textos generats per l'alumne.

Competències
Codi  
A4 Coneixement de l’actualitat i de l’evolució història de les modalitats i tradicions periodístiques espanyoles, europees i internacionals contemporànies, així com de les teories, els conceptes i els corrents que les estudien
A10 Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social
A12 Capacitat i habilitat per expressar-se amb fluidesa i eficàcia comunicativa en les llengües pròpies de manera oral i escrita, adoptant els recursos lingüístics i literaris més adequats per als diferents mitjans de comunicació
A13 Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari
A16 Capacitat i habilitat per utilitzar els sistemes i els recursos informàtics i les seves aplicacions interactives
A17 Capacitat i habilitat per al disseny dels aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals i digitals, així com l’ús de tècniques informàtiques per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics
A18 Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics
A19 Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer en un text donat característiques que el configuren com a tal en lingüística textual. A13
A18
A22
B3
C5
Reconèixer en un text donat elements que confegeixen la ideologia del discurs. A4
A10
A13
A19
A22
B3
C5
Reconèixer recursos literaris que figuren en un text donat. A13
A19
A22
B3
C5
Assajar d'aplicar-los a l'escriptura. A12
A16
A17
A18
B4
B6
C3
C5
Conèixer textos d'escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana. D'Antoni Rovira i Virgili a Quim Mozó. A4
A12
A13
A22
B1
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. DE L’ESCRIURE La lingüística textual: el text i les seves característiques
- l’adequació
- la coherència
- la cohesió
- la correció
Tema 2. DEL LLEGIR Comprendre la ideologia del discurs
Anàlisi del gènere discursiu
Tema 3. DELS RECURSOS LITERARIS APLICATS A L’ESCRIPTURA. ESCRIPTORS -PERIODISTES DEL SEGLE XIX AL SEGLE XXI. D’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Les figures retòriques
El punt de vista i la focalització

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
32 48 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
16 16 32
Treballs
0 16 16
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves de desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura, explicació del sistema d'avaluació i recomanació de lectures
Sessió Magistral Explicació teòrica dels temes
1. De l'escriure
2. Del llegir
3. Dels recursos literaris aplicats a l'escriptura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica específica dels temes 1, 2 i, especialment, del 3
DELS RECURSOS LITERARIS APLICATS A L’ESCRIPTURA
ESCRIPTORS -PERIODISTES DEL SEGLE XIX AL SEGLE XXI D’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
a partir d'articles de premsa d'autors que es corresponen amb l'enunciat del tema.
Treballs Redacció d'un article (2.500 caràcters amb espais) sobre un tema a fixar prèviament entre alumne/a i docent.

Anàlisi del mateix article seguint continguts dels temes 1, 2 i 3 que haurà fixat prèviament el professorat de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució per part de l'alumnat d'exercicis corresponents als temes 1, 2 i 3 que completarà els fets a l'aula en el decurs del desenvolupament de la classe magistral.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Proves de desenvolupament
Descripció
S'atendrà l'alumnat tant en els plantejaments previs a l'elaboració del Treball (tria de tema, característiques formals, mètode d'elaboració etc.) com en el comentari posterior un cop realitzat, corregit i avaluat. S'atendrà l'alumnat amb posterioritat a la realització de les Proves de Desenvolupament per tal de valorar-ne i comentar-ne el contingut, la forma i el resultat.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball obligatori:

Redacció d'un article (2.500 caràcters amb espais cada un) sobre un tema a fixar prèviament i sempre abans del 30 d'abril, entre alumnat i docent.

Anàlisi del mateix article seguint continguts dels temes 1, 2 i 3 que haurà fixat prèviament el professorat de l'assignatura.

Data límit de presentació del treball: 28 de maig (dilluns)

Els terminis regeixen per a tot alumnat matriculat en l’assignatura.

30%
Proves de desenvolupament Exàmens teòrico-pràctics

Temes 1, 2 i 3 a partir d’un article donat
(20% + 20% + 30% respectivament )


70%
Altres

L'alumnat que assisteixi a classe realitzarà les Proves de Desenvolupamet en acabar cada un dels temes al llarg del curs. El seu resultat junt amb la nota del treball figurarà en l'acta de la Primera Convocatòria. Si no ha superat l'assignatura podrà concórrer, únicament, a la Segona Convocatòria puix que les proves que ja haurà efectuat al llarg del curs es corresponen amb la Primera Convocatòria. L'alumnat que no assisteixi a classe, fixarà el tema i presentarà el treball en els terminis fixats per a cada cas i realitzarà, en la data de presentació -considerada, en aquest cas, 1ª Convocatòria-, les Proves de Desenvolupament. Si no supera l'assignatura, podrà presentar-se a la Segona Convocatòria.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Cabre, Jaume (1999) El sentit de la ficció. Itinerari privat. Barcelona, Proa.

Calsamiglia Blancafort, Helena i Tuson Valls, Amparo (1999) Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso, Barcelona, Editorial Ariel

Casasús, Josep Maria, (2011) Crònica d'un país. 15 articles imprescindibles, Barcelona, Dèria Editors.

Cassany, Daniel (1987) Descriure escriure. Com s’aprèn a escriure, Barcelona, Editorial Empúries.

Cassany, Daniel (2006) Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Barcelona, Editorial Empúries.

Cassany, Daniel (2007) Esmolar l’eina. Guia de redacció per a profressionals. Barcelona, Editorial Empúries.

Conca, Maria; Costa, Adela; Cuenca, M. Josep; Lluch, Gemma (1998) Text i gramàtica. Teoria i pràctica de la competència discursiva, Barcelona, Teide.

Chillón, Albert (1999). Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas. Bellaterra, Castelló de la Plana, València. (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions. Publicacions de la Universitat Jaume I. Universitat de València. Servei de Publicacions).

Maingueneau, D.; Salvador, Vicent (1995). Elements de lingüística per al discurs literari. València: Editorial Tàndem

Tuson, Jesús (2007). Això és (i no és) allò. Barcelona: Ara Llibres.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És recomanable llegir la premsa diària i revistes o publicacions periòdiques de caire cultural i prestigi reconegut. Seria desitjable que l'alumnat s'interessés per tenir notícia essencial dels grans escriptors-periodistes en llengua catalana del segle XX. I també que es fes capaç del plantejament que ha motivat la coneguda obra Xocolata desfeta. Exercicis d’espill de Joan-Lluís Lluís
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent