Codi |
|
A19 |
Capacitat i habilitat per buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font o document (escrit, sonor, visual, etc.) d’utilitat per a l’elaboració i el processament de la informació, així com per al seu aprofitament comunicatiu persuasiu o de ficció i d’entreteniment |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprendre els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge. |
A19
|
|
|
Aplicar els conceptes teorics generals a l'anàlisi de la imatge. |
|
B1 B4
|
|
Integrar la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i avaluació de discursos audiovisuals. |
|
B1
|
|
Treballar en equip: reajustament en comú de les defiicions dels conceptes clau. |
|
B5
|
|
Exposar a classe dels treballs en grup i valorar els treballs de la resta dels grups. |
|
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació a la imatge. |
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge. |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals. |
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat. |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de co,unicació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
0 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
74 |
89 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
0 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Presentacions / exposicions |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Presencial i virtual. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes s'han de presentar set pràctiques que consisteixen en en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. |
95 |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. |
5 |
Proves de Desenvolupament |
Només per aquells que es decideixin per l'avaluació final.
Els alumnes que optin per l'avaluació final, han de realitzar un examen final que consisteix en cinc preguntes de desenvolupant teòric. |
0 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El sistema d'avaluació de l'assignatura segueix una doble possibilitat: Opció A: Avaluació continuada. Qui opti per aquesta opció ha de realitzar els set treballs pràctics d'aplicaicó. No cal realitzar l'examen. Opció B: Avaluació final. Qui opti per aquesta opció cal que realitzi dos treballs pràctics d'aplicaicó (50% de la nota) i s'ha de presentar a l'examen (50% de la nota). En totes dues opcions existeix la possiblitat de realitzar els exercicis en grup i les exposicions de classe. Totes dues son de caràcter optatiu. |
Bàsica |
GAUDREAULT, A.; JOST, F., El relato cinematográfico., Paidos, 1995., Barcelona.
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos., Paidos, 1985., Barcelona.
ALBALADEJO, T., La retórica, Síntesis, 1993., Madrid.
ECO, U., Los límites de la interpretación., Lumen, 1996., Barcelona.
PERICOT, J., Mostrar para decir., Aldea Global, 2002, Barcelona,
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción., Prentice Hall, 1996., Mèxic.
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso., Cátedra, 1998., Madrid.
|
|
Complementària |
|
|
|