L'assignatura pretén capacitar els futurs periodistes per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte, en els àmbits polític i social, sobretot.
La metodologia se centra en la problemàtica basca, preocupació important dels ciutadans de l’Estat espanyol en les enquestes dels últims anys. També s’estudien casos més llunyans, com Palestina i Irlanda. Amb projecció al problema més actual d’aquest tipus, com és el de la violència d’arrel islamista.
Com a conflicte social, es proposa el tema del món de la droga i les drogodependències, fenòmens que són més o menys comuns als hàbitats en els quals ens movem.
L’assignatura planteja coneixement d’aquestes realitats, maneres d’analitzar-les acadèmicament i formes de tractar-les de manera professional.
Competències
Codi
A18
Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics
B2
Resoldre problemes de forma efectiva
B6
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B13
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
- Capacitar els futurs periodistes per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte, en els àmbits polític i social, sobretot.
A18
B2 B6 B13
C3
Continguts
Tema
Subtema
Tema 1. Plantejament general
Epistemologia. Ètica i deontologia. Guerra i terrorisme. Definicions de terrorisme. Teoria del conflicte en periodisme.
Tema 2. Atemptat selectiu, atemptat indiscriminat, terrorisme de baixa intensitat. Ampliació del concepte terrorisme a l’espai polític.
Tema 3. Irlanda i Palestina.
Història, política, periodisme.
Tema 4. Euskal Herria i ETA.
Història, política, periodisme.
Tema 5. Metodologia d’anàlisi periodística.
Deconstrucció, reconstrucció, construcció.
Tema 6. El tractament de la complexitat.
Temps, espai i actors. Política comunicacional de l’esquerra abertzale. Política comunicacional antiterrorista. Llocs comuns del periodisme antiterrorista.
Tema 7. Les fonts, definicions, classificacions.
Fonts policials. Fonts al marge de la llei. Demonització i angelització. Teoria de la polifonia de fonts.
Tema 8. Els gèneres periodístics.
El reportatge com a forma idònia del tractament de la complexitat i el conflicte. Història, periodisme i literatura.
Tema 9. El món de les drogues i les drogodependències.
Un conflicte social. Arquetips del drogoaddicte. Tractament mediàtic a 10 diaris europeus. Propostes.
Tema 10. El periodisme en els conflictes socials quotidians.
El cas de les drogues i altres (delinqüència, cassos polítics, laborals i econòmics).
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Assistència a les classes magistrals i participació a les pràctiques, 50% de la nota. Presentació de dos treballs durant el curs, la nota dels quals donarà l'altra 50% de la nota final. Els alumnes que vulguin millorar aquesta nota ho podran fer amb la realització d'un reportatge de final de curs, proposat pel professor en el suport que l'estudiant decideixi -premsa, ràdio, televisió o periodisme digital.
Avaluació no continuada
Examen teòric final sobre les classes, no sobre la bibliografia, i presentació d'un treball en profunditat (20 folis a doble espai) igualment proposat pel professor. Nota al 80% l'examen i 20 % el treball.
Fonts d'informació
Bàsica
Batista, Antoni. “Terror i
negligencia. Hipercor i la construcció periodística d’ETA”. Edicions de La Magrana. Barcelona, 1997
Batista, Antoni. “Euskadi sin
prejuicios”. Plaza & Janés. Barcelona, 2001
Batista, Antoni. “Voces sobre
Euskadi”. “Plaza & Janés”. Barcelona, 2004
Batista, Antoni. “Madariaga. De las
armas a la palabra”. RBA. Barcelona, 2008
Borrat, Héctor. “El periódico, actor
político”. Gustavo Gili. Barcelona, 1989
DDAA. “Miradas sobre Euskadi”. Alga
Política. Irún, 2004
DDAA. “La prensa frente a ETA”.
Fundación Miguel Ángel Blanco. Madrid, 1999
DDAA. “Terrorismo, víctimas y medios
de comunicación”. Fundación Víctimas del Terrorismo. Madrid, 2003
DDAA. “Los medios de comunicación y
el consumo de drogas”. Universidad de Deusto, 2004
Elorza, Antonio (i altres). “La
historia de ETA”. Temas de Hoy. Madrid, 2000
Giacopucci, Giovanni. “ETA, historia
política de una lucha armada”. Txalaparta. Tafalla, 1994
Haberlas, Jürgen. “Conciencia moral y
acción comunicativa”. Península. Barcelona, 1996
Rekalde i altres. “11-M. Tres días
que engañaron al mundo”. Txalaparta. Tafalla, 2004
Rodrigo, Miquel. “Los medios de
comunicación ante el terrorismo”. Icaria. Barcelona, 1991
Complementària
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent