DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT II Codi 12152217
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BATISTA VILADRICH, ANTONI MARIA CLARET
Adreça electrònica antonibatista@urv.cat
Professors/es
BATISTA VILADRICH, ANTONI MARIA CLARET
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén capacitar els futurs periodistes per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte, en els àmbits polític i social, sobretot. La metodologia se centra en la problemàtica basca, preocupació important dels ciutadans de l’Estat espanyol en les enquestes dels últims anys. També s’estudien casos més llunyans, com Palestina i Irlanda. Amb projecció al problema més actual d’aquest tipus, com és el de la violència d’arrel islamista. Com a conflicte social, es proposa el tema del món de la droga i les drogodependències, fenòmens que són més o menys comuns als hàbitats en els quals ens movem. L’assignatura planteja coneixement d’aquestes realitats, maneres d’analitzar-les acadèmicament i formes de tractar-les de manera professional.

Competències
Codi  
A18 Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Capacitar els futurs periodistes per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte, en els àmbits polític i social, sobretot. A18
B2
B6
B13
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Plantejament general Epistemologia. Ètica i deontologia. Guerra i terrorisme. Definicions de terrorisme. Teoria del conflicte en periodisme.
Tema 2. Atemptat selectiu, atemptat indiscriminat, terrorisme de baixa intensitat. Ampliació del concepte terrorisme a l’espai polític.
Tema 3. Irlanda i Palestina. Història, política, periodisme.
Tema 4. Euskal Herria i ETA. Història, política, periodisme.
Tema 5. Metodologia d’anàlisi periodística. Deconstrucció, reconstrucció, construcció.
Tema 6. El tractament de la complexitat. Temps, espai i actors. Política comunicacional de l’esquerra abertzale. Política comunicacional antiterrorista. Llocs comuns del periodisme antiterrorista.
Tema 7. Les fonts, definicions, classificacions.
Fonts policials. Fonts al marge de la llei. Demonització i angelització. Teoria de la polifonia de fonts.
Tema 8. Els gèneres periodístics. El reportatge com a forma idònia del tractament de la complexitat i el conflicte. Història, periodisme i literatura.
Tema 9. El món de les drogues i les drogodependències. Un conflicte social. Arquetips del drogoaddicte. Tractament mediàtic a 10 diaris europeus. Propostes.
Tema 10. El periodisme en els conflictes socials quotidians. El cas de les drogues i altres (delinqüència, cassos polítics, laborals i econòmics).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Assistència a les classes magistrals i participació a les pràctiques, 50% de la nota. Presentació de dos treballs durant el curs, la nota dels quals donarà l'altra 50% de la nota final. Els alumnes que vulguin millorar aquesta nota ho podran fer amb la realització d'un reportatge de final de curs, proposat pel professor en el suport que l'estudiant decideixi -premsa, ràdio, televisió o periodisme digital.


Avaluació no continuada

Examen teòric final sobre les classes, no sobre la bibliografia, i presentació d'un treball en profunditat (20 folis a doble espai) igualment proposat pel professor. Nota al 80% l'examen i 20 % el treball.


Fonts d'informació

Bàsica

Batista, Antoni. “Terror i negligencia. Hipercor i la construcció periodística d’ETA”. Edicions de La Magrana. Barcelona, 1997

Batista, Antoni. “Euskadi sin prejuicios”. Plaza & Janés. Barcelona, 2001

Batista, Antoni. “Voces sobre Euskadi”. “Plaza & Janés”. Barcelona, 2004

Batista, Antoni. “Madariaga. De las armas a la palabra”. RBA. Barcelona, 2008

Borrat, Héctor. “El periódico, actor político”. Gustavo Gili. Barcelona, 1989

DDAA. “Miradas sobre Euskadi”. Alga Política. Irún, 2004

DDAA. “La prensa frente a ETA”. Fundación Miguel Ángel Blanco. Madrid, 1999

DDAA. “Terrorismo, víctimas y medios de comunicación”. Fundación Víctimas del Terrorismo. Madrid, 2003

DDAA. “Los medios de comunicación y el consumo de drogas”. Universidad de Deusto, 2004

Elorza, Antonio (i altres). “La historia de ETA”. Temas de Hoy. Madrid, 2000

Giacopucci, Giovanni. “ETA, historia política de una lucha armada”. Txalaparta. Tafalla, 1994

Gurruchaga, Iñigo. “El modelo irlandés”. Península. Barcelona, 1998

Idoiaga, Petxo, i Ramírez, Txema. “Al filo de la (in)comunicación. Prensa y conflicto vasco”. Fundamentos. Madrid, 2002

Martín-Barbero, Jesús. “De los medios a las mediaciones”. Gustavo Gili. Barcelona, 1991

Segura, Antoni. “Más allá del Islam”. Alianza. Madrid, 2001

Segura, Antoni. “Euskadi. Crònica d’una desesparança”. L’Avenç. Barcelona, 2009. (En castellà, Alianza. Madrid, 2009).

Haberlas, Jürgen. “Conciencia moral y acción comunicativa”. Península. Barcelona, 1996

Rekalde i altres. “11-M. Tres días que engañaron al mundo”. Txalaparta. Tafalla, 2004

Rodrigo, Miquel. “Los medios de comunicación ante el terrorismo”. Icaria. Barcelona, 1991

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent