DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT II: CULTURA Codi 12152218
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BATISTA VILADRICH, ANTONI MARIA CLARET
Adreça electrònica antonibatista@urv.cat
Professors/es
BATISTA VILADRICH, ANTONI MARIA CLARET
Web
Descripció general i informació rellevant El periodisme cultural registra diferents formats, entre ells el molt específic de la crítica. L'assignatura tindrà com a objecte explicar aquestes formes de periodisme i donar metodologia per a saber-les implementar. El periodisme sobre les belles arts és una aventura intel·lectual que pot permetre assolir el periodisme com a gènere literari en ell mateix.

Competències
Codi  
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A18 Capacitat i habilitat per al desenvolupament de les principals tasques periodístiques, desenvolupades a través d’àrees temàtiques, aplicant gèneres i procediments periodístics

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu de l'assignatura és transmetre coneixements i habilitats per a la producció d'informació periodística en l'àmbit de la cultura. Al llarg del curs l'estudiant aprendrà els principals processos de producció periodística en l'àmbit cultural. A7
El curs transmet el coneixement sobre els gèneres culturals en periodisme i guia a l'estudiant per tal que produeixi en qualsevol suport mediàtic (premsa, ràdio, televisió o multimèdia). A18
Es posarà especial èmfasi en el tractament i la metodologia de la crítica artística, com a subgènere molt especial del periodisme cultural, amb entitat pròpia. A18

Continguts
Tema Subtema
1. El concepte de cultura i l’aplicació en la informació cultural
2. El periodisme cultural i els seus gèneres
3. Institucions i indústries culturals
4. Suplements, revistes i programes culturals
5. Periodisme sobre llibres i literatura
6. Informació cultural d’arts escèniques i musicals
7. Crítica literaria, musical, cinematogràfica i d'arts escèniques i plàstiques
8. El periodisme com a gènere literari.
8. La informació en altres formes de la cultura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 0 28
Presentacions / exposicions
15 15 30
Treballs
0 88 88
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura. Així com, el seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individuals i en grup.
Treballs Els treball consisteixien en fer una anàlisi de contingut del tractament cultural. D'altra banda, es fan treballs pràctics (esencialment, reportatges).
Atenció personalitzada Prèvia cita amb el professor mitjançant l'email

Atenció personalitzada
 
Descripció
Per poder fer atenció personalitzada cal concretar cita prèvia amb el professor via email.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a les classes magistrals. 50 %
Presentacions / exposicions Presentació de treballs per part de l'alumne. 25 %
Treballs Realització dels treballs. 25 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Assistència a les classes magistrals i participació a les pràctiques, 50% de la nota. Presentació de treballs durant el curs; la nota dels quals donarà l'altra 50% de la nota final. Els alumnes que vulguin millorar aquesta nota ho podran fer amb la realització d'un reportatge de final de curs, proposat pel professor en el suport que l'estudiant decideixi --premsa, ràdio, televisió o periodisme digital.

Avaluació no continuada

Examen teòric final sobre les classes, no sobre la bibliografia, i presentació d'un treball en profunditat (20.000 caràcters) igualment proposat pel professor. Nota al 70% l'examen i 30 % el treball.


Fonts d'informació

Bàsica



Bibliografia

Arendt, Hannah. “El orgullo de pensar”. Gedisa, Barcelona, 2006

Barthes, Roland. “La aventura semiológica”. Paidós, Barcelona 2009

Bernal, Sebastià, i Chillón, Lluís Albert. “Periodismo informativo de creación”. Mitre, Barcelona, 1985.

Chomsky, Noam. “Estructuras sintácticas”. Siglo XXI, Madrid, 1975

Eco, Umberto. “Tratado de Semiótica General”. Lumen, Barcelona, 1985

Eco, Umberto. “Apocalípticos e integrados”. Lumen, Barcelona, 1985

Eco, Umberto. "Historia de la belleza". Random House Mondadori, Barcelona, 2010

Habermas, Jürgen. “Textos y contextos”. Ariel, Barcelona, 1996

Habermas, Jürgen. “Historia y crítica de la opinión pública”. Gustavo Gili, Barcelona, 1994

Lukács, Georg. "Estética". Grijalbo, Barcelona, 1974

Hauser, Arnold. "Historia social de la literatura y el arte". Guadarrama. 1969

Mattelart, Armand. “La cultura como empresa multinacional”. Era, México DF, 1976

Rivera, Jorge. “El periodismo cultural”. Paidós, Barcelona, 1995

Serrano, Sebastià. “Signes, Llengua i cultura”. Edicions 62, Barcelona, 1980

Lévi-Strauss, Claude. “Mirar, escuchar, leer”. Siruela, Madrid, 1995

Vallejo, MªLuz. “La crítica literaria como género periodístico”. Eunsa, Pamplona, 1993

Weiss, Peter. "La estética de la eesistencia". Hiru, Hondarribia, 1999

 

 

Complementària

Gaziel. “La península inacabada”. Selecta, Barcelona, 1989.

Pla, Josep. “Cròniques parlamentàries”. Destino, Barcelona, 1982

Vázquez Montalbán, Manuel. Obra periodística. Debate, 2010

Xammar, Eugeni. “L’ou de la serp”. Quaderns Crema. Barcelona, 1998

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'avaluació continuada requereix assistir a totes les classe i justificar les absències. Les classes comencen amb puntualitat. Es recomana no matricular-se en altres assignatures que solapin horaris, si es vol seguir l'avaluació continuada. El professor garanteix que també complirà el seu compromís docent i n'assoleix la responsabilitat davant dels alumnes
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent