DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ICONOGRAFIA Codi 12204002
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Francés
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Adreça electrònica emma.liano@urv.cat
Professors/es
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant Los estudios de iconografía pretenden lograr la identificación, lectura e interpretación del mensaje que encierra la obra de arte, sea cual sea su género, con la intención de llegar a conocer su contenido simbólico.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Analitzar la visió diacrònica general de la Història de l’Art Universal.
 A15 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A16 Interpretar les imatges (Coneixements bàsics d’iconografia).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Comprendre la importància del llenguatge simbòlic utilitzat a l’Edat Mitjana
Anàlisi de textos i altres tipus de fonts, en general bàsics, que el permetin accedir al coneixement del símbol en el fenomen artístic
 A15 Comprendre la importància del llenguatge simbòlic utilitzat a l’Edat Mitjana
Anàlisi de textos i altres tipus de fonts, en general bàsics, que el permetin accedir al coneixement del símbol en el fenomen artístic
 A16 Lectura i interpretació del missatge de l’obra d’art, sigui quin sigui el seu gènere, amb la intenció d’arribar a conèixer el seu contingut simbòlic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Lectura i interpretació del missatge que tanca l‘obra d’art sigui quin sigui el seu gènere, amb la intenció d’arribar a conèixer el seu contingut simbòlic
 B4 Anàlisi de textos i altres tipus de fonts, en general bàsics, que permetin accedir al coneixement del símbol en el fenomen artístic
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- INTRODUCCIÓN 1.1.- Arte y comunicación.
1.2.- El concepto de iconografía.
1.3.- El lenguaje de la imagen.
1.4.- Arte y símbolo.
1.5.- Iconografía e iconología.
2.- LA ICONOGRAFÍA 2.1.- Características.
2.2.- Orígenes.
2.3.- Pensamiento y fuentes.
2.3.1.- Fuentes antiguas.
2.3.2.- Fuentes cristianas.
2.3.3.- Otras fuentes.
2.4.- Liturgia, culto, escenificación e Historia del Arte.
2.5.- El color como símbolo.
2.6.- La expresión artística de lo divino.
2.7.- La expresión artística de lo humano.
2.8.- La expresión artística de la naturaleza.
2.9.- La expresión artística de lo fantástico.
2.10.- El espacio.
2.11.- El tiempo.
2.12.- La geometría como símbolo.
3.- EVOLUCIÓN 3.1.- De las fuerzas de la naturaleza a la representación antropomórfica.
3.2.- Época altomedieval.
3.3.- La época del románico.
3.4.- La época del gótico.
3.5.- La época del renacimiento.
3.6.- La época del barroco.
3.7.- El mundo contemporáneo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
40 1 41
Pràctiques de camp/sortides
10 0 10
Treballs
10 0 10
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La profesora introducirá los temas de la asignatura, con el programa, la bibliografía básica. Hace la propuesta de los trabajos de curso con todo tipo de indicaciones que considera pertinentes (distribución de grupos, asignación de temas, formato y metodología y técnica de trabajo, fechas de controles y de entrega, informa sobre las clase prácticas y sobre las diferentes pruebas y su valoración). Insiste en la corrección lingüística y conceptual.
Sessió Magistral Presentación de la asignatura y su planteamiento
Pràctiques de camp/sortides Visita a un monumento u obra de arte relacionado con la asignatura
Treballs realizado por grupos producto de la aplicación práctica de las enseñanzas de clase

Atenció personalitzada
Descripció
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
Pruebas para los alumnos que asistan a un 80% de las clases: una prueba a mitad de curso y otra al final. Para el resto de alumnos, una prueba final. 60%
Altres  

Se valorará especialmente en las preguntas los datos que correspondan a los rasgos específicos de la obra, creadores, tipologías y periodos, la cronología, la autoria y el lugar. También se valorará el uso correcto de la terminología, la capacidad de razonamiento y el conocimiento de datos, y la utilización correcta del lenguaje. Se valorará en los trabajos la adecuación del contenido en el tema propuesto, la utilización de la técnica de trabajo y de la metodología indicadas, la correcta selección de material y bibliografía, el análisis de los mismos, y la utilización correcta del lenguaje y los medios informáticos. Se valorará la participación del alumno en clase y en las actividades que se puedan ir generando.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA QUE SERÁ COMPLETADA EN CLASE:

APÓCRIFOS DEL NUEVO TESTAMENTO, Los.

BIBLIA, La.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

PORTAL, Frederic de.- El simbolismo de los colores, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

SUREDA, Joan / LIAÑO, Emma.- El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Madrid, Encuentro, 1998.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent