Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Analitzar la visió diacrònica general de la Història de l’Art Universal. |
| A15 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A16 |
Interpretar les imatges (Coneixements bàsics d’iconografia). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Comprendre la importància del llenguatge simbòlic utilitzat a l’Edat Mitjana
Anàlisi de textos i altres tipus de fonts, en general bàsics, que el permetin accedir al coneixement del símbol en el fenomen artístic
| | A15 |
Comprendre la importància del llenguatge simbòlic utilitzat a l’Edat Mitjana
Anàlisi de textos i altres tipus de fonts, en general bàsics, que el permetin accedir al coneixement del símbol en el fenomen artístic
| | A16 |
Lectura i interpretació del missatge de l’obra d’art, sigui quin sigui el seu gènere, amb la intenció d’arribar a conèixer el seu contingut simbòlic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Lectura i interpretació del missatge que tanca l‘obra d’art sigui quin sigui el seu gènere, amb la intenció d’arribar a conèixer el seu contingut simbòlic
| | B4 |
Anàlisi de textos i altres tipus de fonts, en general bàsics, que permetin accedir al coneixement del símbol en el fenomen artístic
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- INTRODUCCIÓN |
1.1.- Arte y comunicación.
1.2.- El concepto de iconografía.
1.3.- El lenguaje de la imagen.
1.4.- Arte y símbolo.
1.5.- Iconografía e iconología. |
2.- LA ICONOGRAFÍA |
2.1.- Características.
2.2.- Orígenes.
2.3.- Pensamiento y fuentes.
2.3.1.- Fuentes antiguas.
2.3.2.- Fuentes cristianas.
2.3.3.- Otras fuentes.
2.4.- Liturgia, culto, escenificación e Historia del Arte.
2.5.- El color como símbolo.
2.6.- La expresión artística de lo divino.
2.7.- La expresión artística de lo humano.
2.8.- La expresión artística de la naturaleza.
2.9.- La expresión artística de lo fantástico.
2.10.- El espacio.
2.11.- El tiempo.
2.12.- La geometría como símbolo. |
3.- EVOLUCIÓN |
3.1.- De las fuerzas de la naturaleza a la representación antropomórfica.
3.2.- Época altomedieval.
3.3.- La época del románico.
3.4.- La época del gótico.
3.5.- La época del renacimiento.
3.6.- La época del barroco.
3.7.- El mundo contemporáneo. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
1 |
41 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
10 |
0 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
10 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La profesora introducirá los temas de la asignatura, con el programa, la bibliografía básica. Hace la propuesta de los trabajos de curso con todo tipo de indicaciones que considera pertinentes (distribución de grupos, asignación de temas, formato y metodología y técnica de trabajo, fechas de controles y de entrega, informa sobre las clase prácticas y sobre las diferentes pruebas y su valoración). Insiste en la corrección lingüística y conceptual. |
Sessió Magistral |
Presentación de la asignatura y su planteamiento |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un monumento u obra de arte relacionado con la asignatura |
Treballs |
realizado por grupos producto de la aplicación práctica de las enseñanzas de clase |
Descripció |
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Pruebas para los alumnos que asistan a un 80% de las clases: una prueba a mitad de curso y otra al final. Para el resto de alumnos, una prueba final. |
60% |
Altres |
|
Se valorará especialmente en las preguntas los datos que correspondan a los rasgos específicos de la obra, creadores, tipologías y periodos, la cronología, la autoria y el lugar. También se valorará el uso correcto de la terminología, la capacidad de razonamiento y el conocimiento de datos, y la utilización correcta del lenguaje. Se valorará en los trabajos la adecuación del contenido en el tema propuesto, la utilización de la técnica de trabajo y de la metodología indicadas, la correcta selección de material y bibliografía, el análisis de los mismos, y la utilización correcta del lenguaje y los medios informáticos. Se valorará la participación del alumno en clase y en las actividades que se puedan ir generando. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA QUE SERÁ COMPLETADA EN CLASE: APÓCRIFOS DEL NUEVO TESTAMENTO, Los. BIBLIA, La. GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.). MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986. PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999. PORTAL, Frederic de.- El simbolismo de los colores, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 1999. RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.) SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994. SUREDA, Joan / LIAÑO, Emma.- El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Madrid, Encuentro, 1998. VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|