DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SOCIETAT I CULTURA EN L'ANTIGUITAT Codi 12204004
Ensenyament
Grau en Història
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les primeres societats estatals, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació delpoder polític i religiós en un espai geogràfic determinat: Egipte i el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competències
Codi  
A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
A3 Conèixer i aplicar la didàctica de la història.
A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
A5 Conèixer i analitzar els temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
A10 Conèixer i tenir habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques.
A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua.
A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
A13 Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
A14 Analitzar la visió diacrònica general de la Història de l’Art Universal.
A15 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A16 Interpretar les imatges (Coneixements bàsics d’iconografia).
A17 Conèixer els espais geogràfics regionals i els fonaments de la geografia humana i de la geografia física.
A18 Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràfica i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori.
A19 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials.
A20 Conèixer les teories dels principals pensadors.
A21 Capacitat de reflexió i de raonament crític.
A23 Conèixer i comprendre les relacions ideològiques i estètiques entre la literatura i la societat.
A24 Utilitzar el vocabulari tècnic bàsic per a entendre els processos i estructures de la creació literària i aplicar aquests coneixements a través d’anàlisis crítics argumentats amb propietat oralment i per escrit.
A25 Comprendre la literatura com una experiència cultural i estètica i com a un espai de debat ideològic mitjançant diversos recursos creatius.
A26 Manejar la terminologia bàsica de l’antropologia social i cultural.
A27 Conèixer i comprendre a un nivell elemental els sistemes socials (parentesc, religió i visió del món, política, economia, gènere, art, etc.) i les seves dinàmiques dins de cultures específiques.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història.
B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d’innovació.
B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida.
B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
B7 Sensibilització en temes medioambientals.
C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
C2 Gestionar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
C3 Gestionar la informació i el coneixement.
C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia, de les oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals. A1
A2
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A20
A21
A23
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Distingir política, econòmica i socialment les diferents cultures del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat. A1
A2
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A17
A20
A21
A26
A27
B2
B3
B4
B5
C1
C2
C3
C4
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi històric: fonts escrites, numismàtica i arqueologia. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A21
A26
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Reconèixer els esquemes cronològics aplicats a la Història Antiga A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A21
A26
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Conèixer l'origen de l'escriptura i la seva importància en el desenvolupament econòmic i polític de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient A1
A2
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A21
A23
A26
A27
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Conèixer l'evolució i organització política de les societats del Mediterrani oriental d'Egipte i del Proper Orient A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A20
A21
A23
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Analitzar la vinculació de la religió i el poder a les societats antigues A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A20
A21
A23
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques dins dels paisatges de l'antiguitat A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A21
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
C1
C2
C3
C4
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues A1
A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A23
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Relacionar els sistemes jurídics de les societats antigues A2
A3
A6
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A20
A21
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
1.3.- Egeu
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. 2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Origens de les societats complexes: Egipte, Proper Orient, Mediterrània Oriental 3.1.- Religió i poder
3.2.- Economia. Relacions entre pobles i formes d'intercanvi
3.3.- El naixement de les escriptures
4.- Les formes estatals 4.1.- Els imperialismes:
4.1.1.- Mesopotàmia. De Sumer a Assur
4.1.2.- Egipte
4.1.3.- Elshitites
4.2.- Creta
5.- Les societats del món antic 5.1.- Classe
5.2.- Gènere
5.3.- Legislació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
34 34 68
Pràctiques externes (de camp/sortides)
14 28 42
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 6 12
Esdeveniments científics i/o divulgatius
4 4 8
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es durà a terme el primer dia de classe magistral i constarà de l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Sessió Magistral Classes teòriques presencials.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos i mapes geopolítics.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència i participació a esdeveniments relacionats amb el temari. Anàlisi de documentals relacionats amb el temari

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà l'assistència i participació 5 %
Pràctiques externes (de camp/sortides) Treball de pràctiques 15 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de mapes geopolítics (10 %) i anàlisis de textos (10 %). 20 %
Esdeveniments científics i/o divulgatius Treball relacionat amb els esdeveniments científics o divulgatius 10 %
Proves de Desenvolupament Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes.


Fonts d'informació

Bàsica

 

AMOURETTI, M.C.; RUZE, F. (1986): El mundo griego antiguo. Akal.

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

DESROCHES, CH. (1999): La mujer en tiempos de los faraones, Ed. Complutense, Madrid

KUHRT, A. (2000): , I El Oriente Próximo en la Antigüedad (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica. Barcelona

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

PADRÓ, J. (1996): Historia del Egipto faraónico, Ed. Alianza, Madrid.

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Complementària

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/
www.thebritishmuseum.ac.uk

Recomanacions