DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT Codi 12204004
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les primeres societats estatals, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació delpoder polític i religiós en un espai geogràfic determinat: Egipte i el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A10 Conèixer i tenir habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A16 Interpretar les imatges (Coneixements bàsics d’iconografia).
 A18 Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràfica i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori.
 A19 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials.
 A27 Conèixer i comprendre a un nivell elemental els sistemes socials (parentesc, religió i visió del món, política, economia, gènere, art, etc.) i les seves dinàmiques dins de cultures específiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B7 Sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat
Conèixer l'evolució i organització política i social de les comunitats del Mediterrani oriental d'Egipte i del Proper Orient durant l’antiguitat
Comprendre la vinculació de religió i poder a les societats antigues
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
 A2 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
 A6 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
 A9 Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat
 A10 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
 A12 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
 A16 Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat
Comprendre la vinculació de religió i poder a les societats antigues
 A18 Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu
 A19 Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
 A27 Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Comprendre la vinculació de religió i poder a les societats antigues
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
 B4 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
 B7 Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
1.3.- Egeu
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. 2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Origens de les societats complexes: Egipte, Proper Orient, Mediterrània Oriental 3.1.- Religió i poder
3.2.- Economia. Relacions entre pobles i formes d'intercanvi
3.3.- El naixement de les escriptures
4.- Les formes estatals 4.1.- Els imperialismes:
4.1.1.- Mesopotàmia. De Sumer a Assur
4.1.2.- Egipte
4.1.3.- Elshitites
4.2.- Creta
5.- Les societats del món antic 5.1.- Classe
5.2.- Gènere
5.3.- Legislació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
34 1 35
Pràctiques de camp/sortides
4 2 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 1 7
Esdeveniments científics i/o divulgatius
0 1 1
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de desenvolupament
4 2 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es durà a terme el primer dia de classe magistral i constarà de l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Sessió Magistral Classes teòriques presencials.
Pràctiques de camp/sortides Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos i mapes geopolítics.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència i participació a esdeveniments relacionats amb el temari. Anàlisi de documentals relacionats amb el temari

Atenció personalitzada
Descripció
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
S'avaluarà l'assistència i participació 5 %
Pràctiques de camp/sortides
Treball de pràctiques 15 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Anàlisi de mapes geopolítics (10 %) i anàlisis de textos (10 %). 20 %
Esdeveniments científics i/o divulgatius
Treball relacionat amb els esdeveniments científics o divulgatius 10 %
Proves de desenvolupament
Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes.


Fonts d'informació

Bàsica

 

AMOURETTI, M.C.; RUZE, F. (1986): El mundo griego antiguo. Akal.

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

DESROCHES, CH. (1999): La mujer en tiempos de los faraones, Ed. Complutense, Madrid

KUHRT, A. (2000): , I El Oriente Próximo en la Antigüedad (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica. Barcelona

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

PADRÓ, J. (1996): Historia del Egipto faraónico, Ed. Alianza, Madrid.

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Complementària

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/
www.thebritishmuseum.ac.uk

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent