Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los |
| A12 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic |
| A16 |
Interpretar les imatges (coneixements bàsics d’iconografia) |
| A18 |
Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràficament i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori |
| A19 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials |
| A27 |
Conèixer i comprendre a un nivell elemental els sistemes socials (parentesc, religió i visió del món, política, economia, gènere, art, etc.) i les seves dinàmiques dins de cultures específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani Oriental i del Pròxim Orient durant l'antiguitat
Conèixer l'evolució i l'organització política i social de les comunitats del Mediterrani Oriental, Egipte i el Pròxim Orient durant l’antiguitat
Comprendre la vinculació entre religió i poder en les societats antigues
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics del Mediterrani, el Pròxim Orient i l'Orient Mitjà
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere en les societats antigues
| | A2 |
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
| | A6 |
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
| | A9 |
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani Oriental i del Pròxim Orient durant l'antiguitat
| | A10 |
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
| | A12 |
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani Oriental i del Pròxim Orient durant l'antiguitat
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics del Mediterrani, el Pròxim Orient i l'Orient Mitjà
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere en les societats antigues
Entendre el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
| | A16 |
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani Oriental i del Pròxim Orient durant l'antiguitat
Comprendre la vinculació de religió i poder en les societats antigues
| | A18 |
Conèixer la geografia del Pròxim Orient, Egipte i el mar Egeu
| | A19 |
Conèixer la geografia del Pròxim Orient, Egipte i el mar Egeu
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics del Mediterrani, el Pròxim Orient i l'Orient Mitjà
| | A27 |
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Comprendre la vinculació de religió i poder en les societats antigues
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere en les societats antigues
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere en les societats antigues
| | B4 |
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere en les societats antigues
| | B7 |
Conèixer la geografia del Pròxim Orient, Egipte i el mar Egeu
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics del Mediterrani, el Pròxim Orient i l'Orient Mitjà
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. |
1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
1.3.- Egeu |
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. |
2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia |
3.- Origens de les societats complexes: Egipte, Proper Orient, Mediterrània Oriental |
3.1.- Religió i poder
3.2.- Economia. Relacions entre pobles i formes d'intercanvi
3.3.- El naixement de les escriptures |
4.- Les formes estatals |
4.1.- Els imperialismes:
4.1.1.- Mesopotàmia. De Sumer a Assur
4.1.2.- Egipte
4.1.3.- Elshitites
4.2.- Creta |
5.- Les societats del món antic |
5.1.- Classe
5.2.- Gènere
5.3.- Legislació |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
10 |
20 |
|
Proves de desenvolupament |
A1 | A2 | A6 | A9 | A10 | A12 | A16 | A18 | A19 | A27 | B3 | B4 | |
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es durà a terme el primer dia de classe magistral i constarà de l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques presencials. |
Pràctiques de camp/sortides |
Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos i mapes geopolítics. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistència i participació a esdeveniments relacionats amb el temari. Anàlisi de documentals relacionats amb el temari |
Descripció |
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluarà l'assistència i participació |
5 % |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Treball de pràctiques |
15 % |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Anàlisi de mapes geopolítics (10 %) i anàlisis de textos (10 %). |
20 % |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Treball relacionat amb els esdeveniments científics o divulgatius |
10 % |
Proves de desenvolupament |
A1 | A2 | A6 | A9 | A10 | A12 | A16 | A18 | A19 | A27 | B3 | B4 |
|
Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes. |
Bàsica |
|
AMOURETTI, M.C.; RUZE, F. (1986): El mundo griego antiguo. Akal.
BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.
BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.
COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.
DESROCHES, CH. (1999): La mujer en tiempos de los faraones, Ed. Complutense, Madrid
KUHRT, A. (2000): , I El Oriente Próximo en la Antigüedad (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona
KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona
LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica. Barcelona
MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.
PADRÓ, J. (1996): Historia del Egipto faraónico, Ed. Alianza, Madrid.
ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris. |
Complementària |
|
http://www.egyptianmuseum.gov.eg/
www.louvre.fr/ www.thebritishmuseum.ac.uk
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|