DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT Codi 12204004
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les primeres societats estatals, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació delpoder polític i religiós en un espai geogràfic determinat: Egipte i el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Exposa de forma escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat, centrada en les organitzacions socials i les seves manifestacions culturals amb la finalitat que pugui contextualizar la posterior formació en història i matèries afins que ofereix la carrera
 A9 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat, centrada en les organitzacions socials i les seves manifestacions culturals amb la finalitat que pugui contextualizar la posterior formació en història i matèries afins que ofereix la carrera
Exposa de forma escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s'interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B3 Reconeix les limitacions i els punts dèbils dels seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B6 Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. 2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Origens de les societats complexes: Egipte, Proper Orient, Mediterrània Oriental 3.1.- Religió i poder
3.2.- Economia. Relacions entre pobles i formes d'intercanvi
3.3.- El naixement de les escriptures
4.- Les formes estatals 4.1.- Els imperialismes:
4.1.1.- Mesopotàmia. De Sumer a Assur
4.1.2.- Egipte
4.1.3.- Els hitites
5.- Les societats del món antic 5.1.- Classe
5.2.- Gènere
5.3.- Legislació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A2
A9
36 60 96
Pràctiques de camp/sortides
A9
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A9
B3
B4
5 6 11
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A9
2 2 4
Atenció personalitzada
B3
4 10 14
 
Proves de desenvolupament
A2
A9
B3
B4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es durà a terme el primer dia de classe magistral i constarà de l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Sessió Magistral Classes teòriques presencials.
Pràctiques de camp/sortides Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos, imatges i mapes geopolítics.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència i participació a esdeveniments relacionats amb el temari. Anàlisi de documentals relacionats amb el temari
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A9
S'avaluarà l'assistència i participació 5 %
Pràctiques de camp/sortides
A9
Treball de pràctiques 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A9
B3
B4
Anàlisi de mapes geopolítics (10 %) i anàlisis de textos (10 %). 20 %
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A9
Treball relacionat amb els esdeveniments científics o divulgatius 5 %
Proves de desenvolupament
A2
A9
B3
B4
Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals 50 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes.

A la segona convocatòria s´apliquen els mateixos criteris d´avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica

 

 

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

CASTELLANOS, C., GASSÓ, J., SERRANO, A. (2006): La història de Sinuhè i altres contes, Pagès ed., Lleida.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

DESROCHES, CH. (1999): La mujer en tiempos de los faraones, Ed. Complutense, Madrid.

GRIMAL, N. (2004): Historia del Antiguo Egipto, Akal, Ed., Madrid.

KUHRT, A. (2000): , I El Oriente Próximo en la Antigüedad (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica, Barcelona.

MORENO, J.C. (2004): Egipto en el Imperio Antiguo (2650-2150 a.C.).Ed. Bellaterra, Barcelona.

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

PADRÓ, J. (1996): Historia del Egipto faraónico, Ed. Alianza, Madrid.

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Complementària

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/
www.thebritishmuseum.ac.uk

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA ANTIGA/12204104
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204202
PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA/12204224
HISTÒRIA I ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204257


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent