DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) SOCIEDAD Y CULTURA EN LA EDAD MEDIA Código 12204005
Titulación
Grado de Historia
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Primero Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BONET DONATO, MARIA
Correo-e maria.bonet@urv.cat
Profesores/as
BONET DONATO, MARIA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura introdueix als alumnes en els aspectes més destacats de les formacions socials de l’edat mitjana, així com les seves manifestacions culturals per tal que l’alumne tingui la formació bàsica del període per tal de fixar els coneixements posteriors que aporta el grau d’història. Es tracta d’una introducció al període que prepondera el coneixement de les estructures de llarga durada, com són les socials o culturals acompanyades del coneixement de l’estructura econòmica. Concretament, en aquesta matèria l’alumne establirà el coneixement dels grans processos socials de manera general i aprendra a valorar les diferents expressions culturals – artístiques, literàries, intel•lectuals i populars – com a font principal per a la introducció a la societat medieval.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensamiento analítico, crítico, lógico y creativo demostrando dotes de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B7 Sensibilización en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Introducir algunos de los temas del debate historiográfico, ya que permite realizar una aproximación a la complejidad de la historiografía y descubrir tópicos del pensamiento histórico
 A2 Analizar las causas y consecuencias de las principales fórmulas organizativas sociales
 A4 Introducir algunos de los temas del debate historiográfico, ya que permite realizar una aproximación a la complejidad de la historiografía y descubrir tópicos del pensamiento histórico
 A5 Relacionar los sistemas socioeconómicos medievales con las expresiones culturales y las relaciones de poder o su fortalecimiento mediante fórmulas ideológicas
 A9 Relacionar los sistemas socioeconómicos medievales con las expresiones culturales y las relaciones de poder o su fortalecimiento mediante fórmulas ideológicas
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Poner en práctica de forma disciplinada los enfoques, métodos y experiencias que propone el profesor
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
 B4 Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo.
 B6 ?Redacta documentos con el formato, el contenido, la estructura, la corrección lingüística y el registro adecuados, e ilustra los conceptos utilizando correctamente las convenciones (formados, títulos, pies, leyendas...)
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1.- De l’imperi romà a l’edat mitjana -Problemes en torn a la transició
-El baix imperi romà: transformacions polítiques, econòmiques i canvis socials
–Els trets distintius de les societats de l'antiguitat tardana

TEMA 2.- Les migracions germàniques i l'imperi romà oriental - Migracions o "invasions": dinàmiques militars i d'assentament
- La consolidació de l'Imperi romà oriental: reorganització fins a l'època justinianea, les fites de Justinià, i els elements definitoris de las societats orientals
- Els regnes bàrbars

TEMA 3.- La cultura i l'Església al món tardoantic -El primer cristianisme, les persecucions, i la consolidació de les estructures eclesials -monacat, església romana, patriarcat de Constantinoble-
- Les controversies religioses i la definición de les ortodòxies
-La conversió dels pobles germànics
-Importància de l’Església
-Les grans figures intel.lectuals
TEMA 4.- El món islàmic dels primers segles i el desenvolupament de l'imperi bizantí - L'Àrabia preislàmica i la figura de Mahoma
- Aspectes principals de la religió islàmica: orígens i evolució
-Les conquestes, fórmules d'ocupació i relació dels conqueridors amb els territoris ocupats
-Aspectes de la cultura islàmica
-Característiques de Bizanci, les reformes del segle VII i conseqüències
-La discussió en torn al culte de les imatges
TEMA 5.- El món carolingi: els canvis socials i culturals - El marc polític i institucional de l'imperi carolingi
- La societat i economia carolíngia: les "villae" i el debat entorn a la tesi de H. Pirenne
- El renaixement carolingi i els renaixements
TEMA 6.- El feudalisme institucional i el feudalisme com a sistema socioeconòmic -Les relacions feudo-vassallàtiques i les principals evolucions
-El debat sobre el feudalisme com a sistema socioeconòmic. De l'anàlisi revisionista a les innovacions en el materialisme històric
-El paper de l’Església: moviments de pau i treva de Déu
-Les imatges sobre la societat feudal: divisió trifuncional i el mite del cavaller
TEMA 7.- Transformacions socieconòmiques i creixement en el medi rural a la plena edat mitjana (segles X-XIII) -El creixement de la població, els canvis en el clima, la tecnologia, els conreus i en els rendiments agraris
-Les colonitzacions agràries i les noves modalitats d’organització del poblament
-Evolució del règim de propietat, de les relacions de dependència i la transformació de la renda feudal
TEMA 8.- Diversificació i expansió del feudalisme a la plenitud medieval -Característiques bàsiques sobre la consolidació de les monarquies feudals i l'expansió territorial del món feudal: croades, la conquesta a la Península Ibèrica i a l'Est d'Alemanya
-El renaixement urbà: el desenvolupament de la vida urbana: les teories entorn de la reactivació de les ciutats
-Les estructures urbanes i els nous grups socials. L'activitat artesanal
-El renaixement comercial: rutes, mercats, técniques mercantils i fires
TEMA 9.- El renaixement cultural, la renovació de la espiritualitat i del pensament a la plena edat mitjana -Aspectes generals del renaixement intel•lectual i artístic del segle XII. Pensament laic, les universitats, del romànic a l’eclosió del gòtic i la literatura èpica o poesia goliàrdica
-Reformes i renovació del monacat: del Cister als mendicants
-Els moviments heterodoxos o “herètics” i la seva repressió
-Les fites de l’escolàstica
-Les noves concepcions sobre la societat i la política
TEMA 10.- Els canvis socials des de la crisi demogràfica del segle XIV i el desenvolupament del capitalisme mercantil -El debat historiogràfic entorn a la crisi medieval: el corrent malthusià, els detractors i la discussió actual sobre l’abast real de la crisi
-La Pesta Negra i les conseqüències en el medi agrari i en la vida urbana
-Conflictes socials rurals i la ciutat
-La guerra: element agreujant o de creixement
-De les manifestacions crítiques a la recuperació dels segle XV: la nova realitat rural, les societats urbanes i la consolidació del comerç de llarga distància
-Els canvis socials baixmedievals a la Península Ibèrica
TEMA 11.- Espiritualitat i el pensament a la baixa edat mitjana -L’evolució de la teoria del coneixement i els orígens de la ciència moderna
-La secularització de la teoria política
-Les noves concepcions entorn a la societat
-Els canvis en les mentalitats
-El renaixement artístic

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
A4
1 0 1
Sesión magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
45 70 115
Seminarios
A1
A2
A4
B1
B4
B6
6 0 6
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A4
A5
A9
B1
B3
B6
14 0 14
Trabajos
A1
A4
A5
A9
B1
B3
B4
1 9 10
Atención personalizada
B1
B4
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
B7
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar.
Sesión magistral Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent, comunicat pel professor i/o penjat al Moodle
Seminarios Comentari amb els alumnes d'algunes de les lectures propossades o del material per a preparar els treballs sobre textos literaris com a fonts històriques
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Comentari de text i activitats introductòries als textos literaris sobre els que es faran els treballs.
Trabajos Activitat d'identificar, descriure i interpretar una vil.la o ciutat medieval: espais, llenguatges artístics i funcions
Atención personalizada Resoldre els dubtes i problemes de comprensió

Atención personalizada
descripción
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques. En les hores de seminari es treballaran les lectures obligatòries, per comprovar-ne el seguiment i la integració al coneixement de l'assignatura.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
proves de desenvolupament: teoria i textos 80%
Seminarios
A1
A2
A4
B1
B4
B6
Participació, però en cas de no participar la valoració d'això es farà amb el seguiment de les lectures 5%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A4
A5
A9
B1
B3
B6
Lectures obligatòries, que es farà una prova pràctica per a comprovar-ne l'assoliment 7,5%
Trabajos
A1
A4
A5
A9
B1
B3
B4
Activitat d'identificar, descriure i interpretar una vil.la o ciutat medieval: espais, llenguatges artístics i funcions. La primera és l'opció obligatòria per l'avaluació continuada. En el seu defecte es farà un treball sobre un text literari on l'alumne haurà d'analitzar les característiques d'algun personatge com a personificació d'estament social o d'altres condiciones com el génere 7,5 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria és una prova total. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fuentes de información

Básica BARBERO, A.- VIGIL, M, La formación del feudalismo en la Península Ibérica, 1978, Barcelona
BROWN, P., El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid
FINLEY, M.I., Estudios sobre historia antigua, 1981, Madrid
ISLA, A., La Europa de los carolingios, 1993, Madrid
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas, 1992, Madrid
MAZZARINO, S, El fin del mundo antiguo, 1961, México
Mc. CORNICK, Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona
OSTROGORSKY, G, Historia del estado bizantino, 1984, Madrid
VASILIEV, A.H, El Imperio Bizantino, 1963, Barcelona
VV.AA, La transición del feudalismo al capitalismo, 1975, Madrid
BLOCH, M., La sociedad feudal, 1958, Mèxic
CIPOLLA, C.M, Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona
DOBB, M, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, 1971, Madrid
DUBY, G., Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval, 1968, Barcelona
DUBY, G., Hommes et structures au Moyen Âge, 1973, Paris
García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid
HEERS, J., Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, 1968, Barcelona
HILTON, R., Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona
HUIZINGA, J., El otoño de la Edad Media, 1971, Madrid
Ladero, M.A., Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona
LE GOFF, J., La bolsa y la vida, 1987, Barcelona
LÓPER, R, S., La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona
MITRE, E., Introducción a la historia de la Edad Media europea, 1976, Madrid
MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid
ROMANO, T. TENENTI, A., Los fundamentos del mundo moderno, 1971, Madrid
BOIS, G., La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València
HERLIHY, D., The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge
MONSALVO, J.M., Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid
PAUL, J., Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid
VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid
VALDEÓN, J.,, El feudalismo, 1987, Madrid
ZIEGLER, Ph., The Black Death, 2000, Anglaterra
, , ,
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750, 2009, Valencia
, , ,

Complementária

Recomendaciones


 
Otros comentarios
L'alumne ha de fer les lectures obligatòries per cada tema per completar les classes magistrals i preparar la prova pràctica, però també reflectir-jo en la teòrica. No es pot aporvar sense fer les lectures obligatòries, penjades normalment al Moodle
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.