DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA Codi 12204005
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BONET DONATO, MARIA
Adreça electrònica maria.bonet@urv.cat
Professors/es
BONET DONATO, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura introdueix als alumnes en els aspectes més destacats de les formacions socials de l’edat mitjana, així com les seves manifestacions culturals per tal que l’alumne tingui la formació bàsica del període per a fixar els coneixements posteriors que aporta el grau d’història. Es tracta d’una introducció al període que prepondera el coneixement de les estructures de llarga durada, com són les socials o culturals acompanyades del coneixement de l’estructura econòmica. Concretament, en aquesta matèria l’alumne establirà el coneixement dels grans processos socials de manera general i aprendra a valorar les diferents expressions culturals – artístiques, literàries, intel•lectuals i populars – com a font principal per a la introducció a la societat medieval.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat, centrada en les organitzacions socials i les seves manifestacions culturals amb la finalitat que pugui contextualizar la posterior formació en història i matèries afins que ofereix la carrera
 A2 Exposa de forma escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs
 A4 Utilitza informació i especialment de caràcter bibliogràfic
 A5 Exposa de forma escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs
 A9 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat, centrada en les organitzacions socials i les seves manifestacions culturals amb la finalitat que pugui contextualizar la posterior formació en història i matèries afins que ofereix la carrera
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, els mètodes i les experiències que proposa el professor
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B6 Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- De l’imperi romà a l’edat mitjana -Problemes en torn a la transició
-El baix imperi romà: transformacions polítiques, econòmiques i canvis socials
–Els trets distintius de les societats de l'antiguitat tardana

TEMA 2.- Les migracions germàniques i l'imperi romà oriental - Migracions o "invasions": dinàmiques militars i d'assentament
- La consolidació de l'Imperi romà oriental: reorganització fins a l'època justinianea, les fites de Justinià, i els elements definitoris de las societats orientals
- Els regnes bàrbars

TEMA 3.- La cultura i l'Església al món tardoantic -El primer cristianisme, les persecucions, i la consolidació de les estructures eclesials -monacat, església romana, patriarcat de Constantinoble-
- Les controversies religioses i la definición de les ortodòxies
-La conversió dels pobles germànics
-Importància de l’Església
-Les grans figures intel.lectuals
TEMA 4.- El món islàmic dels primers segles i el desenvolupament de l'imperi bizantí - L'Àrabia preislàmica i la figura de Mahoma
- Aspectes principals de la religió islàmica: orígens i evolució
-Les conquestes, fórmules d'ocupació i relació dels conqueridors amb els territoris ocupats
-Aspectes de la cultura islàmica
-Característiques de Bizanci, les reformes del segle VII i conseqüències
-La discussió en torn al culte de les imatges
TEMA 5.- El món carolingi: els canvis socials i culturals - El marc polític i institucional de l'imperi carolingi
- La societat i economia carolíngia: les "villae" i el debat entorn a la tesi de H. Pirenne
- El renaixement carolingi i els renaixements
TEMA 6.- El feudalisme institucional i el feudalisme com a sistema socioeconòmic -Les relacions feudo-vassallàtiques i les principals evolucions
-El debat sobre el feudalisme com a sistema socioeconòmic. De l'anàlisi revisionista a les innovacions en el materialisme històric
-El paper de l’Església: moviments de pau i treva de Déu
-Les imatges sobre la societat feudal: divisió trifuncional i el mite del cavaller
TEMA 7.- Transformacions socieconòmiques i creixement en el medi rural a la plena edat mitjana (segles X-XIII) -El creixement de la població, els canvis en el clima, la tecnologia, els conreus i en els rendiments agraris
-Les colonitzacions agràries i les noves modalitats d’organització del poblament
-Evolució del règim de propietat, de les relacions de dependència i la transformació de la renda feudal
TEMA 8.- Diversificació i expansió del feudalisme a la plenitud medieval -Característiques bàsiques sobre la consolidació de les monarquies feudals i l'expansió territorial del món feudal: croades, la conquesta a la Península Ibèrica i a l'Est d'Alemanya
-El renaixement urbà: el desenvolupament de la vida urbana: les teories entorn de la reactivació de les ciutats
-Les estructures urbanes i els nous grups socials. L'activitat artesanal
-El renaixement comercial: rutes, mercats, técniques mercantils i fires
TEMA 9.- El renaixement cultural, la renovació de la espiritualitat i del pensament a la plena edat mitjana -Aspectes generals del renaixement intel•lectual i artístic del segle XII. Pensament laic, les universitats, del romànic a l’eclosió del gòtic i la literatura èpica o poesia goliàrdica
-Reformes i renovació del monacat: del Cister als mendicants
-Els moviments heterodoxos o “herètics” i la seva repressió
-Les fites de l’escolàstica
-Les noves concepcions sobre la societat i la política
TEMA 10.- Els canvis socials des de la crisi demogràfica del segle XIV i el desenvolupament del capitalisme mercantil -El debat historiogràfic entorn a la crisi medieval: el corrent malthusià, els detractors i la discussió actual sobre l’abast real de la crisi
-La Pesta Negra i les conseqüències en el medi agrari i en la vida urbana
-Conflictes socials rurals i la ciutat
-La guerra: element agreujant o de creixement
-De les manifestacions crítiques a la recuperació dels segle XV: la nova realitat rural, les societats urbanes i la consolidació del comerç de llarga distància
-Els canvis socials baixmedievals a la Península Ibèrica
TEMA 11.- Espiritualitat i el pensament a la baixa edat mitjana -L’evolució de la teoria del coneixement i els orígens de la ciència moderna
-La secularització de la teoria política
-Les noves concepcions entorn a la societat
-Els canvis en les mentalitats
-El renaixement artístic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A4
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
40.5 60 100.5
Seminaris
A1
A2
A4
B1
B4
B6
6 30 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A9
B1
B3
B6
12 0 12
Atenció personalitzada
B1
B4
0.15 0 0.15
 
Proves objectives de tipus test
A1
B1
B6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar.
Sessió Magistral Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent, comunicat pel professor i/o penjat al Moodle
Seminaris Comentari amb els alumnes d'algunes de les lectures propossades o del material per a preparar els treballs sobre textos literaris com a fonts històriques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de text i activitats introductòries als textos literaris sobre els que es faran els treballs.
Atenció personalitzada Resoldre els dubtes i problemes de comprensió

Atenció personalitzada
Descripció
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques. En les hores de seminari es treballaran les lectures obligatòries, per comprovar-ne el seguiment i la integració al coneixement de l'assignatura. La professora atendrà els dubtes i altres incidències dels alumnes en horari d'atenció als alumnes al despatx de professora. El correu electrònic es reserva per les comunicacions professora-alumne, i si cal per atendre la resposta dels alumnes. No es podrà utilitzar un correu electrònic que no sigui de la URV ni tampoc per comunicar incidències.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
proves de desenvolupament: teoria i textos 75%
Seminaris
A1
A2
A4
B1
B4
B6
Participació, però en cas de no participar la valoració d'això es farà amb el seguiment de les lectures 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A9
B1
B3
B6
Lectures obligatòries, que es farà una prova pràctica per a comprovar-ne l'assoliment 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria l'alumne realitzarà una prova única amb atenció als continguts de l'assignatura, a les lectures i als textos. Per tant, en la prova única es fa atenció a la teoria i a la pràctica. Es correspon al 100% de la qualificació de la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica VALDEÓN, J.,, El feudalismo, 1987, Madrid
BARBERO, A.- VIGIL, M, La formación del feudalismo en la Península Ibérica, 1978, Barcelona
BROWN, P., El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid
FINLEY, M.I., Estudios sobre historia antigua, 1981, Madrid
ISLA, A., La Europa de los carolingios, 1993, Madrid
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas, 1992, Madrid
MAZZARINO, S, El fin del mundo antiguo, 1961, México
Mc. CORNICK, Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona
OSTROGORSKY, G, Historia del estado bizantino, 1984, Madrid
VASILIEV, A.H, El Imperio Bizantino, 1963, Barcelona
VV.AA, La transición del feudalismo al capitalismo, 1975, Madrid
BLOCH, M., La sociedad feudal, 1958, Mèxic
CIPOLLA, C.M, Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona
DOBB, M, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, 1971, Madrid
DUBY, G., Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval, 1968, Barcelona
DUBY, G., Hommes et structures au Moyen Âge, 1973, Paris
García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid
HEERS, J., Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, 1968, Barcelona
HILTON, R., Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona
HUIZINGA, J., El otoño de la Edad Media, 1971, Madrid
Ladero, M.A., Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona
LE GOFF, J., La bolsa y la vida, 1987, Barcelona
LÓPER, R, S., La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona
MITRE, E., Introducción a la historia de la Edad Media europea, 1976, Madrid
ROMANO, T. TENENTI, A., Los fundamentos del mundo moderno, 1971, Madrid
ZIEGLER, Ph., The Black Death, 2000, Anglaterra
BOIS, G., La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València
HERLIHY, D., The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge
MONSALVO, J.M., Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid
PAUL, J., Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid
VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750, 2009, Valencia
MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid
CAMERON, A.,, El mundo en la Antigüedad Tardía (395-600), 1998, Barcelona
, , ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent