Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats.
| | A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de la història amb els seus antecedents i conseqüències.
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal.
| | A7 |
Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1.- De l’imperi romà a l’edat mitjana |
Problemes en torn a la transició.
El baix imperi romà: transformacions polítiques, econòmiques i canvis socials.
Els trets distintius de les societats de l'antiguitat tardana.
|
TEMA 2.- Les migracions germàniques i l'imperi romà oriental |
Migracions i "invasions" dinàmiques militars i d'assentament
La consolidació de l'Imperi romà oriental: reorganització fins a l'època justinianea, les fites de Justinià, i els elements definitoris de las societats orientals
Els regnes bàrbars
|
TEMA 3.- La cultura i l'Església al món tardoantic |
El primer cristianisme, les persecucions, i la consolidació de les estructures eclesials -monacat, església romana, patriarcat de Constantinoble-
Les controvèrsies religioses i la definició de les ortodòxies
La conversió dels pobles germànics
Importància de l’Església
Les grans figures intel.lectuals
|
TEMA 4.- El món islàmic dels primers segles i el desenvolupament de l'imperi bizantí |
L'Àrabia preislàmica i la figura de Mahoma
Aspectes principals de la religió islàmica: orígens i evolució
Les conquestes, fórmules d'ocupació i relació dels conqueridors amb els territoris ocupats
Aspectes de la cultura islàmica
Característiques de Bizanci, les reformes del segle VII i conseqüències
La discussió en torn al culte de les imatges
|
TEMA 5.- El món carolingi: els canvis socials i culturals |
El marc polític i institucional de l'imperi carolingi
La societat i economia carolíngia: les "villae"; i el debat entorn a la tesi de H. Pirenne
El renaixement carolingi i els renaixements
|
TEMA 6.- El feudalisme institucional i el feudalisme com a sistema socioeconòmic |
Les relacions feudo-vassallàtiques i les principals evolucions
El debat sobre el feudalisme com a sistema socioeconòmic. De l'anàlisi revisionista a les innovacions en el materialisme històric
El paper de l’Església: moviments de pau i treva de Déu
Les imatges sobre la societat feudal: divisió trifuncional i el mite del cavaller
|
TEMA 7.- Transformacions socieconòmiques i creixement en el medi rural a la plena edat mitjana (segles X-XIII) |
El creixement de la població, els canvis en el clima, la tecnologia, els conreus i en els rendiments agraris
-Les colonitzacions agràries i les noves modalitats d’organització del poblament
-Evolució del règim de propietat, de les relacions de dependència i la transformació de la renda feudal
|
TEMA 8.- Diversificació i expansió del feudalisme a la plenitud medieval |
Característiques bàsiques sobre la consolidació de les monarquies feudals i l'expansió territorial del món feudal: croades, la conquesta a la Península Ibèrica i a l'Est d'Alemanya
El renaixement urbà: el desenvolupament de la vida urbana: les teories entorn de la reactivació de les ciutats
Les estructures urbanes i els nous grups socials. L'activitat artesanal
El renaixement comercial: rutes, mercats, tècniques mercantils i fires
|
TEMA 9.- El renaixement cultural, la renovació de la espiritualitat i del pensament a la plena edat mitjana |
Aspectes generals del renaixement intel•lectual i artístic del segle XII. Pensament laic, les universitats, del romànic a l’eclosió del gòtic i la literatura èpica o poesia goliàrdica
Reformes i renovació del monacat: del Cister als mendicants
Els moviments heterodoxos o “herètics” i la seva repressió
Les fites de l’escolàstica
Les noves concepcions sobre la societat i la política
|
TEMA 10.- Els canvis socials des de la crisi demogràfica del segle XIV i el desenvolupament del capitalisme mercantil |
El debat historiogràfic entorn a la crisi medieval: el corrent malthusià, els detractors i la discussió actual sobre l’abast real de la crisi
La Pesta Negra i les conseqüències en el medi agrari i en la vida urbana
Conflictes socials rurals i la ciutat
La guerra: element agreujant o de creixement
De les manifestacions crítiques a la recuperació dels segle XV: la nova realitat rural, les societats urbanes i la consolidació del comerç de llarga distància
Els canvis socials baixmedievals a la Península Ibèrica
|
TEMA 11.- Espiritualitat i el pensament a la baixa edat mitjana |
L’evolució de la teoria del coneixement i els orígens de la ciència moderna
La secularització de la teoria política
Les noves concepcions entorn a la societat
Els canvis en les mentalitats
El renaixement artístic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
40.5 |
60 |
100.5 |
Seminaris |
|
6 |
30 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
0.15 |
0 |
0.15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar. |
Sessió Magistral |
Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent, comunicat pel professor i/o penjat al Moodle |
Seminaris |
Comentari amb els alumnes d'algunes de les lectures proposades i comentari de text |
Atenció personalitzada |
Resoldre els dubtes i problemes de comprensió |
Descripció |
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques. En les hores de seminari es treballaran les lectures obligatòries, per comprovar-ne el seguiment i la integració al coneixement de l'assignatura.
La professora atendrà els dubtes i altres incidències dels alumnes en horari d'atenció als alumnes al despatx de professora. El correu electrònic es reserva per les comunicacions professora-alumne, i si cal per atendre la resposta dels alumnes. No es podrà utilitzar un correu electrònic que no sigui de la URV ni tampoc per comunicar incidències. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
proves de desenvolupament: teoria i textos |
75% |
Seminaris |
|
proves de les lectures tipus test |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En segona convocatòria l'alumne realitzarà una prova única amb atenció als continguts de l'assignatura, a les lectures i als textos. Per tant, en la prova única es fa atenció a la teoria i a la pràctica. Es correspon al 100% de la qualificació de la segona convocatòria. |
Bàsica |
VALDEÓN, J.,, El feudalismo, 1987, Madrid
BARBERO, A.- VIGIL, M, La formación del feudalismo en la Península Ibérica, 1978, Barcelona
BROWN, P., El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid
FINLEY, M.I., Estudios sobre historia antigua, 1981, Madrid
ISLA, A., La Europa de los carolingios, 1993, Madrid
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas, 1992, Madrid
MAZZARINO, S, El fin del mundo antiguo, 1961, México
Mc. CORNICK, Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona
OSTROGORSKY, G, Historia del estado bizantino, 1984, Madrid
VASILIEV, A.H, El Imperio Bizantino, 1963, Barcelona
VV.AA, La transición del feudalismo al capitalismo, 1975, Madrid
BLOCH, M., La sociedad feudal, 1958, Mèxic
CIPOLLA, C.M, Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona
DOBB, M, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, 1971, Madrid
DUBY, G., Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval, 1968, Barcelona
DUBY, G., Hommes et structures au Moyen Âge, 1973, Paris
García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid
HEERS, J., Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, 1968, Barcelona
HILTON, R., Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona
HUIZINGA, J., El otoño de la Edad Media, 1971, Madrid
Ladero, M.A., Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona
LE GOFF, J., La bolsa y la vida, 1987, Barcelona
LÓPER, R, S., La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona
MITRE, E., Introducción a la historia de la Edad Media europea, 1976, Madrid
ROMANO, T. TENENTI, A., Los fundamentos del mundo moderno, 1971, Madrid
ZIEGLER, Ph., The Black Death, 2000, Anglaterra
BOIS, G., La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València
HERLIHY, D., The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge
MONSALVO, J.M., Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid
PAUL, J., Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid
VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750, 2009, Valencia
MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid
CAMERON, A.,, El mundo en la Antigüedad Tardía (395-600), 1998, Barcelona
, , ,
BENITO i MONCLUS, Pere, Crisis alimentarias en la Edad Media, 2013, Lleida
|
BENITO i MONCLUS, Pere, Crisis alimentarias en la Edad Media, editorial Milenio, Lleida, 2013 |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|