DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) SOCIEDAD Y CULTURA EN LA EDAD MEDIA Código 12204005
Titulación
Grado en Historia
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
BONET DONATO, MARIA
Correo-e maria.bonet@urv.cat
Profesores/as
BONET DONATO, MARIA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura introdueix als alumnes en els aspectes més destacats de les formacions socials de l’edat mitjana, així com les seves manifestacions culturals per tal que l’alumne tingui la formació bàsica del període per a fixar els coneixements posteriors que aporta el grau d’història. Es tracta d’una introducció al període que prepondera el coneixement de les estructures de llarga durada, com són les socials o culturals acompanyades del coneixement de l’estructura econòmica. Concretament, en aquesta matèria l’alumne establirà el coneixement dels grans processos socials de manera general i aprendra a valorar les diferents expressions culturals – artístiques, literàries, intel•lectuals i populars – com a font principal per a la introducció a la societat medieval.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conocer, analizar e interpretar la historia general y la historia propia del territorio
 A2 Conocer, analizar e interpretar la estructura diacrónica de la Historia y uno o más períodos específicos del pasado de la humanidad
 A7 Conocer, comprender y saber usar las fuentes historiográficas
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conoce los conceptos principales y las dinámicas de la historia general o universal.
Conoce y comprende la evolución histórica de España y de Europa.
Analiza los sistemas económicos y su influencia en el desarrollo de los estados.
 A2 Conoce y analiza las diversas etapas históricas desde la prehistoria hasta la contemporaneidad.
Conoce la estructura diacrónica de la historia.
Conoce los diversos modelos de estructura política, económica y social existentes en un período de la historia.
Compara las estructuras y los procesos históricos existentes en un período de la historia con sus antecedentes y consecuencias.
Conoce los conceptos fundamentales de la historia medieval universal.
 A7 Analiza, valora y crea discursos elaborados sobre asuntos principales de la historia, aplicando el conocimiento adquirido y la consulta bibliográfica.
Analiza de forma crítica las tradiciones historiográficas sobre temas controvertidos o en general.
Conoce y utiliza correctamente cualquier tipo de fuentes históricas o informaciones bibliográficas y electrónicas.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Selecciona un procedimiento de entre los que le propone el profesorado.
 B4 Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo que necesita para llevar a cabo una tarea a partir de una planificación orientativa.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1.- De l’imperi romà a l’edat mitjana Problemes en torn a la transició.
El baix imperi romà: transformacions polítiques, econòmiques i canvis socials.
Els trets distintius de les societats de l'antiguitat tardana.
TEMA 2.- Les migracions germàniques i l'imperi romà oriental Migracions i "invasions" dinàmiques militars i d'assentament
La consolidació de l'Imperi romà oriental: reorganització fins a l'època justinianea, les fites de Justinià, i els elements definitoris de las societats orientals
Els regnes bàrbars
TEMA 3.- La cultura i l'Església al món tardoantic El primer cristianisme, les persecucions, i la consolidació de les estructures eclesials -monacat, església romana, patriarcat de Constantinoble-
Les controvèrsies religioses i la definició de les ortodòxies
La conversió dels pobles germànics
Importància de l’Església
Les grans figures intel.lectuals
TEMA 4.- El món islàmic dels primers segles i el desenvolupament de l'imperi bizantí L'Àrabia preislàmica i la figura de Mahoma
Aspectes principals de la religió islàmica: orígens i evolució
Les conquestes, fórmules d'ocupació i relació dels conqueridors amb els territoris ocupats
Aspectes de la cultura islàmica
Característiques de Bizanci, les reformes del segle VII i conseqüències
La discussió en torn al culte de les imatges
TEMA 5.- El món carolingi: els canvis socials i culturals El marc polític i institucional de l'imperi carolingi
La societat i economia carolíngia: les "villae"; i el debat entorn a la tesi de H. Pirenne
El renaixement carolingi i els renaixements
TEMA 6.- El feudalisme institucional i el feudalisme com a sistema socioeconòmic Les relacions feudo-vassallàtiques i les principals evolucions
El debat sobre el feudalisme com a sistema socioeconòmic. De l'anàlisi revisionista a les innovacions en el materialisme històric
El paper de l’Església: moviments de pau i treva de Déu
Les imatges sobre la societat feudal: divisió trifuncional i el mite del cavaller
TEMA 7.- Transformacions socieconòmiques i creixement en el medi rural a la plena edat mitjana (segles X-XIII) El creixement de la població, els canvis en el clima, la tecnologia, els conreus i en els rendiments agraris
-Les colonitzacions agràries i les noves modalitats d’organització del poblament
-Evolució del règim de propietat, de les relacions de dependència i la transformació de la renda feudal
TEMA 8.- Diversificació i expansió del feudalisme a la plenitud medieval Característiques bàsiques sobre la consolidació de les monarquies feudals i l'expansió territorial del món feudal: croades, la conquesta a la Península Ibèrica i a l'Est d'Alemanya
El renaixement urbà: el desenvolupament de la vida urbana: les teories entorn de la reactivació de les ciutats
Les estructures urbanes i els nous grups socials. L'activitat artesanal
El renaixement comercial: rutes, mercats, tècniques mercantils i fires
TEMA 9.- El renaixement cultural, la renovació de la espiritualitat i del pensament a la plena edat mitjana Aspectes generals del renaixement intel•lectual i artístic del segle XII. Pensament laic, les universitats, del romànic a l’eclosió del gòtic i la literatura èpica o poesia goliàrdica
Reformes i renovació del monacat: del Cister als mendicants
Els moviments heterodoxos o “herètics” i la seva repressió
Les fites de l’escolàstica
Les noves concepcions sobre la societat i la política
TEMA 10.- Els canvis socials des de la crisi demogràfica del segle XIV i el desenvolupament del capitalisme mercantil El debat historiogràfic entorn a la crisi medieval: el corrent malthusià, els detractors i la discussió actual sobre l’abast real de la crisi
La Pesta Negra i les conseqüències en el medi agrari i en la vida urbana
Conflictes socials rurals i la ciutat
La guerra: element agreujant o de creixement
De les manifestacions crítiques a la recuperació dels segle XV: la nova realitat rural, les societats urbanes i la consolidació del comerç de llarga distància
Els canvis socials baixmedievals a la Península Ibèrica
TEMA 11.- Espiritualitat i el pensament a la baixa edat mitjana L’evolució de la teoria del coneixement i els orígens de la ciència moderna
La secularització de la teoria política
Les noves concepcions entorn a la societat
Els canvis en les mentalitats
El renaixement artístic

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
0.5 0 0.5
Sesión magistral
A1
A2
40.5 60 100.5
Seminarios
A1
A2
6 30 36
Atención personalizada
0.15 0 0.15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar.
Sesión magistral Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent, comunicat pel professor i/o penjat al Moodle
Seminarios Comentari amb els alumnes d'algunes de les lectures proposades i comentari de text
Atención personalizada Resoldre els dubtes i problemes de comprensió

Atención personalizada
descripción
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques. En les hores de seminari es treballaran les lectures obligatòries, per comprovar-ne el seguiment i la integració al coneixement de l'assignatura. La professora atendrà els dubtes i altres incidències dels alumnes en horari d'atenció als alumnes al despatx de professora. El correu electrònic es reserva per les comunicacions professora-alumne, i si cal per atendre la resposta dels alumnes. No es podrà utilitzar un correu electrònic que no sigui de la URV ni tampoc per comunicar incidències.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A1
A2
proves de desenvolupament: teoria i textos 75%
Seminarios
A1
A2
proves de les lectures tipus test 25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En segona convocatòria l'alumne realitzarà una prova única amb atenció als continguts de l'assignatura, a les lectures i als textos. Per tant, en la prova única es fa atenció a la teoria i a la pràctica. Es correspon al 100% de la qualificació de la segona convocatòria.


Fuentes de información

Básica VALDEÓN, J.,, El feudalismo, 1987, Madrid
BARBERO, A.- VIGIL, M, La formación del feudalismo en la Península Ibérica, 1978, Barcelona
BROWN, P., El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid
FINLEY, M.I., Estudios sobre historia antigua, 1981, Madrid
ISLA, A., La Europa de los carolingios, 1993, Madrid
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas, 1992, Madrid
MAZZARINO, S, El fin del mundo antiguo, 1961, México
Mc. CORNICK, Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona
OSTROGORSKY, G, Historia del estado bizantino, 1984, Madrid
VASILIEV, A.H, El Imperio Bizantino, 1963, Barcelona
VV.AA, La transición del feudalismo al capitalismo, 1975, Madrid
BLOCH, M., La sociedad feudal, 1958, Mèxic
CIPOLLA, C.M, Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona
DOBB, M, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, 1971, Madrid
DUBY, G., Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval, 1968, Barcelona
DUBY, G., Hommes et structures au Moyen Âge, 1973, Paris
García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid
HEERS, J., Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, 1968, Barcelona
HILTON, R., Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona
HUIZINGA, J., El otoño de la Edad Media, 1971, Madrid
Ladero, M.A., Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona
LE GOFF, J., La bolsa y la vida, 1987, Barcelona
LÓPER, R, S., La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona
MITRE, E., Introducción a la historia de la Edad Media europea, 1976, Madrid
ROMANO, T. TENENTI, A., Los fundamentos del mundo moderno, 1971, Madrid
ZIEGLER, Ph., The Black Death, 2000, Anglaterra
BOIS, G., La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València
HERLIHY, D., The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge
MONSALVO, J.M., Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid
PAUL, J., Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid
VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750, 2009, Valencia
MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid
CAMERON, A.,, El mundo en la Antigüedad Tardía (395-600), 1998, Barcelona
, , ,
BENITO i MONCLUS, Pere, Crisis alimentarias en la Edad Media, 2013, Lleida

BENITO i MONCLUS, Pere, Crisis alimentarias en la Edad Media, editorial Milenio, Lleida, 2013

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.